Gå til innhold

Overklokker GeForce 8800 GTS

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg synes dette går feil vei. Et par trender generelt i databransjen er:

- Høyere oppløsning på skjermene og mer AA (krever høyere minnebåndbredde)

- Lavere varmeutvikling = bedre for miljøet, støynivå osv.

Det Nvidia har gjort med de nye 8800 GT og GTS-kortene sine er:

- Ikke øke minnebåndbredden. Dermed får ikke de som ligger langt fremme på oppløsning bedre ytelse. De kunne ha beholdt den brede minnebussen på 320 - 384 bit og gitt denne gruppen veldig mye bedre ytelse. Nettopp den gruppen som trenger best ytelse.

- Når man øker GPU-hastigheten uten å øke minnehastigheten så gir det kun bedre ytelse i lave oppløsninger. Der man minst trenger økt ytelse.

- Siden den gruppen som virkelig trenger høyere ytelse, de med høy oppløsning, ikke får noe mer så kunne Nvidia like gjerne beholdt GPU-hastighetene på det gamle nivået til 8800 GTS 320/640 MB. Hensikten med det er at varmeutviklingen ville blitt mye lavere. Den økte GPU-hastigheten er bortkastet ytelse for de som virkelig trenger bedre grafikkytelse siden ikke minnet henger med. Den ekstra varmeutviklingen er å fyre for kråka, det kommer ikke til nytte (for de som trenger det).

Jeg synes derfor at Nvidia kan gjøre to ting:

- Lansere nye kort med lavere GPU-hastigheter uten å redusere minnehastigheten.

- Lansere nye kort med de samme GPU-hastighetene men med vesentlig raskere minne.

Da får to grupper sine ønsker oppfyllt:

- De med lav oppløsning og ønske om en stillegående spillmaskin.

- De med høy oppløsning og ønske om bedre ytelse.

Lenke til kommentar

Hvorfor i det hele tatt kjøpe ferdig overklokkede kort når de koster mer enn stock? Klokk selv! Risikoen er minimal for at kortet skal bli ødelagt hvis man behersker seg. Selv har jeg overklokket mitt Asus til 750/1650/2000 og det går smooth. (originalt 600/1500/1800)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-XHLacM
fordi man beholder garantien på disse?

Det er faktisk den eneste grunnen jeg kan komme på. Manglende kunnskap er vel også et alternativ.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Det kan vel ikke være andre enn "hardware-noobs" som vurdere å kjøpe ett *dyrt* 8800GTS i disse dager?

8800GT er jo billigere i innkjøp og yter bedre, for ikke å snakke om 3850/3870 som yter like bra/bedre samt er mer energieffektive.

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar
Det kan vel ikke være andre enn "hardware-noobs" som vurdere å kjøpe ett *dyrt* 8800GTS i disse dager?

8800GT er jo billigere i innkjøp og yter bedre, for ikke å snakke om 3850/3870 som yter like bra/bedre samt er mer energieffektive.

? 8800GTS har da en del bedre ytelse enn 8800GT. 128 shadere mot 112 + høyere minne, kjerne og shader frekvens.

jaja, fortsatt glad for at jeg kjøpte 8800GTX. Med tanke på at bushastigheten er så lav. (like lavt som mitt gamle 6800GT kort :ph34r:) Og som Simen1 sa noe om, så trenger jeg bedre ytelse i høy oppløsning. (1920x1200)

Lenke til kommentar

Ehm, ikke helt fått med deg at det har kommet en ny 8800GTS? :thumbup:

Synes MSI-kortet lå bra i pris, men det er jo litt merkelig at ikke minnet er klokket noe. Pleier de ferdige OC-kortene å være presset til grensen, eller er det noe å hente på å klokke disse selv vs. å klokke et stock-kort selv?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...