Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

får ikke bootet fra orginal xp cd, NTLDR mangler

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

bios står til og bote fra cd og jeg har ikke 2000 eller 98 så får ikke instalert det

men vet du\dere om et program for xp og formatere til fat32

har en annen disk jeg kan formarere til fat32 hvis jeg får det till

Endret av just_me
Lenke til kommentar

kan tenkes at det er noe rart med disken. forsøk å få kjørt en check disk på den, formatter den i ntfs først, så høyreklikk på disken i min datamaskin og velg verktøy. her velger du scandisk eller på engelsk som jeg kjører error-checking. trykk check now eller (sjekk nå. el.l..) merk av begge boksene og ok. hvis maskinen spør om reboot så gjør du det. maskinen vil scanne disken under oppstart.

(hvis disken er over 32Gb må du ha den i ntfs...)

dette kan fikse eventuelle filsystem feil og sektor feil

Endret av Dewil
Lenke til kommentar
Formatering til fat32 og/eller ntfs skal gå an i XP installasjonen. Sikker på at maskinen faktisk forsøker å boote fra cd`en og ikke bare direkte fra hdd`en?

satt opp PC-en med kunn en tom hd startet den opp uten xp cd = sett inn en boot disk.... osv..osv... så da satt jeg inn xp cd da får jeg NTLDR mangler

kan tenkes at det er noe rart med disken. forsøk å få kjørt en check disk på den, formatter den i ntfs først, så høyreklikk på disken i min datamaskin og velg verktøy. her velger du scandisk eller på engelsk som jeg kjører error-checking. trykk check now eller (sjekk nå. el.l..) merk av begge boksene og ok. hvis maskinen spør om reboot så gjør du det. maskinen vil scanne disken under oppstart.

(hvis disken er over 32Gb må du ha den i ntfs...)

dette kan fikse eventuelle filsystem feil og sektor feil

har formatert 3 hd'er flere ganger og prøvd mellom hver gang (spinpoint s-ata 80gb \alle er et ca. halvt år gamle

Lenke til kommentar

så dette frøst nå:

satt opp PC-en med kunn en tom hd startet den opp uten xp cd = sett inn en boot disk.... osv..osv... så da satt jeg inn xp cd da får jeg NTLDR mangler

ville forsøkt meg på et annet installasjon medium. sjekk at cd rom faktisk virker. sjekk kabler mellom cd rom og hk.

prøv en linux distro også

Endret av Dewil
Lenke til kommentar
så dette frøst nå:

ville forsøkt meg på et annet installasjon medium. sjekk at cd rom faktisk virker. sjekk kabler mellom cd rom og hk.

prøv en linux distro også

hd og cd rom og kabler til hk er jeg 110% sikker at funker

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-rOwOH6vg

Prøv å resette bios instillingene. (clear cmos) ved å finne fram hovedkort manualen og bla deg fram til du finner clear cmos pinnene, eller ta ut klokkebatteriet til hovedkortet i 15 sek.

Prøv så å starte på ny, gå inn i BIOS og sett CDROM som første boot prioritet.

Du skal nå klare å boote opp xp-cden.

Hvorfor skal du ha FAT32? Fikk ikke dette med meg. Husk at med FAT32, kan du ikke ha filer over 4gb. Du kan velge dette under xp installasjonen.

Lykke til!

Endret av Slettet-rOwOH6vg
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-rOwOH6vg

Prøv å boote opp cd uten at harddiskene er koblet i. Er det blitt satt noen master/slave pin på bak på dvd/cd-romen?

Står dvd/cd-romen du bruker som master/first dvd/cd-drive i BIOS? Har du deaktivert floppy drive fra første boot prioritet? (Ta Disable her)

Problemet med "NTLDR is missing" er at BIOSEN ikke finner en riktig boot partisjon på enten harddisken eller cd`en.

Klarer du å åpne cd`en inne i windows? Funker autoplay funksjonen som skal poppe opp når du setter xp-cden i mens du er i windows?

Endret av Slettet-rOwOH6vg
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...