Gå til innhold

orsair TWIN2X DDR2 4096MB (2x2048MB) eller OCZ Gold XTC 4096 MB DDR2 PC6400

Ricaldo

Anbefalte innlegg

Holder på å lage et oppsett til en gaming-pc, og har dette foreløpig: https://prisguiden.no/vis_handlevogn.php?waggon_id=60731

Er noe usikker på ram`en jeg skal ha i maskinen. Tror det blir 2x2Gb brikker.

Det står mellom disse to variantene, som ligger i handlevogna foreløpig:

Corsair TWIN2X DDR2 4096MB (2x2048MB)

https://prisguiden.no/product.php?productId=77416

eller;

OCZ Gold XTC 4096 MB DDR2 PC6400

https://prisguiden.no/product.php?productId=71116

Corsairene er kanskje mer klokkevennlige?

Andre meninger?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ingen av de 4gb er noe klokkevennlig.

Begge har CL5,så kjøp de billigste.

Spiller ingen rolle hvem av dem du tar for ytelse.

Skal du ha brikker som kjører høyt 4gb på 680i

Er det ballistix 8500 da blir det 4x1 løsning.

Disse gjør 1200mzh 4gb.

Endret av SNIPPSAT
Lenke til kommentar
Ingen av de 4gb er noe klokkevennlig.

Begge har CL5,så kjøp de billigste.

Spiller ingen rolle hvem av dem du tar for ytelse.

Skal du ha brikker som kjører høyt 4gb på 680i

Er det ballistix 8500 da blir det 4x1 løsning.

Disse gjør 1200mzh 4gb.

Lurer litt på de samme tingene, så jeg spør;

Hva menes med at det er CL5? klasse 5? som ev. betyr..

da må han opp ca 500,- i forhold til ocz minnet. men hvor mye har det å si for ytelsen, og hvor merker man det? spilling, multitasking, 3dmark, kabal? ettersom jeg har forstått, så er det oppskrytt hvor mye det har å si, men det var heller ikke så dyrt som jeg trodde. men da kjører han 600hz fsb vel..

Har selv kikket på DDR2-PC6400 GEIL Value 2x2GB 5-5-5-15 til 624,- på ps.no, som jeg syntes hørtes VELDIG billig ut.

Lenke til kommentar

1066MZH 5.5.5.15 2T(CL5)

800MZH 4.4.4.12 2T(CL4)

For og si det sånn vill disse score nesten likt i benchmark.

Så lav CL(CAS Latency) og høy mzh er best.

Det er noe og tene mellom 800mzh og 1200mzh(men er vel nesten ikke merkbart i daglig bruk)

Men for overklokkere er det uaktuelt og ha høy CL og lav MZH.

Endret av SNIPPSAT
Lenke til kommentar

Om du skal overklokke en del, så er det nok noe i det SNIPPSAT sier, men når du går for en E6850 så har du kanskje tenkt å nøye deg med stock-hastighet eller mild overklokking? I såfall har ikke RAMen så mye så si, og du kan fint gå for et par PC6400-brikker. Har gjort det selv, og klokket E6750'en min opp til 3,2GHz ved å sette FSB til 400 (1600) og alt av ram-innstillinger på AUTO. Minnet kjører dermed synkront med CPU'en og det funker fjell.

Ellers er det ikke bedre å gå for et enkelt 512MB 8800GTS (den nye typen med andre ord!) fremfor 8800GT i SLI og heller putte et kort til i maskina senere ved behov? Dermed har du jo litt mer oppgraderingspotensiale i PCen.

Og var jeg deg hadde jeg gått for en DVD-brenner med SATA-tilkobling. Deilig å slippe de brede PATA-kablene.

Lenke til kommentar

Stemmer det Hugo. Godt mulig det blir litt overklokking, men antakelig ikke hardcore sådan. Så forstår jeg riktig er PC6400-brikker ok.

Jeg er også utrolig spent på de nye 512MB 8800GTS skjermkorta som du nevner. Men disse vet jeg så lite om ennå. Vet du når de kommer, pris? Sett noen tester med disse, sammenlignet med andre kort?

Har hørt prisantydninger på disse fra 2500/3000 og oppover? I såfall er det sikkert en god idè og starte med ett slik, for evt å slenge inn ett til senere.

Har heller ikke særlig peiling på brennere. Men får vel se etter noen bra brennere med SATA-tilkobling da. Noen tips?

Lenke til kommentar
...og klokket E6750'en min opp til 3,2GHz ved å sette FSB til 400 (1600) og alt av ram-innstillinger på AUTO.

Det du sier med FSB 400 (1600) jeg lurer på. Er ikke frekvensen på minnet 2xFSB, altså 800? Hva er de 1600 i parentesen?

Jo, stemmer det, og kan godt være jeg roter med navnene. Tallet man tar utgangspunkt i er 400 som er "bus speed" (i hvertfall i programmet CPU-Z). Ganger man det med 2 får man RAM-frekvensen (siden det er DDR2) når minne og CPU kjører synkront. 1600 er den oppgitte FSB'en (rated FSB i CPU-Z), som er den Intel "reklamerer" med når de skriver at E6*50-serien har 1333FSB.

Stemmer det Hugo. Godt mulig det blir litt overklokking, men antakelig ikke hardcore sådan. Så forstår jeg riktig er PC6400-brikker ok.

Jeg er også utrolig spent på de nye 512MB 8800GTS skjermkorta som du nevner. Men disse vet jeg så lite om ennå. Vet du når de kommer, pris? Sett noen tester med disse, sammenlignet med andre kort?

Har hørt prisantydninger på disse fra 2500/3000 og oppover? I såfall er det sikkert en god idè og starte med ett slik, for evt å slenge inn ett til senere.

Har heller ikke særlig peiling på brennere. Men får vel se etter noen bra brennere med SATA-tilkobling da. Noen tips?

De nye 8800GTS kortene finnes i prisguiden nå, i hvertfall hvis du går inn fra artikkelen som omhandler prisingen på dem. Den prisen du sier der stemmer ganske så godt. Tror de stort sett befinner seg mellom 2600 og 2800kr.

Kortene skal yte omtrent som 8800GTX etter det jeg har forstått, litt bedre i oppløsninger opp til 1600x1200 og litt dårligere i høyere oppløsninger. Det blir nok litt ventetid på dem i starten kjenner jeg historien rett. Men anbefaler deg å lese hardware.no's artikler om kortet og diverse tilhørende forumtråder.

Av SATA-brennere kan jeg rolig anbefale de Samsung-brennerne jeg selv har.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...