RamGuy Skrevet 11. desember 2007 Rapporter Del Skrevet 11. desember 2007 Jeg og noen venner skal arrangere et middels LAN på rundt 50personer + 10 i crew. Vi har tenkt til å sette opp: - 1x Internett linje (hastighet uvisst) - 1x DHCP-server - 1x Gaming-server (hosting av spill) - 1x 24porter-1gbs svitsj - 1x 24porter-100mbs svitsj - 2x 16porter-100mbs svitsj - 1x 8porter-100mbs svitsj - ukjent menge skjøteledninger Er det noen som kunne tenke seg å hjulpet oss med å sette sammen en god DHCP- og Gaming-server (til Battlefield 2, Call of Duty 4, Battle for Middle-Earth II, kanskje Crysis osv..), hjelpe til med valg av svitsjer, skjøteledninger osv.. Er det noen spesielle ting vi må huske på? Er det noe mer utstyr vi trenger? All hjelp taes i mot med takk Lenke til kommentar
webstian Skrevet 11. desember 2007 Rapporter Del Skrevet 11. desember 2007 Vi lurer og på brannforskrifter og slikt? Noen som har "fasitsvar" på hvordan vi skal sette opp plassene, og om hvor store vanlige bord er? Vi har og studert tips til lan threaded, som om det var vår bibel , men lurer og på om dere har andre tips til nybegynnere? Vi har tenkt å kontakte vår lokale internettleverandør (nittedalsnettet), D-Link, Nvidia, funcom, netshop og komplett ang. sponsing \ reklamering (Tviler på stor respons, men er optimist ). Noen tips til hvem som kan være intresert i å sponse oss? og til slutt, "budsjettet" som er en grov skisse av hva vi "trenger" tvinger inngangsprisen opp til 150 pr. pers. er dette mye for et slikt lan eller? Lenke til kommentar
Jonas Skrevet 11. desember 2007 Rapporter Del Skrevet 11. desember 2007 (endret) Dere kan finne mye om brannforskrifter i forsikringsavtaler/reglement, ellers er det bare å kontakte nærmeste brannstasjon/kontor for tips og evt. regler for slike spesielle omstendigheter. Dere blir sannsynligvis fortalt at dere bør plassere bordene på en forsvarlig måte, slik at ingen ting hindrer evakuering e.l., at rommet er begrenset til et x antall mennesker og om strøm-relaterte brannfarer. Endret 11. desember 2007 av Jonas Lenke til kommentar
webstian Skrevet 12. desember 2007 Rapporter Del Skrevet 12. desember 2007 Hva med strøm? Jeg leste litt rundt og fikk beskjed om å regne 1 pc som 1.5A max.. og det samme med skjerm. Dette blir da 3A \ person(pc+skjerm), og siden vi skal ha opptil 64 pcer+skjerm, blir det jo 192A... Hva vil det si:p Og hvor mange ganger kan vi koble skjøteledning i skjøteledning? Lenke til kommentar
ExuZ Skrevet 12. desember 2007 Rapporter Del Skrevet 12. desember 2007 Heisann Jeg har arrangert Switchlan i noe når nå, så har litt kontroll på ting. Ang brannfare, sørg for at det er plass nok mellom bordradene til at folk kan gå uhindret ut rekken og at dere ikke sperrer noen nød utganger. Både politi og brannvesesen blir bare glade om dere gir de beskjed på forhånd om slike arrangementer (ikke rinng 112 nr'ene). 3A per person er totalt overkill, på vi beregner 1A per pers i noen tilfeller litt mindre. Kun en gang har sikringen gått for oss og da var det 22 pcer på en 16A kurs. Min konklusjon er dermed, 1A per person holder, så lenge ikke alle skrur på pc og skjermene sine akkurat sammtidig. Battlefield 2 server: en vanlig pc med litt kraft og xp går ganske bra. bare pass på å laste ned og installere servertoolsene før lanet, slik at dere rekker å øve på det. Sist jeg hold på med de, så var eneste rs commandoen jeg fant, LANG, og måtte skrives fra console. Dermed lot jeg alle clan leadere få den, og beskjed om å ta screenshot ofte. Penger er en fin bil, og Hyperion / N4F har i alle år delt gledelig med Switchlan. De forutsetter at dere opretter en medlems liste med div info, og så får dere støtte per medlem pluss litt grunn støtte. om dere er intressert i det, eller om det er noe dere trenger å vite noe mer om, send meg en mail. sender mailen min til dere på pm. Mvh Kristian Laskemoen www.Switchlan.net Lenke til kommentar
RamGuy Skrevet 12. desember 2007 Forfatter Rapporter Del Skrevet 12. desember 2007 Når vi (jeg) skal sette sammen server (noe jeg aldri har gjort før ), hva burde vi velge? Jeg tenker da på, er det bedre med flere "svake" servere til å hoste spill, eller en "mega" server? Intel sokkel 771 eller 775? Xeon eller Core 2 Duo? Kanskje AMD Opteron? (Liker nå best Intel jeg da ) Vi planlegger å kjøre / hoste flere spill samtidig under turneringer, vi snakker kanskje 4 - 8 Battlefield 2 / Counter Strike 1.6 / Counter Strike Source / Call of Duty 4 spill samtidig. Er det mulig å hoste flere spill fra samme server samtidig? Eller må spillene hostes fra forskjellige servere? Jeg tenkte først på en "mega server", da det generelt er letter å holde styr på en server, istedenfor flere. Å da bygge en server med tilstrekkelig maskinvare til å kunne hoste en del spill på en gang. Er det et godt valg? Er det i det hele tatt mulig? Lenke til kommentar
Ethernet Skrevet 12. desember 2007 Rapporter Del Skrevet 12. desember 2007 Jeg leste i alle fall et sted at du bør ha en harddisk på 10 000 rpm Lenke til kommentar
RamGuy Skrevet 12. desember 2007 Forfatter Rapporter Del Skrevet 12. desember 2007 Jeg leste i alle fall et sted at du bør ha en harddisk på 10 000 rpm Det hadde jeg planlagt Det jeg lurer mest på er hvorvidt det er best med flere svake servere, eller om alt kan bli hostet fra en "mega" server. Og hvorvidt sokkel 771 eller 775 er å foretrekke. Og om jeg burde velge Xeon eller Core 2 Duo. Har alt satt sammen to alternativer til "mega" servere, en er 775 den andre 771. Begge med en 10000RPM Raptor disk Lenke til kommentar
Ethernet Skrevet 12. desember 2007 Rapporter Del Skrevet 12. desember 2007 Var egentlig ment som en spøk Lenke til kommentar
RamGuy Skrevet 12. desember 2007 Forfatter Rapporter Del Skrevet 12. desember 2007 Var egentlig ment som en spøk Hehe Det er jo ikke noe særlig problem å bruke litt ekstra på en rask harddisk, da vi ikke trenger allverdens med kapasitet på diskene. Tror nesten en 74GB Raptor burde holdt, og den koster såpass lite at det er nesten likså greit å velge den istedenfor en 80GB 7200RPM disk, da prisforskjellene er såpass små. Kanskje en 34GB hadde holdt også.. Kunne eventuelt vurdert SCSI / SAS, men da blir hovedkort, samt harddisk LANGT dyrere. Og det tror jeg neppe det er verdt. Finnes da grenser på hvor viktig harddisken er. Det viktigste er at alt er stabilt, og kjører uten problemer Lenke til kommentar
webstian Skrevet 15. desember 2007 Rapporter Del Skrevet 15. desember 2007 Jeg sendte en mail til kommunen ang. leiing av gymsal, osv. og fikk svar. hun som svarte sa at det gikk greit med lan-party, (men gymsalen jeg spurte om leies ikke ut i helgene), men hun merket ut noen andre ting og. for det første sa hun at vi trenger noe å legge på gulvet for å unngå skader, noen tips om hva vi kan bruke? for det andre sa hun at strømregningen vil bli sendt som faktura etter vi er ferdig, så de har regninga på hvor mye vi brukte. Hvor mye tror dere regninga kan komme på ? (opp til 65 pc+skjerm, lys, lydanlegg, etc)? Lenke til kommentar
Jonas Skrevet 15. desember 2007 Rapporter Del Skrevet 15. desember 2007 (endret) 1A per maskin tilsvarer en effekt på 230W. 230W · 65 · 60s · 60m · 24t · 3d = 387504000J Gitt en pris på 50 øre/kWh. 387504000J / ( 3.6 · 10^6 ) = 1076.4 kWh. 1076.4 · 50 øre/kWh = 538.20,- Med andre ord, ta med strøm i budsjettet, selv om det ikke er en enorm utgift. Endret 15. desember 2007 av Jonas Lenke til kommentar
webstian Skrevet 15. desember 2007 Rapporter Del Skrevet 15. desember 2007 1A per maskin tilsvarer en effekt på 230W. 230W · 65 · 60s · 60m · 24t · 3d = 387504000J Gitt en pris på 50 øre/kWh. 387504000J / ( 3.6 · 10^6 ) = 1076.4 kWh. 1076.4 · 50 øre/kWh = 538.20,- Med andre ord, ta med strøm i budsjettet, selv om det ikke er en enorm utgift. Et overslag på 600,- kr burde holde da? Lenke til kommentar
Jonas Skrevet 15. desember 2007 Rapporter Del Skrevet 15. desember 2007 Skulle tro det, ja. Kommer naturligvis ann på hva strømprisen ligger på og hvor mye strøm lys- og lydanlegget deres trekker. Lenke til kommentar
webstian Skrevet 16. desember 2007 Rapporter Del Skrevet 16. desember 2007 Skulle tro det, ja. Kommer naturligvis ann på hva strømprisen ligger på og hvor mye strøm lys- og lydanlegget deres trekker. skal prøve å sette opp en liste over utstyr, utregning og pris så du\dere kan kontrollsjekke at jeg ikke har rota meg helt bort Lenke til kommentar
webstian Skrevet 17. desember 2007 Rapporter Del Skrevet 17. desember 2007 Skulle tro det, ja. Kommer naturligvis ann på hva strømprisen ligger på og hvor mye strøm lys- og lydanlegget deres trekker. skal prøve å sette opp en liste over utstyr, utregning og pris så du\dere kan kontrollsjekke at jeg ikke har rota meg helt bort herregud! prisen på lokale som kommunen anbefaler er 3190 :| jeg som tenkte 3 dager... >_< Lenke til kommentar
Ethernet Skrevet 17. desember 2007 Rapporter Del Skrevet 17. desember 2007 Sette opp inngangsprisen litt da Lenke til kommentar
webstian Skrevet 17. desember 2007 Rapporter Del Skrevet 17. desember 2007 Sette opp inngangsprisen litt da sjekke med et annet lokalt lan, de tar 200,- og har 60 plasser, men lite events og underholdning :/ men de er jo en av norges største fritidsorganisasjoner >_> jeg har prisen rundt 100-150 tror jeg xD har akkurat utnevnt noen andre til å ta seg av budsjettet Lenke til kommentar
Ethernet Skrevet 18. desember 2007 Rapporter Del Skrevet 18. desember 2007 Kommer ann på hvor mye dere legger i showet. Hva dere kan tilby. Markedføringen er viktig, og dermed trenger dere folk som er villige til å betale nok Men ikke overstig 190 kr, med mindre dere har et skikkelig gig Lenke til kommentar
Jonas Skrevet 18. desember 2007 Rapporter Del Skrevet 18. desember 2007 Det går ann å søke om økonomisk støtte fra f.eks. frifond og/eller hyperion. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå