citronen Skrevet 11. desember 2007 Del Skrevet 11. desember 2007 (endret) For noen få minutter sida så jeg en reklame for et nettsted som tilbyr en tjeneste hvor du kan spore andre. Måten dette virker på er at man lar seg overvåke - og at ved å sende en sms eller slår opp på internett kan man få vite hvor "dine venner" befinner seg. Så, det jeg lurer på - er dette noe som først har blitt lovlig i det siste, eller er denne "bristen" i personlig svære noe som har vært tillatt siden tidenes morgen? Er det forresten noen større aktører som tilbyr dette? Moderer meg gjerne hvis det er ulovlig å legge ut pekere til dette nettstedet, men - dette ser jeg ikke på som noen form for reklame. Haggbard. Endret litt på emnetittel. ~fredrik. Endret 12. desember 2007 av fredrik Lenke til kommentar
gorber Skrevet 11. desember 2007 Del Skrevet 11. desember 2007 Har ikke Netcom en lignende tjeneste? Er ikke noe mer problematisk enn at de som er villige til å la seg overvåke gir vennene sine tillatelse til dette. Det er vel uansett noe som alltid har vært lovlig, men ikke mulig før nå. Lenke til kommentar
cyclo Skrevet 11. desember 2007 Del Skrevet 11. desember 2007 Tjenesten som reklameres for (mbuddy) er etter hva jeg har forstått netcoms gamle tjeneste (buddy) som har blitt kjøpt opp av noen andre og utvidet videre. Det er jo ikke noe galt med denne tjenesten. Man må være registrert og selv godta å bli sporet før man kan spores. Samtidig får man også visstnok påminnelser i ny og ne at man er registrert og kan spores. Har sett litt på sporingstjenestene telenor tilbyr sine CPA kunder, og tjenester som kan spore absolutt alle selges kun til nødetater. Lenke til kommentar
Q-tip Skrevet 13. desember 2007 Del Skrevet 13. desember 2007 Hvis man samtykker i dette, ser jeg ingen grunn til at dette skal være galt. Men vil man virkelig begrense sin frihet? Blir vel litt som "storebror ser deg", gjør det ikke? Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9 Skrevet 14. desember 2007 Del Skrevet 14. desember 2007 (endret) Hvis man samtykker i dette, ser jeg ingen grunn til at dette skal være galt. Men vil man virkelig begrense sin frihet? Blir vel litt som "storebror ser deg", gjør det ikke? Vet egentlig ikke om Storebror ser deg, jeg. Mens jeg ennå var ungkar og bodde på to rom og gatekjøkken, testet jeg Buddy en del, i håp om at jeg kunne bruke informasjonen til å hente ut celleinfo (Beat ya to it, Cyclo!). En ettermiddag satt jeg i sofaen og sjekket hvor jeg var, og i løpet av en halvtime hadde sofaen flyttet seg flere km i Groruddalen. Pussig, fordi at for en tilfeldig observatør kunne det se ut som om sofaen stod stille. Sagt med andre ord: ikke veldig nøyaktig tjeneste. Endret 14. desember 2007 av Slettet-376f9 Lenke til kommentar
cyclo Skrevet 14. desember 2007 Del Skrevet 14. desember 2007 (endret) Vet egentlig ikke om Storebror ser deg, jeg. Storebror ser deg uansett. Mobiloperatørene har alltid kunnet spore deg ved hjelp av triagulering. (m)buddy tjenesten har ingenting med storebror å gjøre. Det er snarere mange lillebrødre som ser deg Mens jeg ennå var ungkar og bodde på to rom og gatekjøkken, testet jeg Buddy en del, i håp om at jeg kunne bruke informasjonen til å hente ut celleinfo (Beat ya to it, Cyclo!). En ettermiddag satt jeg i sofaen og sjekket hvor jeg var, og i løpet av en halvtime hadde sofaen flyttet seg flere km i Groruddalen. Pussig, fordi at for en tilfeldig observatør kunne det se ut som om sofaen stod stille. Sagt med andre ord: ikke veldig nøyaktig tjeneste. Heh. Jeg testet også buddy da Netcom lanserte tjenesten. Hadde en plan om å kombinere tjenesten med Nokia Netmonitor. (Det var lenge før min første GPS) Men fant egentlig ut at hele greia var "waste of money". Forøvrig testet jeg ut mbuddy tjenesten her forleden dag. Hadde et håp om at den kunne hjelpe meg å løse gåten om det i Telenors nett er sammenheng mellom cellid og cellens retning (slik det i hvertfall er hos mange andre operatører). Men dengang ei. Alle cellene ble vist som omni i mbuddy. Så prøveabbonementet ble avsluttet før det begynte å koste penger. Endret 14. desember 2007 av cyclo Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå