runela Skrevet 11. desember 2007 Del Skrevet 11. desember 2007 Hvor ofte burde det skiftes olje? Hvordan merker mann at girkassa er defekt eller begynner og bli på tide at den skal skiftes? Lenke til kommentar
Mekker`n Skrevet 11. desember 2007 Del Skrevet 11. desember 2007 1. Kommer helt ann på. Noen girkasser trenger aldri oljeskift. 2. Ulyd på et bestemt gir eller uling fra kassa hele tiden. Det skraper når du bytter gir spes når du girer ned et gir. Hvis diffen er defekt vil du høre ulyder når du spinner eller kjører i skarpe svinger. Lenke til kommentar
runela Skrevet 11. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 11. desember 2007 Takk for svaret, har en ford escort 93 model. 1.8 L men den har plutselig blitt så tung og få i andre giret. Kan det ha noe med girkassen og gjøre? Ble slik da jeg var på langtur en gang, men da forsvant det etter en times kjøring. Har noen en ide om hva det kan være? Er ingen ulyder eller viberasjoner i bilen Lenke til kommentar
Fisk1 Skrevet 11. desember 2007 Del Skrevet 11. desember 2007 (endret) Kan være et synkroniseringsdrev som begynner å bli slitt? Mekker'n har mer peiling på slik enn meg allikavel, så får vente og se om han svarer noe mer... Endret 11. desember 2007 av Fisk1 Lenke til kommentar
trra Skrevet 11. desember 2007 Del Skrevet 11. desember 2007 De fleste produsenter sier at man ikke trenger i bytte olje på manuelle kasser, men å gjøre det hvert år eller hver 2.år skader ikke, sier seg selv at olje som er noen år gammel ikke smører like bra som en ny olje. 2-3 liter med girkasse olje koster eller ikke allverden. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132 Skrevet 11. desember 2007 Del Skrevet 11. desember 2007 (endret) Hørest ut som olja di er moden for bytting, Blir olja gammel og tykk klarer ikke synkroniseringsringene å skjære igjennom oljefilmen og det blir tungt å få bilen i ønsket gear. Bytt olje. Er det en helt vanlig manuellkasse du har er det nok GL-4 du skal bruke men si hvilken bil det er så er vi sikkre Endret 11. desember 2007 av Slettet+5132 Lenke til kommentar
runela Skrevet 11. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 11. desember 2007 Hørest ut som olja di er moden for bytting, Blir olja gammel og tykk klarer ikke synkroniseringsringene å skjære igjennom oljefilmen og det blir tungt å få bilen i ønsket gear. Bytt olje. Er det en helt vanlig manuellkasse du har er det nok GL-4 du skal bruke men si hvilken bil det er så er vi sikkre Har en Ford Escort.. mere om bilen står lengre opp. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132 Skrevet 11. desember 2007 Del Skrevet 11. desember 2007 Har en Ford Escort.. mere om bilen står lengre opp. ah det ser jeg først nå... fyll vanlig gl-4 eller gl4/5. 75W90 Denne fås på de fleste bensin stasjoner, statoil sin heter Gearway SP45 75W90 det går 2,6 liter på 105 hesteren (RDA) det går 3,1 liter på 130 hesteren (RQB) Lenke til kommentar
Exiter Skrevet 11. desember 2007 Del Skrevet 11. desember 2007 Takk for svaret, har en ford escort 93 model. 1.8 L men den har plutselig blitt så tung og få i andre giret. Kan det ha noe med girkassen og gjøre? Ble slik da jeg var på langtur en gang, men da forsvant det etter en times kjøring. Har noen en ide om hva det kan være? Er ingen ulyder eller viberasjoner i bilen Det er mulig et oljeskift på kassa hjelper, men det høres ut som en slitt synkroniseringsring. På de biler jeg har sett med slitt synkronisering er det 2. giret det er snakk om, inkludert min bil. Det gir jo litt mening, ettersom man vanligvis velger dette giret når man girer ned før kryss og rundkjøringer. F. eks har en kompis av meg for (u)vane å gire ned til andre mens bilen holder rundt 50 km/t og så bremse ned. Det tar på synkroringen. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132 Skrevet 11. desember 2007 Del Skrevet 11. desember 2007 selv om synkroniseringen er gåen er den ikke vanskeli å få i gear, men lager mye lyder.. dette har ikke trådstarter nevnt så jeg holder enda en knapp på olja... Lenke til kommentar
runela Skrevet 12. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 12. desember 2007 Hmmm kanskje jeg skal skifte olje på gearkassa når jeg kommer heim i juleferien. Her jeg bor i Bodø er det for liten plass utenfor huse og drive på. Er det mye arbeid og skifte olje i gearkassa? har ikke gjort dette før bare på motor. Stor forsjell? Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132 Skrevet 12. desember 2007 Del Skrevet 12. desember 2007 neida, men istede for at du har peilepinne har du nivåhull. fyll til det renner ut dette hullet. husk å rengjøre avtapnings skruen, den har en magnet som fanger opp spon fra tannhjulene Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå