Gå til innhold

Studere teoretisk fysikk/matematikk i Norge

Herr Brun

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nja, ting er vel aldri så enkelt men det stemmer nok rimelig bra ja. Hvis det er spesifikke områder innen fysikken du er spesielt opptatt av og ønsker et lærested som er ekstra gode på dette området så er nok ting litt mer nyansert.

At NTNU har en mer profesjonsrettet utdanning innen fysikk med siv.ing graden er vel rimelig sikkert i alle fall.

Lenke til kommentar

Går selv fysikk og matematikk på NTNU førsteåret. Inntrykket mitt er at nivået er ganske høyt, uten at folk nødvendigvis er veldig fokusert på å få praktiske jobber. Jeg så på diverse muligheter før jeg begynte og kom vel fram til at i bunn og grunn var det greit å velge noe med (ganske) høye inntakskrav - det tiltrekker gjerne folk som vet hva de driver med, og det fører til et mer givende studiemiljø. Mulighetene for å ende opp innenfor teoretisk fysikk er definitivt til stede etter hva jeg forstår - jeg har selv planer om å spesialisere meg innenfor matematikk og jeg vet at der er det flere som ender opp med den helt teoretiske professor-matten. Uansett er det også greit å ha muligheten for å studere noe litt anvendt, mens det selvsagt kan være en appell å bli professor er det veldig mye spennende som blir gjort innenfor industrien i forhold til både forståelse og anvendelse av forskjellige fysiske fenomener.

Uansett tviler jeg på at forskjellen er enormt stor mellom UiO og NTNU. Newtons lover og maxwells ligninger er ikke universitetsspesifikke. Hvis du skulle ønske er det neppe store problemer å gå fra den ene til den andre et stykke ut i studietiden :)

Lenke til kommentar

Dette ble litt off-topic, men har et mattespm jeg og;

Er utdannet allmennlærer med fordypning i matematikk. Kvalifiserer jeg da til å kunne bli tatt opp til masterstudiet i matematikk? Har lest på uio's sider at allmennlærerutdannelse blir godkjent som bachelor i matematikk hvis man har 80 stp eller mer, men gjaldt dette bare lektor-linja? (LAP, realfag) og ikke selve studiet matematikk?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...