Gå til innhold

Ting som kan tyde på at oppstandelsen fant sted

Anbefalte innlegg

Hvorfor skal du hele tiden prøve å overbesvise oss om gud eller jesus sin eksistens i trådene dine? Det har nok eksitsert en mann med navn Jesus, men at han var guds sønn er nok bare bullshit. Personlig syns jeg at de 7.dødsyndene er mer troverdige kilder enn det du kommer opp med og der forteller de at det var 6-7 forskjellige folk som mente de var guds sønn. Men Jesus var av kongelig slekt og det det var noe av det som gjorde utslaget. husk at religion handler om TRO.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Såvidt jeg vet er ikke kristendommen den største religionen engang?

Jo, det er den faktisk:

http://en.wikipedia.org/wiki/Major_religious_groups

33 % av verdens befolkning er kristne, 20 % er muslimer, 13 % er hinduer, 6 % er buddister og under 2,5 % er ateister (ikke-troende), så du selv tilhører altså en minoritet.

Men hvor mange av det som er listet opp som troende er virkelig troende da? jeg står selv i statskirka selv om jeg ikke tror på kristendommen mer enn busemannen og hufsa.

Lenke til kommentar
Såvidt jeg vet er ikke kristendommen den største religionen engang?

Jo, det er den faktisk:

http://en.wikipedia.org/wiki/Major_religious_groups

33 % av verdens befolkning er kristne, 20 % er muslimer, 13 % er hinduer, 6 % er buddister og under 2,5 % er ateister (ikke-troende), så du selv tilhører altså en minoritet.

Og i Norge tror 40,3 % på Jesus, men 51,6 % tror på Gud.

I følge ny undersøkelse (VG

så vi er ikke så få som dere tror, men føler ikke at vår tro blir meget respektert i dette forumet, så er ikke så lett å stå fram. ;)

Men nå mener ikke jeg det finnes bevis for verdens gang. Det er først og fremst et trosspm.

Men sånn sett, burde dere heller blir smirgret over at folk som kakestykke prøver å overbevise dere om at Jesus er sannheten. Vi vil simpelthen ha dere med på veien, for alternativet er ingen god plass, har jeg hørt ^^,

Lenke til kommentar
Vi vil simpelthen ha dere med på veien, for alternativet er ingen god plass, har jeg hørt ^^,

Tror man ikke på religion, så tror man heller ikke på "alternativet" ditt. Ateister er som kjemikere, de dør ikke, de bare slutter å reagere.

hehe, ser den - Men slik er det ikke for en kristens perspektiv ;)

Men vær med meg på tanken. Et eksempel

Si at Hans er kristen. Dermed er han hellig overbevist om at han har blitt åpenbart nøkkelen til livet. Sånn sett, ville ikke Hans være en smule egoistisk om han aldri fortalte andre om hans egen kjenskap til Gud, skaperen? :)

Lenke til kommentar

Leste gjennom det, konkluderte med et stort 'antakeligvis ikke'.

Det begynte bra før skriveren matet oss med idiotisk skriv hele veien.

Hele den siviliserte verden er stort sett etablert under påvirkning av høy religiøs innflytelse, for så å gli over til politikk. Dette har til den dag i dag forårsaket ett høy påvirket samfunn når det gjelder kristendom i den Vestlige verden. De etiske retningslinjene innenfor kristendommen er antakeligvis det som har beholdt påvirkningen til den dag i dag, til og med i vis av jurisdiksjon. Hvis det faktum at Jesus aldri har levd er usant, er det historiens største konspirasjon og løgn. Men hvorfor er det sånn at kristne skrifter inneholder 99.5 % beretninger som fremhever og verifiserer at Jesus er guds sønn og den sanne Messias, mens de resterende prosentene forteller oss om de store tingene han gjorde, foreksempel å forvandle vann til vin? Jeg har konkludert mine etiske mål og veier i livet mitt, og jeg har blant annet kommet fram til at jeg ikke skal prøve å motbevise religiøse personer som ett resultat av respekt for alle og enhver. Men når jeg som ateist, blir fortalt at jeg tar feil, blir jeg virkelig forbannet. DETTE er virkelig noe som er trangsynt, IDIOTISK, og det gjør meg RASENDE på alle mulige måter. Hvis NOEN av dere kan begrunne hvorfor jeg skal bli kristen, INSISTERER jeg på at dere beretter grunnene for meg, her eller på msn.

Og statistikken forsynt er forresten idiotisk. Ikke 5 jævla prosent av dagens ungdom er religiøs, og her sier dere at 50 % av norges befolkning tror på Gud? For en underholdende misledet mening!

Lenke til kommentar

Jehoshua...

En av tusen som het Jehoshua...

Det er ikke noe nytt -- det var ikke et uvanlig navn.

Og...

Som "bevis" var ikke det der noe særlig -- ikke når personen det er snakk om kunne vist seg for alle dersom han ønsket å spare oss fra helvete.

Den logiske antagelsen blir:

Han kan spare oss fra helvete han selv har skapt ved å vise seg -- bevise sin eksistens -- men vil ikke eller eksisterer ikke.

Jeg tror ikke på spekulasjoner, og dersom denne guden eksisterer så er han ikke god -- han er egoistisk.

Lenke til kommentar

"How do we know anything historically? There is no "scientific" proof that Lincoln was the president. We cannot recreate him in a laboratory or bring him back to life. We cannot reproduce the experiment. We cannot calculate an equation that tells us that he was. But we can assert with a high degree of probability that Lincoln was indeed our president and was assassinated in 1865. We do this by appealing to historical evidence. Many people saw Lincoln. We have some of his writings and even his picture, not to mention his likeness on our pennies. But none of this "proves", in a scientific sense, that Lincoln ever lived or was the president."

Dette viser bare at forfatteren av teksten er både kunnskapsløs og historieløs. Kanskje han skal sette seg inn i ting før han uttaler seg?

Lenke til kommentar

Det er veletablert at den kristne sekt eksisterte på den tiden. Det er også da forståelig at samtidige forfattere da rapporterer det som de har sagt/gjort. Men det er mangel på forfattere som levde samtidig som Jesus som har vært øyenvitner til Jesus utenom bibelen. Selv de fleste tekstene i bibelen er skrevet på en slik måte at det ikke er gitt at de som skrev det hadde i det heletatt sett Jesus. Tacitus rapporterer som tredjepart om noen han har hørt fra de Kristne - hvordan det blir til et bevis for at Jesus faktisk eksisterte finner jeg helt utrolig (det blir som å tolke det som står i Eddaene som bevis på at de norrøne gudene eksisterte).

Det er mer sannsynlig at den kristne sekt oppstod for noe over 2000 år siden, basert på en avart av den jødiske. Man kan således spore (gjennom oppdagelsen av tidlige manuskript) hvordan myten endret seg og ble forbedret/utbedret over tid. De tidligste tekstene kan tolkes dithen til å være rapporter basert på noe som skjedde for ganske lenge siden - tilnærmet mytenivå. Sammenligner man det samtidig med religiøse myter og skrifter fra nærområder (som egypt, hellas, tyrkia og ellers rundt i midtøsten) så ser en store fellestrekk mellom myten Jesus og de andre religiøse myter. Forskjellene er i detaljnivå, og tilpassingen til den lokale religionen. Frelsermytologien er således veletablert lenge før Jesusmytene oppstod. Selvsagt vil kristne apologetikere forsøke å avfeie dette.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...