Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

opp mot 70kB/s på ISDN??

Anbefalte innlegg

Tror du/dere meg ikke?

Quote:

-------------------------------------------------------

Hva er ISDN Turbo?

Telenor har nå oppgradert telefonnettet for å kunne gi alle sine ISDN-kunder opptil dobbelt så rask internettsurfing. Ved at Telenor har tatt i bruk ny form for komprimering, vil du kunne oppleve opptil dobbelt så raskt internett med ISDN.

For å kunne tilby ISDN Turbo, komprimerer Telenor Internett de datamengdene som du henter fra internett. Den opplevde hastighetsøkningen vil variere avhengig av om informasjonen som lastes ned fra Internett er sterkt komprimert fra før. E-post og tekstfiler vil normalt lastes ned mye raskere enn tidligere, mens bilder og grafikk som allerede er komprimert vil ikke kunne oppnå en sterk hastighetsøkning. Totalt sett betyr dette at du vil oppleve et langt raskere internett, selv om du ikke får noen større faktisk båndbredde.

End quote

Hva er ISDN Turbo?

ISDN Turbo er ingen ny hastighetsklasse, men en komprimeringsteknologi som innebærer at Telenor Internett pakker sammen datafilene du henter ned fra nettet. Sammenpakningen gjør filstørrelsen mindre, og fører til at nedlastingen dermed tar mindre tid.

End quote

Se, jeg kødder ikke.

Mvh kjello2 (jeg har skiftet brukernavn, det nye er ponke)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Telefonlinjen er båndbegrenset til 4000 Hz, og med Nyquist samplingsteorem friskt i minnet fører dette til at det kan sendes 8000 pulser pr sekund. Dette tilsvarer 1 kB/s. Ved å sende flere bit pr. symbol blir maksimal hastighet 8 kB/s. Så hvordan noen klarer å få større hastighet enn det som er fysisk mulig skjønner ikke jeg... :-?

Lenke til kommentar
Jeg har faktisk opplevd det samme med 33,6 modem og ISDN

En gang jeg hadde en slik "hastighetsklikk" med 33,6 satt jeg hele dagen og lastet ned mp3(som jo er ferdig komprimert) over WinMX, lastet da ned 3 om gangen, som lå stabilt på ca 25 Kbps hver

kbps betyr kiloBIT pr. sekund. 25 kbps tilsvarer 3,125 kiloBYTE pr. sekund.

Lenke til kommentar

det er en typisk med forsjelen på kilobytes og kiloBits :lol:

se her den du hadde tatt fra mirc vile ha godt 36+24 = 60sek.

og fila var på 904k delt det på 60 får du 15kbytes i sek og det vil si dobbel isdn så skjøner ikke hva han her lurer på.

enkel isdn er 7,5 X 2 = 15 kbytes

15kbytes= 120kbits

løst helle probleme mange ftp programer viser kilobits samme gjør mirc. :woot:

Lenke til kommentar
Telefonlinjen er båndbegrenset til 4000 Hz, og med Nyquist samplingsteorem friskt i minnet fører dette til at det kan sendes 8000 pulser pr sekund. Dette tilsvarer 1 kB/s. Ved å sende flere bit pr. symbol blir maksimal hastighet 8 kB/s. Så hvordan noen klarer å få større hastighet enn det som er fysisk mulig skjønner ikke jeg... :-?

øhm, selve telefonlinjen klarer nå mange megabytes per sekund den. Er en grunn til at vi har DSL ;)

Lenke til kommentar
det er en typisk med forsjelen på kilobytes og kiloBits :lol:

se her den du hadde tatt fra mirc vile ha godt 36+24 = 60sek.

og fila var på 904k delt det på 60 får du 15kbytes i sek og det vil si dobbel isdn så skjøner ikke hva han her lurer på.

enkel isdn er 7,5 X 2 = 15 kbytes

15kbytes= 120kbits

løst helle probleme mange ftp programer viser kilobits samme gjør mirc. :woot:

Fila er på 2,23 MB så regnestykket ditt stemmer ikke! Hastigheten står oppgitt i kB/s så du tar grådig feil nok en gang! Jeg vil foreslå at du neste gang tenker deg to ganger om før du gjør narr av andre! :evil:

Dessuten er de flere innlegg før deg som påpeker forskjellen på kiloBIT og kiloBYTE, så det er svært lite imponerende at du gjentar det andre skriver.

Lenke til kommentar

øhm, selve telefonlinjen klarer nå mange megabytes per sekund den. Er en grunn til at vi har DSL ;)

Feil!

Kobbertråden (linjen) klarer i beste fall 8 megabit pr. sekund. Har du analog eller digital linje er linjen båndbegrenset til 8 kB/s. Når du installerer xDSL skifter Bravida (?) ut en filter i sentralen slik at båndbredden øker betraktelig.

Lenke til kommentar

Asså, å få mere en 8kB/sec er teknisk sett umulig, hvert filter i telefon linjen er på 64kbit /8 som tilsvarer 8kB/sec.

Det Bravida (?) gjør når dem installerer å fjerner disse filtrene slikt at det ikke er noe som skiller båndbredda, da dette øker betraktelig, som en her sa, det er forsåvidt rett.

Dem skifter ikke bare ut en filter, dem skifter ut filtrene i det hele og det store så det ikke er noe som skiller 64kbit.

Så for dem som mener dem har fått noelunde mere, skyldes dette komprimering eller feil avlesning av programmet. Kanskje et virus som f00ker opp? hvem vet?

Lenke til kommentar

Feil!

Kobbertråden (linjen) klarer i beste fall 8 megabit pr. sekund. Har du analog eller digital linje er linjen båndbegrenset til 8 kB/s. Når du installerer xDSL skifter Bravida (?) ut en filter i sentralen slik at båndbredden øker betraktelig.

hørt om vdsl? :lol:

Lenke til kommentar

sjønner ikke hvorfor det skjer, men jeg tror det er et fenomen som også kan forekomme på xDSL, fikk en gang ca 110KB/s med en 704/128 linje... i tillegg har jeg kommet opp i 1,5Mbit/s med kazaa på... men som sakt jeg har null aning om hvorfor...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...