Gå til innhold

Frykten for at PS3 flopper


Løve

Anbefalte innlegg

For å unngå å få en million PMs av folk jeg ikke liker så skal jeg først si at jeg ikke er en fanboy, og er ikke etter å mobbe PlayStation 3-eiere, eller volde dere skade på noen som helst måte. :tease: Det dette er er mitt forsøk på å gjøre en halvveis objektiv analyse av PlayStation 3 og reflektere litt over hvordan det går, har gått og vil gå med en av spillverdenes giganter.

 

Jeg har aldri selv eid en PlayStation(men har en kommende i posten :p), men har spillt det mye hos venner og har blitt glad i mange av spillseriene som Metal Gear Solid, Ratchet and Clank, Crash Bandicoot, Rayman, God of War og Spyro. Så selv om jeg ikke har en PlayStation selv(enda) så har den noen av spillene jeg liker best. Jeg har alltid sett PlayStation som en konsoll som har levert noen av de beste spillene på konsoll og brakt med seg mye inovasjon.

 

Sony har i over 10 år vært dominerende på konsollmarkedet og sikret seg flest storspill, men nå har jeg en følelse av at det forandrer seg denne generasjonen. Nå har Sony gjort omvendt av alt de gjorde riktig de foregående år, nemlig billige, kraftige maskiner som har kommet på markedet før kokurentene. Men PlayStation 3 har dessverre endret denne suksessformelen. Jeg synes det er synd at en så potensiellt storslagen maskin skal bli ødelagt av sen lansering og sær hardware.

 

Personlig håper jeg at PlayStation 3 får fart på salget og kommet på rett kjøl igjen slik at vi fortsatt kan få unike storspill fra en av verdens beste produsenter, men for øyeblikket ser jeg ikke for så altfor lyst på det, spesiellt siden Sony har få muligheter til å kutte prisen på PlayStation 3 og endre hardwaren.

 

Jeg tror også det er et men rundt det om PlayStation 3 er en så kraftig maskin som Sony lovet oss, spesiellt med tanke på en svakere GPU enn Xbox 360, og en CPU som er dårlig på flyttallsoperasjoner, som er det spill bruker mest av.

 

Utifra det jeg har skrevet nå kan det kanskje se ut som om jeg mener PlayStation 3 er dødfødt, men jeg gjør ikke det, jeg er bare skuffet ovet at Sony har lagd en såpass dårlig maskin. Jeg ønsker selskapet all lykke i fremtiden og håper det både gir og møter sterk konkurranse slik at vi får se gode spill til alle konsoller. Får vi se et skikkelig priskutt så tror jeg det kan gjøre mye, og sikre oss gode spill i fremtiden også.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Nå som alle vi andre begynner å tro det motsatte kommer du med dette?

Slik jeg ser det ser det ut til å ha snudd seg, PS3 selger veldig godt for øyeblikket, spesielt i Europa.

 

Wedbush Morgan analyst Michael Pachter believes that US videogame sales during November generated $1 billion, while Nintendo lead the way in the console market.

 

Hardware sell-through estimates for November are as follows, with The simExchange predictions in brackets for comparison purposes.

Wii - 950,000 (1,060,000)

Xbox 360 - 750,000 (728,000)

PS3 - 420,000 (410,000)

PS2 - 485,000 (n/a)

PSP - 650,000 (468,000)

DS - 1,350,000 (1,300,000)

GBA - 170,000 (n/a)

Lenke til kommentar

Tviler på noen flopp, snarere tvert imot. 2008 blir nok et stort år for PS3. Stadig flere konsoller finner veien til de tusen hjem etter prisreduksjonen. Og et flertall solide titler som venter på å lanseres i 2008 trekker nok heller ikke ned. Får bare håpe at den fæle trenden rundt multiplattformspillene(dårlige porter etc) går over i nær fremtid.

Lenke til kommentar

Men så har vi jo nettopp sett et skikkelig priskutt. Før måtte man ut med 6k, mens nå finner man dem jo helt ned i 3k. Jeg skal innrømme at det ikke var en så bra start som forventet, men nå ser jo det faktisk ut til at ting går Sonys vei med tanke på salgstall, uttalelser fra diverse folk innen spillindustrien osv. At PS3 står i fare for å bli en flopp er i mine øyne et avsluttet kapitell.

Lenke til kommentar

Jeg kan godt forstå inntrykket ditt av playstation 3.

 

Jeg leste en artikkel hos en nettavis, der det var satt opp et par av de nyeste titlene, som gis ut til både 360 og PS3.

PS3 hadde faktisk et lite overtak på 360'n. Dette tror jeg har med at PS3'n har blitt veldig rimelig og gir spillopplevelse til en fornuftig pris i forhold til tidligere, hvor den kostet 6000kr.

 

Mye av markedet i dag styres av penger som sagt, og det gjør at Microsoft, som er fienden for PS3 kjøper seg ekslusivt spillinnhold. Vil si at GTA4 er et godt eksempel på dette. Ettersom Sony eier den del av utviklerteamene til et par ekslusive titler som PS3 har så veier dette godt opp.

 

Jeg husker godt i starten da PS2 kom. Da var det også slik at flere fryktet at ting skulle gå galt. PS2 ble verdens meste selgene konsoll og er det forsatt. Selv tror jeg PS3 vil bli den mest selgene next-gen konsollen.

 

Å utvikle spill til nye konsoller tar tid. Mye skal tilpasses og man klarer ikke å utnytte hele maskinens potensiale med en gang. Når vi ser spill som Call of duty 4, Uncharted: Drakes Fortune og Ratchet & Clank så gir dette meg en god følelese i forhold til fremtiden. Det stilles også store forventninger til eks. titler som Metal Gear Solid 4, Killzone 2 og Gran Turismo 5.

 

Jeg har også hørt at utvikler pakken til PS3 har blitt langt rimeligere. Dette er gode nyheter.

 

Når etterspørselen på playstation 3 er så stor som nå skal det mye til for at den flopper i nær fremtid!

Lenke til kommentar
Jeg tror også det er et men rundt det om PlayStation 3 er en så kraftig maskin som Sony lovet oss, spesiellt med tanke på en svakere GPU enn Xbox 360, og en CPU som er dårlig på flyttallsoperasjoner, som er det spill bruker mest av.

Er Cell dårlig på flyttallsoperasjoner? Det er vel akkurat det den er god på.

Lenke til kommentar

Playstation 3 leder salget i Norge btw samt vi har en virkelig store titler rett rundt hjørnet, den type spill hvor man "kjøper konsollen pga spillet" type spill.

PS3 vil dominere markedet nok engang, det er jeg helt sikker på. Xbox360 fikk leke seg litt mens vi hadde bare noen multiplattform spill men det er det slutt på. Game on !

Endret av Avean
Lenke til kommentar

@theMar:

 

Seriøst? Det må da vel være lov å bruke rapport knappen da?

 

Anyway:

 

PS3 har allerede kommet godt ned i pris, selv om den måtte ofre "litt" for å komme ned der den er som f.eks Bc med PS2 spill. PS2 hadde ved lansering en prislapp på 4500 (mener jeg det var) og den var en stor klosse full av luft (den ekspansjonsbrønnen hadde mye romslig plass i seg).

 

Men PS2's suksess historie baserer seg på flere faktorer enn først antatt. Den ble lansert i 2000, altså før sine hovedkonkurenter, samt at Dreamcast som kom før PS2 leverte inn håndkleet allerede i slutten av Januar 2001, altså før konkurentene kom på banen.

 

Innen den tiden hadde Sony fått et godt feste på markedet. Det var ingen konkurenter på banen, så Sony var i en periode helt fri for konkuranse på markedet, enn hvor lite det var. Men innen den tiden klarte den i vise seg fra en god side. Så fra 1 Februar til rundt 15 November hadde Sony ingen konkuranse i året 2001. Dreamcast var avsluttet av Sega, Microsoft hadde ikke lansert sin enhet og det hadde ikke Nintendo heller. Nå var Microsoft og en ny enhet som ingen hadde noe erfaring med, Nintendo var det ikke lett å bli klok på mens Sony hadde et meget kjent merkenavn som mange hadde blitt glad i. I den korte perioden hvor Sony var alene tror jeg nok de kapret en del kunder, i tillegg til at de hadde et meget godt merkenavn å støtte seg på.

 

Så Sony fikk god støtte grunnet lav konkuranse, de hadde klart å få en god pris på enheten og de hadde et velfungerende bibliotek når konkurentene kom.

 

Hva har de igjen med PS3? Ingen av de samme fordelen annet enn merkenavnet og det tror jeg ikke er nok i seg selv.

 

De kom sist, har fremdeles den dyreste enheten, Wii har kapret "nytt" markedet og Xbox 360 har et godt spillutvalg.

 

Det vil med andre ord si at Sony har en haug mer konkuranse i dag. Ikke bare har Microsoft slått gått til med Xbox 360, de var og først. Nintendo var og først ute med å introdusere noe nytt i sin enhet som folk faktisk skjønner seg på, men PS3 har ikke noe annet enn merkenavnet å forholde seg til. Jeg tviler på at den generelle massen blir å overhode bry seg om Cell og Home med det første og sixaxisen ligger i skyggen av Wiimoten. Sony har dermed ikke noe "nytt" slik sett å vise frem. Ja de har blu-ray, men jeg tror formatkrigen mellom HD-DVD og Blu-ray får folk til å holde seg til den gode gamle DVDen fordi de hører overalt at formatkrigen langt fra er over.

 

Men det til tross, merkenavn teller mye. Men jeg tror så langt fra at PS3 får de formidable salgene til PS2. Vi er i en ny tidsalder hvor man har en mye sterkere konkuranse. Sony har ikke noen av fordelene fra PS2 tiden igjenne, de har t.o.m kommet sist av alle, noe som er langt fra en god posisjon spesielt med tanke på prisen.

 

Vi har morsomme tider fremfor oss uten tvil, men jeg tror ikke at PS3 blir å gjøre det så skarpt som PS2, faktisk tror jeg det blir 2 eller 3 plass i helheten denne generasjonen. Noe førsteplass tror jeg ikke det blir, denne gang.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...