Gå til innhold

Har litt problemer med porter/server osv..

maxxtor

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg holder på å sette opp server allt går greit jeg får ikke noen feilmelding med at porten er i bruk eller noe sånnt. Hvor kan jeg være sikker på at den porten er åpen da?

Jeg bruker bullet proof ftp server og som sagt det kommer ikke en eneste feilmelding eller noe om at porten er brukt værtfall ;)

Men så har jeg en THOMSON ST546 er det noen som har denne som og har problemer med den?

Men det største problemet er at når jeg starter "server" programmet så bruker den ip'n som routheren min deler ut altås: 10.0.0.2

Hvordan kan jeg da omme inn på serveren min utenom å være på det lokale nettverket mitt da? Hvis venner skal inn eller lignende?

Og noen som har en god forklaring på hvordan jeg kan åpne en port eler sjekke om den er åpnet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Les litt her og spør igjen om du ikke blir klokere.

http://ngtforum.net/viewforum.php?f=11&amp...84d9611902af787

Greit om du sier litt mer nøyaktig om hva du har gjort, hvor mye du kan om dette osv.

Feks så er du "avhengig" av at routeren din deler ut samme IP til maskinen serverprogrammet ditt skal kjøre på hver gang. Dette kan du gjøre ved å sette statisk IP på maskinen eller sørge for at routeren deler ut samme adresse til samme maskin hver gang.

Deretter må du åpne porter:

Forwarde porten i routeren til den IPen du har tildelt serveren.

Åpne porten i brannmuren på serveren din. Om det ikke er gjort nen endringer her er det vel port 21 du åpner for FTP.

Hvis porten er åpen og forwardet og serverprorgammet kjører skal man kunne logge seg inn på serveren utenfra, eller ihvertfall få en fornuftig respons med et ftp-program/klient

Lenke til kommentar

har prøvd litt nå med servu ftp server... Funket litt bedre men den ga meg en ip: 127.0.0.1 og den blir lokal.. Må jeg gjøre noen endringer i programmet og legge inn min "ekte" ip?

Og jeg prøvde med port 80 da gikk det ikke så bra.. Men så prøvde jeg 21 som du sa men den var visst allerede i bruk, er det noe jeg kan gjøre for å få den så den ikke er i bruk? Og er det ikke noen annen port jeg kan bruke? For jeg tror jeg har fått det til for jeg ga den ekte ip'n min til en og port 20 men han ble visst "kastet" ut fort igjen.. Så det er jo en respons. Så er det noen annen port jeg kan bruke en 21?

Lenke til kommentar
har prøvd litt nå med servu ftp server... Funket litt bedre men den ga meg en ip: 127.0.0.1 og den blir lokal.. Må jeg gjøre noen endringer i programmet og legge inn min "ekte" ip?

Og jeg prøvde med port 80 da gikk det ikke så bra.. Men så prøvde jeg 21 som du sa men den var visst allerede i bruk, er det noe jeg kan gjøre for å få den så den ikke er i bruk? Og er det ikke noen annen port jeg kan bruke? For jeg tror jeg har fått det til for jeg ga den ekte ip'n min til en og port 20 men han ble visst "kastet" ut fort igjen.. Så det er jo en respons. Så er det noen annen port jeg kan bruke en 21?

127.0.0.1 er maskinens lokale IP, den peker alltid tilbake på maskinen du sitter på, så den er egentlig uinteressant.

Din "internett-ip", dvs den IPen din route har på internett finner du her:

http://whatsmyip.org/

Port 80 er http port, dvs hvis du skulle setet opp en webserver, så er det porten du ville bruke. 21 er ftp.

Hvis port 21 er i bruk, så har du noe annet kjørende på PCen som legger beslag på den. Prøv å kjøre netstat -a i et dos-vindu og se hva som kommer opp.

Når jeg linket til det forumet var det med tanke om at du kunne lese hvordan man gjorde det, regnte ikke med du ville få noen nye svar der.

Lenke til kommentar

Det må være en tjeneste som bruker port 21 på den aktuelle PCen for at den skal være opptatt.

Jeg har litt vanskelig for å skjønne hva du kan og skjønner, så la meg bruke en analogi:

Du kan se på PCene i nettverket som hus i en et lite samfunn hvor PCenes porter er som nummererte vinduer. Alle husene har mange 1000 vinduer. I utgangspunktet er alle lukket, med mindre du åpner dem. Alle vinduene er nummererte, slik at hvert eneste hus har et vidnu som heter 21, 80, 433 osv.. Du kan også se på routeren din som et postkontor med vinduer mot internett og leveringsdør mot samfunnet ditt.

Dersom postkontoret mottar en pakke gjennom vindu 21 leter den i listene sine etter hvilket hus som skal ha pakker som kommer inn addressert til vindu 21.

I denne listen har du gått inn og skrevet at "pakker som kommer inn til postkontoret fra internett i vindu 21 skal sendes videre til vindu X (21) i hus Y (10.0.0.2)".

I dette tilfellet må du gjøre 3 ting:

1. Du må inn i routeren og si ifra at huset ditt (serveren) alltid skal ha adresse 10.0.0.2

2. Du må inn i routeren og si at alle pakker som kommer inn til vindu 21 i postkontoret ditt skal leveres til huset med adresse 10.0.0.2 igjennom vindu 21 (her kan du velge noe annet, men du må velge samme "vindu i pkt 3.

3. Du må plassere ftp-serveren din bak vindu 21 slik at den tar imot pakkene som kommer inn der.

Hvis det allerede står noe bak vindu 21 i huset/serveren din vil du naturlig nok ikke få plass til en ftp-server før du har fjernet det som allerede står der. Eventuelt kan du åpne vindu 22, plassere ftpprorgammet ditt bak vindu 22 og gå til postkontoret og si at disse pakkene skal leveres i vindu 22 istedenfor.

Hvordan du gjør dette finnes det nok nok av informasjon om i ulike tråder om du søker litt.

Lenke til kommentar

oki takk god forklaring ;)

Da slipper jeg å let på alle pc'r i nettverket å lete etter hvem av de som bruker port 21. Ford da må jeg finne ut hvem av programmene på serveren som bruker 21. gikk inn i kjør - skrev cmd og så skrev jeg netstat -a da kom det jo en hel hau med programmer osv men ingen som kjører port 21 forsåvidt var det ikke noen porter jeg så der men jeg skal lete litt etter port 21 hvis ikke må jeg prøve å bruke 21. jeg har fått routheren til å levere alltid ip: 10.0.0.2 ;)

så takk for hjelpen

Lenke til kommentar

Jeg er litt usikker på hva som skal stå i de feltene. Om du ser i hjelp-delen av programmet ditt finner litt mer informasjo og kanskje eksempler på hva som skal stå i disse feltene.

Det første jeg ville prøvd er å komme inn fra en PC som er på nettverket ditt, dvs ikke via internett.

Dvs du logger deg på fra en annen PC, bruker port 21, ip 10.0.0.2 og brukernavn som du på forhånd har lagt inn i serverprogrammet.

Funker dette?

Deretter er neste steg å få logget på utenfra. For å få dette til må du inn i routeren og skrive i listene jeg fortalte om over, slik at om noen logger seg på gjennom vindu 21 så sendes dette videre til riktig PC og riktig vindu på det interne nettverket.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...