kallis Skrevet 11. desember 2007 Del Skrevet 11. desember 2007 (endret) 2 harddisker med hver sin installasjon av win2k og win2xp fordi jeg startet installasjonen av xp på den "nye" disken under win2k lagret den alle bootsektorer på den gamle stasjonen. derfor får jeg bare "boot failure" med den nye disken alene innkoblet. hva gjør jeg så? prøvde "fixmbr" fra installasjonscd`n til xp, men den sterkt advarte meg om at alle data kunne forsvinne. bah! var akkurat ferdig med å lage det fint til. andre metoder? Endret 11. desember 2007 av kallis Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 11. desember 2007 Del Skrevet 11. desember 2007 wiberos forklarer hvordan det kan ordnes når System disk fjernes: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=837569 Lenke til kommentar
kallis Skrevet 11. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 11. desember 2007 ok. men noen som kan forklare forskjellene på desse komandoene her, hvilken for hva. sjansespill! fixmbr bootrec /rebuildbcd Bcdedit Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 11. desember 2007 Del Skrevet 11. desember 2007 Fixmbr skriver bootkode i MBR. Skulle ikke være nødvendig for deg. bootrec og bcdedit er bare for Vista, så det gjelder ikke for deg. Ser nå at den tråden var spesiell for Vista. Det er BOOTCFG kommando i XP som tilsvarer bootrec. http://support.microsoft.com/kb/291980 Lenke til kommentar
kallis Skrevet 12. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 12. desember 2007 kjørte bootcfg, virket lovende. men fikk et par rare spørsmål på slutten. "name boot loader" eller noe i den duren, så jeg bare trykte enter enter og restartet. når jeg booter nå får jeg "mangler NTLDR. trykk cntl-alt-del for å restarte" Lenke til kommentar
kallis Skrevet 12. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 12. desember 2007 fyttigrisen for noe irriterende klei. etter anbefaling fra flere nettsider: copy d:\i386\ntldr c:\ copy d:\i386\ntdetect.com c:\ og da ble det enda værre! no bare restarter pcn automatisk til evig tid hver gang den prøver å finne operativsystemet. Lenke til kommentar
brukarnamn Skrevet 12. desember 2007 Del Skrevet 12. desember 2007 (endret) Usikker på om det er relevant her, men NTLDR frå XP kan starte Win2K men ikkje omvendt. XP: ntdetect.com 47 564 bytes ntldr 250 032 bytes Endret 12. desember 2007 av brukarnamn Lenke til kommentar
kallis Skrevet 12. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 12. desember 2007 kopierte fra installasjonscd`n til XP Lenke til kommentar
kallis Skrevet 12. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 12. desember 2007 kan bare vær en bagatell i ntldr, ntdetect eller boot.ini, eller hva. hvordan går jeg da frem boot.ini er lik for begge harddiskene og ser slik ut: [boot loader] timeout=30 default=multi(0)disk(0)rdisk(1)partition(1)\WINDOWS [operating systems] multi(0)disk(0)rdisk(1)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional" /fastdetect multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINNT="Microsoft Windows 2000 Professional" /fastdetect Lenke til kommentar
kallis Skrevet 12. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 12. desember 2007 fixed it! måtte skrive "/Fastdetect" når jeg ble spurt om "Enter OS load options" så no starter det. men fikk et nytt problem :!: se bilde: http://img338.imageshack.us/img338/9117/desknj2.jpg ikonene i explorer på venstre side er forduftet og stasjonen heter D: istedenfor C Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå