Gå til innhold

Ting som kan tyde på at oppstandelsen fant sted

Anbefalte innlegg

Dersom man kan motbevise oppstandelsen, er kristendommen verdiløs. Det er jeg enig med dere i. Det var helt klart også Apostelen Pauls mening (se http://www.biblegateway.com/passage/?searc...12-34;&vers

ion=31; ). Kristendommen kan pakke og dra hjem i så tilfelle. Paul var en veldig devoted jøde før han fikk høre om Jesus( http://www.biblegateway.com/passage/?searc...amp;version=31; )

John feier all tvil til side: Jesus var død etter korsfestelsen

( http://www.biblegateway.com/passage/?searc...mp;version=31;)

MEN: I stedet for å akseptere oppstandelsen, har folk forsøkt å finne på andre forklaringer:

Innvending nr 1: Både jødene og romerne sa Jesu lik var stjelt for å få det til å se ut som om han hadde stått opp. Men i det tilfellet døde jo disiplene for en løgn!!! Mange av dem ble torturert fordi de sverget. Innvendingen feiler.

Innvending nr 2: Noen sier jødene stjal liket. Men hvorfor tok de ikke fram liket igjen da kristne gikk rundt og sa han sto opp? Innvendingen feiler.

Innvending nr 3: Noen sier Jesus ikke var død. Dette er tull. De historiske fortellingene om hans død bekrefter at han var død. Mark 15:44-45

Centurionens jobb var å gjøre det utvilsomt at de henrettede var døde. Jobben avhang av dette. John 19:34-35 Innvendingen feiler.

Det ville dessuten vært umulig for en ekstremt hardt skadet mann å komme seg ut av graven uten medisinsk assistanse. Flytte på en gedigen stein. Sloss med den romerske vakten som voktet graven. Don't think so!

Innvending nr. 4: Noen sier at kvinnene gikk til feil grav. At graven var tom, men at Jesus aldri hadde blitt lagt der. MEN: Mark 15:47 sier at Maria Magdalena så hvor Jesus ble lagt. Hun var en av kvinnene som oppdaget den tomme graven. Det var graven til en veldig kjent mann: Josef av Aritmathea. Og dersom kvinnene GIKK til gal grav, hvordan kan det ha seg at ingen gikk til riktig grav for å sjekke?? Innvendingen feiler.

Bevisene ser virkelig ut til å peke mot at Jesus sto opp fra graven.

Og NT bekrefter dette.

Cor 15:6...Mer enn 500 folk så Jesus samtidig. Mange av dem fortsatt i live mens Paul levde. Han skriver selv: "Check it out with any of them"

- Thomas var en skeptiker. Han så selv Jesus. John 20:28

Frank Morrison prøvde å motbevise oppstandelsen. Mens han skrev boka si ble han overbevist om at det var sant, og han ble en kristen! Les boka "Who moved the stone?".

Mer her:

http://www.xenos.org/classes/papers/doubt.htm

Endret av Kakestykke
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Pics or it didn`t happen.

Hvordan vet du at det IKKE skjedde?

Blir like oppgitt hver gang disse "jeg har en påstand, motbevis det eller så er det sant". Please! Tenk litt.

Første jeg tenkte var at en eller annen gjøk finner en film fra den tia, for alle vet jo at de hadde kameraer da.

Lenke til kommentar
Pics or it didn`t happen.

Hvordan vet du at det IKKE skjedde?

Blir like oppgitt hver gang disse "jeg har en påstand, motbevis det eller så er det sant". Please! Tenk litt.

Første jeg tenkte var at en eller annen gjøk finner en film fra den tia, for alle vet jo at de hadde kameraer da.

More like: Absolutt viten er en skjeldenhet. Bortsett fra matte da.

Lenke til kommentar

Jaja, det er mange religioner her i verden, og alle har sine bevis og fortellinger om at DERES gud er den Ene, den sanne. Såvidt jeg vet er ikke kristendommen den største religionen engang? Jeg kan ta feil men.

Alt hadde vært bedre uten religion, tenk så mye drap det har vært i Jesus/Allahs/Firearmetblekkspruts navn.

Når det gjelder Jesus, så er det eneste jeg tror på der nettopp Jesus. Det var vel en mann som het Jesus som prøvde å inbille folk at han var Guds sønn (sikkert utrolig mange andre som prøvde på det også) og kanskje var denne jesus spesielt gal/sleip og klarte å få folk til å tro på det?

Ren tilfeldighet at Jesus heter Jesus og ikke Odd-Arne?

Nei, bibelen må man ta med en bøtte salt.

Så litt på linkene som trådstarter la ut, så ut som rent vås alt sammen. Orka ikke lese alt, men såvidt jeg så var det jo ikke ett eneste bittelite bevis for jesu oppstandelse.

Bibelen kan i beste fall tolkes, den må ikke taes bokstavelig.

Endret av AlltidRett
Lenke til kommentar

Det eneste jeg noengang ville brukt bibelen til (bortsett fra å tørke meg i rompen og bruke den som ved) er å følge noen av retningslinjene inni der, som alle andre religioner har den sine verisjoner av hvordan man skal oppføre seg i et samfunn. F.eks. "man skal være med andre slik man vil de skal være med deg" etc. De er forresten grei. Trodelen derimot, fuck den for å si det rett ut :) (Min mening altså)

Endret av _Zeke
Lenke til kommentar

Synes kristne er naive jeg.

I bibelen står det at Jesus var snekker, ikke sant? Litt merkelig det der, siden det nesten ikke fantes trær der han bodde. Han kunne jo vært steinhogger da, men med den fysikken hans, så tror ikke jeg han har løftet en eneste stein i sitt liv. Og hvorfor drepte de han på kors? De visste jo at han ville bli martyr hvis de gjorde det, tror dere virkelig jødene var så dumme?

Forresten var det hundresvis av personer på den tiden som ga seg ut for å være Messias. Jesus var den mest vellykkede tydeligvis.

Kristendommen forpester den moderne verden med dårlige moraler og verdier. Jeg spyr. Glad jeg aldri hørte på den kristne propagandaen og valgte heller å tro på det mest sannsynlige. Husker at vi ble tvunget i konfirmasjonen til å lære kristne salmer og slikt, jeg hat det. Og når jeg fikk bibelen av de så kastet jeg den på sjøen :D

Endret av Fox9
Lenke til kommentar

Fox9: Det er en fordel til å vite noe om det man kritiserer før man kritiserer det. Hva vet du om fysikken til Jesus, har du sett fotografier av ham?

Det var faren (stefaren) til Jesus var snekker. Snekkerne laget ikke hus, men f.eks møbler, vogner, skrin, kasser, krybber og trekors. Eller trodde du han ble hengt opp på et steinkors?

Alle dødsdømte forbrytere på den tiden ble hengt opp trekors til de døde, i følge historien hang det forbrytere på begge sider av Jesus på avrettingstedet Golgata. Det var ikke jødene selv som styrte i Judea da Jesus ble dømt til døden, men romerne, representert ved Pontius Pilatus (et typisk romersk navn). Jesus var forøvrig selv jøde.

Hvis du hadde lest litt i boka før du kastet den på sjøen, så hadde du kanskje plukket opp litt historiekunnskap som du kunne brukt i din nåværende kritikk. Nå vet du ingenting om saken og argumentene dine er derfor lette å plukke fra hverandre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...