Gå til innhold

Er programvarepriser i Norge (Europa) kriminelle?

Bolson

Anbefalte innlegg

Om en moderator finner ut at tråden høre hjemme et annet sted, vennligst flytt.

Jeg har i lang tid ergret meg en god del over de vanvittige prisforskjellene som er mellom Norge (Europa) og USA. Noe som gjorde at jeg for en del år siden valgte å kjøpe blant annet Adobe CS og Macromedia Dreamweaver på Amazon.com (med JetCarrier som leveranseadresse). Og situasjonen har langt fra blitt bedre, ikke minst grunnet lav dollarkurs.

I og med at jeg driver et enkeltmannsforetak, tenkte jeg at jeg skulle budsjettere inn noe nykjøp/oppgraderinger for neste år (januar), og da jeg så gjorde noen sammenligninger - så fikk jeg reelt hakeslepp. Ta bare en rask kikk på vedlagte bilde

post-26625-1197391954_thumb.jpg

For MS programvare koster programvaren i USA mellom 50 og 60 % av i Norge (alt er priser eks mva, så forskjellene er reelle). Unntaket er for OEM versjon av Vista Ultimate, der prisforskjellen er minimal. Det er heller ingen argumenter knyttet til språk, da de engelske versjonene har omtrent samme pris som norske versjoner. Det er heller ikke noe argument å ha norsk versjon av Office 2007, da en språkpakke kan kjøpes til 220 kr, og den gir norske menyer og stavekontroll (et apropos her, i USA koster en språkpakke ca 170 kr). For Vista Ulimate kan språkpakke lastes ned gratis.

For Adobe er jo forskjellene ennå verre, her snakker vi om at prisen på Amazon.com er under halvparten for nøyaktig samme versjon.

Og som de to nederste viser, til og med for produkter som selges som nedlastbare på selskapets egne webshoper har prisene betydelig forskjell. Men her klarer vi ofte å komme oss unna ved valg av rett del av shoppen, samt å velge $ som valuta.

Jeg er fullt klar over at dette har vært diskutert tidligere, men det ser ikke ut som noe skjer med prisingen fra disse store aktørene. Og så lenge vi lever i en global verden, bør vi også nyte godt av fordeler like gjerne som ulemper.

Min anbefaling er derfor:

• Kjøp programvare fra Adobe og MS i USA. Emea-området fortjener ikke salg med så stor prisdiskriminering. Klart at for versjoner det prisforskjellene er små (som OEM), og rimeligere versjoner lar man det være. Anbefaler til og med mindre bedrifter å kjøpe fra USA. Og ved hjelp av JetCarrier klarer man enkelt å omgå leveransebegrensinger.
  • La være å kjøpe programvare fra Adobe og MS i det hele tatt. Hva man utenom dette gjør, bryr jeg meg ikke om.
  • Bruk konsekvent USA versjonen av nedlastbare produkter.

Og kanskje vi skulle starte en emailaksjon mot MS og Adobe med bakgrunn i deres prispolicy.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Uansett så er ikke programvare billigere i USA for de som bor der. Du må huske på at det mer enn bare priser som teller når man skal kjøpe noe, f.eks. er lønninger mye lavere i USA enn i Norge. Så hvis vi skal ha USA-priser i Norge, må vi også være villige til å ha USA-lønninger.

Lenke til kommentar
Uansett så er ikke programvare billigere i USA for de som bor der. Du må huske på at det mer enn bare priser som teller når man skal kjøpe noe, f.eks. er lønninger mye lavere i USA enn i Norge. Så hvis vi skal ha USA-priser i Norge, må vi også være villige til å ha USA-lønninger.

Lønnsnivået i USA er ikke 55 % av det norske. Trolig er lønnsnivået sånn omtrent på 75 til 80 % av det norske (med ekstremt større variasjoner). Og denne ekstreme prisforskjellen finnes ikke på f.eks CPU-er, harddisker, hovedkort, mp3 spillere med mer. På mange varer er det knapt prisforskjell, på andre mellom 10 og 20 %. Apple 16 GB iPod Touch koster omtrent 85 % av prisen i Norge.

Et annet faktum er at MS og Adobe sin store prisforskjell gjelder alle europeiske land, også land som har klart sammenlignbare lønnsforhold med USA. Og hvorfor er prisen på OEM nesten lik.

En 15 til 20 % høyere pris i Norge (eks mva) ville jeg sett som naturlig, men det ville allikevel betydd en pris på ca 67 % av dagens for MS sine produkter og 55 % for Adobe. Så selv om vi korrigerer for lønnsnivå og konkurranse vil jeg påstå at flere av produktene til MS og Adobe er priset 25 - 35 % for høyt i Norge (og de fleste andre europeiske land).

Og jeg er fullt klar over at reell kjøpekraft er det mest interessante. Men da må svært mange variabler tas med i regnestykket.

Endret av Bolson
Lenke til kommentar

Utrolig att det er slike prisforskjeller på programvare.

Har siklet litt på Photoshop CS3 ,men det er dessverre alt for dyrt for menigmann her til lands.

Eneste utgavene som er "normalt" priset er studentversjonene. Noen som vet om disse lisensene er tidsbegrenset ?

Lenke til kommentar
Regner ikke med at dere betaler toll for de programmer dere kjoper/laster ned!

Penger synt fra tollvesen/statskassa - haha.

Men skyldes den HOYE prisen kanskje oversetting til norsk?

Det er ikke toll på programvare, det er 25 % mva. Jeg betaler mva på all programvare jeg laster ned til kommersiell bruk, men får da også fradrag for samme beløp. Betaler jeg ikke kan jeg heller ikke føre den til utgift. Kjøper jeg "bokser" så betaler jeg også mva. Prisene i mitt eksempel er også eks. mva og derfor 100 % sammenlignbare.

Kun MS sine programmer er i norsk versjon, men her koster norsk og engelsk nøyaktig det samme. For Office 2007 har jeg til og med regnet med kjøp av norsk språkpakke til engelsk versjon i tillegg. For Vista Ultimate kan norsk språkpakke lastes ned gratis slik at versjonen blir identisk med den norske.

For Adobe finnes ikke CS3 i norsk versjon.

Så oversettelse er ikke en grunn for prisforskjellen.

Lenke til kommentar

Å selge programvaren på norsk er vel ett krav?

Ergo fordeles kostandene ved å oversette programvaren ut på begge versjonene av programvaren slik at det den engelske utgaven ikke skal bli mer ettertraktet. Hvis man da bare skulle ta inn kostnadene ved oversetting fra den norske versjonen, hadde man sannsynligvis ikke klart å tjene inn utgiften fordi alle kjøpte den mye billigere engelske versjonen.

Bare spekulasjon :=)

Lenke til kommentar
Å selge programvaren på norsk er vel ett krav?

Ergo fordeles kostandene ved å oversette programvaren ut på begge versjonene av programvaren slik at det den engelske utgaven ikke skal bli mer ettertraktet. Hvis man da bare skulle ta inn kostnadene ved oversetting fra den norske versjonen, hadde man sannsynligvis ikke klart å tjene inn utgiften fordi alle kjøpte den mye billigere engelske versjonen.

Bare spekulasjon :=)

Når det gjelder f.eks Adobe har de kun oversatt enkelte produkter, som f.eks Photoshop, Indesign og Acrobat. Acrobat har samme pris på engelsk og norsk, mens Photoshop har en prisforskjell varierende fra 500,- kr til ca 3 000,- kr for fullversjoner. Tilsvarer en prisforskjell på fra 25 til 35 %. Indesign har jeg ikke sett prisforskjellene på, men vet at de er der. Derfor har jeg sammenlignet engelsk mot engelsk på Adobe sine produkter. Hadde jeg sammenlignet Adobe PS CS3 (engelsk i USA) mot Adobe PS CS3 Norsk (i Norge), hadde prisforskjellen blitt ennå større.

Ellers har Adobe sine engelske versjoner norsk stavekontroll.

Ellers koster programvare omtrent det samme eks mva (VAT) i Storbritannia som i Norge hvor oversettelse er et relativt unødvendig fenomene. Samme i Tyskland, der størrelsen på markedet skulle indikere svært lave enhetskostnader for oversettelse. Så prisforskjellene er faktisk et USA - Europa fenomen, der jeg mener at man bruker bevisst prisdiskriminering.

At lokalisering kan medføre prisforskjeller er helt greitt, i og med at det kan argumenteres med at det kreves mer arbeid. Men er OS-et/programmet godt laget er dette faktisk ikke en så veldig stor jobb (Som enkelte andre på forumet er jeg en aktiv oversetter av ulik åpen-kildekode). For MS sine produkter med de salgene de har i Norge, tviler jeg på at oversettelse er mer enn 2 - 5 % av prisen. Språkpakker til Office koster heller ikke mer enn litt over 200,- kr pr stk.

Faktisk er ikke en modell med separate språkpakker (grensesnitt, stavekontroll etc) dum, den gir en langt bedre valgfrihet. Mange har jo brukt denne modellen i mange år.

Og det er vel ikke krav om å selge programvare på norsk, på annen måte at har man ikke norsk versjon, ville annen programvare bli valgt mange steder (altså kundekrav).

Lenke til kommentar
Jeg synes programvaren er altfor dyr. Iallefal for privatpersoner.

Ta Adobe CreativeSuite foreksempel. Den koster over 20.000. Som privatperson er jeg dømt til å laste det ned. Nå får jeg den da heldigvis gjennom skolen.

Det er helt håpløst å betale så mye penger hvis man ikke kan utgiftsføre kjøpet.

Kan kjøpe en studenversjon eller handle fra USA (helst drite i moms).

Moralen må man da legge på hyllen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...