Gå til innhold

Test: Nokia N82


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
  • 3 uker senere...

Kun utseende: 3- Smaken er som baken, men jeg liker ikke utseendet, spesielt forsiden!

 

Størrelse 4 Ligner jo litt på N73, så noen sylfide er det ikke.

 

Taster: 4- De alfanumeriske er for små, men ellers behagelige. Softtastene/menytast/C-tast er for flate, og innimellom er den lille "galleri-tasten" plassert. Æsj!

 

Funksjoner: 6 (teller klart mest)

 

Alt i alt er ikke galt å gi N82 en sekser. Få andre telefoner kan oppvise til maken. Kameraet er konge, og har skikkelig blitz og linsebeskyttelse! Tastene er ikke ille, men ikke i toppklasse. Utseendet er kun av kosmetisk betydning.

 

Å forlange trykkfølsom skjerm, er ikke noe argument for å trekke ned karakteren. Er det noen telefon som tilbyr det samme på nivå med N82 som har trykkfølsom skjerm? N82 har ting som mange telefoner med trykkfølsom skjerm ikke har, f.eks innebygget GPS og radio. Jeg kommer heller ikke på noen med såpass bra mp3-spiller og med uttak for 3,5 mm minijack. Og er det noen med så bra kamera?

Endret av CellularDude
Lenke til kommentar
Kun utseende: 3- Smaken er som baken, men jeg liker ikke utseendet, spesielt forsiden!

 

Størrelse 4 Ligner jo litt på N73, så noen sylfide er det ikke.

 

Taster: 4- De alfanumeriske er for små, men ellers behagelige. Softtastene/menytast/C-tast er for flate, og innimellom er den lille "galleri-tasten" plassert. Æsj!

 

Funksjoner: 6 (teller klart mest)

 

Alt i alt er ikke galt å gi N82 en sekser. Få andre telefoner kan oppvise til maken. Kameraet er konge, og har skikkelig blitz og linsebeskyttelse! Tastene er ikke ille, men ikke i toppklasse. Utseendet er kun av kosmetisk betydning.

 

Å forlange trykkfølsom skjerm, er ikke noe argument for å trekke ned karakteren. Er det noen telefon som tilbyr det samme på nivå med N82 som har trykkfølsom skjerm? N82 har ting som mange telefoner med trykkfølsom skjerm ikke har, f.eks innebygget GPS og radio. Jeg kommer heller ikke på noen med såpass bra mp3-spiller og med uttak for 3,5 mm minijack. Og er det noen med så bra kamera?

 

Er det så vanskelig å se at amobil trekker andre telefoner som mangler funksjoner, slik som p1i som ble trukket for at den manglet gps. Men når andre har funksjoner som ikke Nokia har, f.eks trykkfølsom skjerm, så er dette ikke så nøye. Dette gjelder alltid i favør Nokia, og i disfavør andre merker.

 

Når det er sagt så er det vel liten tvil om at N82 er en bra telefon, men den er ikke den perfekte telefon. Skal en telefon være smart, bør den ha qwerty og/eller trykkfølsom skjerm. Allt annet blir for knotete...

Lenke til kommentar

Vel, om trykkfølsomskjerm virkelig alltid er en fordel er det ingen fasit på. Mange vil mye heller ha fysiske knapper som man kan "lete frem" selv i blinde. Dessuten er det ikke alltid touchpanelet er bra heller, og her spiller jo skjermen mye større rolle enn ellers, pluss det at knappene i mange tilfeller blir for små. Selvfølgelig kan man bruke en pekepinne(glemte hva det heter gitt :p), men da blir effektiviteten, i alle fall for meg, senket. Så om touchpanel er en fordel må vurderes hver gang.

 

Inntrykket jeg har fått av amobil er at de ikke bare er glade i Nokia, men minst like glade i Sony Ericsson. Dessuten er det klart n82 ikke er en perfekt mobil, jeg vil faktisk påstå at det ikke finnes en eneste perfekt mobil. Hvordan skal produsenten kunne tjene mer penger om de lager en telefon alle kjøper, og ikke bytter ut? Ville i såfall blitt en "one hit wonder"... (Skulle ønske den perfekte mobil fantes...)

Lenke til kommentar

Den perfekte mobil kjem aldri til å finnes, fordi da nokon likar enkelheit og få funksjonar, er andre tekno-freeks som elsker telefonar som N95, N82 osv :)

 

Men du har eit flott poeng i at om ein slik telefon hadde finnes, så hadde det klart gått ut over salget av andre modeller. On the other hand, so vil jo alltid teknologi utvikla seg, og ein perfekt mobil er kanskje ikkje so perfekt om 2-3 år! :)

 

On topic i forhold til emnet, så får eg mest sannsynlig N82 til bursdagen min! :) Can't wait! :D

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Gjest Slettet+19283741

At n82 bruker noen sekunder før man kan begynne å skrive mld er jo av den enkle grunn at man skal ha en mulighet til å kunne skru på tastelåsen. Tror det var nevnt i artikkelen, men ikke hvorfor det tok så lang tid.

Lenke til kommentar
At n82 bruker noen sekunder før man kan begynne å skrive mld er jo av den enkle grunn at man skal ha en mulighet til å kunne skru på tastelåsen. Tror det var nevnt i artikkelen, men ikke hvorfor det tok så lang tid.

 

Hmm... Den forstod jeg ikke helt... Hvorfor skal man skru på tastelåsen hvis man skal skrive melding?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+19283741

Altså det er en snarvei til mld. Og får å få frem meldings snarveien må man trykke på tasten som man også må trykke på først for å få frem tastelåsen. Hvis det ikke hadde vært delay hadde det med andre ord vært umulig å slå på tastelåsen selv!

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Brukte GPS'en for første gang i bilen i dag, det fungerte veldig bra :thumbup:

 

Men har ikke helt skjønt hvordan jeg betaler for å bruke denne funksjonen. I artikkelen står det at man på abonnere for kart- og stemme nedlastning/styring. Betyr det at man betaler 5-600 kr for å bruke GPS'en ett helt år? Eller er det som GPRS, at prisen varier fra hvilket mobil abonoment man har?

Takker for svar :)

 

Millen

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...