Gå til innhold

Win XP pro retail vs OEM


Energi

Anbefalte innlegg

Planlegger å kjøpe XP pro fra statene. Er det noen som helst forskjell på

retail og OEM versjonene? Vet at de legger med en hardware sak med OEM versjonene (mus, minne m.m) da disse skal selges med nye maskiner i teorien. Utenom dette er de helt like?

 

Noen som har erfaring med både XP Home og Pro, er Pro verdt de ekstra kronene? Har selv blitt vant med Pro nå, derfor tenkte jeg å kjøpe det.

 

Takker for all hjelp

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tror ikke det er noen forskjell på MS Windows XP Professional OEM og Retail, foruten lisensen.

OEM selges bare sammen med ny PC, og skal vel følge denne. Altså har du ikke lov til å installere dette OS`et på en annen maskin.

Korriger meg hvis jeg tar feil. :)

 

Ville derfor gått for Retail versjonen, for da har du fulle rettigheter.

Lenke til kommentar

OEM = Original Equipment Manufacturer

 

OEM er ment å selges med ferdige PCer (Dell, IBM osv) og er derfor billigere - pga mengde. Retail er slike som selges til vanlige folk som ønsker å oppgradere. Antar at web shappene "omgår" reglene når de selger OEM sammen med deler. Men det er helt lovlig, og du får samme programmet, må bare kjøpe en stykk HW sammen med det.

Lenke til kommentar
Tipper at XP OEM har en egen form for aktivering som bekrefter OEM lisensen

Ja, det er jo litt interessant hvordan dette fungerer. La oss si at jeg kjøper XP OEM og installerer det på min PC. Etter en stund oppgraderer jeg med nytt hovedkort og prosessor eller en annen endring som sørger for at jeg må ringe MS og reaktivere. Hva kommer til å skje da? La meg gjette: Jeg blir fortalt at jeg har en OEM-versjon som er bundet til én bestemt PC. Jeg får dessverre ikke lov til å installere programvaren på nytt, og må betale det griske selskapet enda mer penger for en ny utgave av samme OS.

 

Eller kanskje man skulle unngå å kjøpe slik forkrøplet programvare som du ikke kan installere uten å be produsenten pent om lov først?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...