Gå til innhold

Nvidia dropper Geforce FX!

Gabriel_X

Anbefalte innlegg

The inquirer (som riktignok er en sladderblekke men overraskende ofte også har rett) melder følgende:

"SOURCES CLOSE to Nvidia tell the INQUIRER that the graphics firm has told its partners that the GeForce FX is likely to be discontinued, with the firm instead concentrating on the NV35 platform."

http://www.theinquirer.net/?article=7658

Tidligere denne uken var det snakk om at de bare skulle lage 100.000 av dem, deretter kom det fram at det korrekte tallet var 10.000 og deretter igjen (puh!) kom det frem at de sannsynligvis bare vil dekke behovet for forhåndsbestilte kort...

Er sannsynligvis lurt av Nvidia - de burde ha droppet FX'en allerede for noen måneder siden og heller fokusert på det neste kortet sitt. Det interessante blir selvfølgelig å se hvordan tidligere lojale Nvidia-kunder og ikke minst Nvidia's partnere på kortproduksjon/salg ser på å bli 'holdt for narr' i et halvt års tid...

Selv på hardbarka fansites som nvnews.net begynner de fleste å bli rimelig oppgitt og likegyldige til Nvidia nå.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er vel Ultra versjonen (500/1000 Mhz) som bare blir tilgjengelig for de som har forhåndsbestilt, mens vanlig GeForceFX (400/800 Mhz) kommer på markedet.

GFFX Ultra No More:

As we noted here earlier this week, the GeForceFX 5800 Ultra will never make it to retail. Those of you that PreBuy the cards will still get an Ultra model with the FX Flow cooling unit. Those who don't will have the opportunity to get the non-Ultra version (400/800) off the retail shelves for a price of US$300.00. This information is unconfirmed at this time, but has been what we have been told repeatedly by different sources since Tuesday of this week.

Anyone have a working and complete Voodoo5 6000 version 3 or better they want to trade for a working v1.1 GFFX 5800 Ultra? Drop me a line.

Also, at this time it seems that the BFGTech GFFX Ultra is still for sale through Best Buy. Get'um while they are hot...not that they ever won't be

Fra www.hardocp.com

Lenke til kommentar
Det er vel Ultra versjonen (500/1000 Mhz) som bare blir tilgjengelig for de som har forhåndsbestilt, mens vanlig GeForceFX (400/800 Mhz) kommer på markedet.

Oops - det fikk jeg ikke med meg :)

Anyway så vil den vanlige utgaven etter all sannsynlighet ligge bak 9700pro (og kanskje til og med 9700) og ihvertfall bak R350 i ytelse i benchmarks som 3Dmark 2003 og UT2003 med et minimum av kvalitets-options (AA/AF) påskrudd.

Altså 4-5 måneder minst hvor Nvidia ikke engang har et kort på 'topp 3-listen' når det gjelder ytelse! Men jeg regner med at de får grini seg til å få med de få utgavene av Geforce FX Ultra som faktisk blir produsert på 3Dmark sin liste uansett selv om kortet strengt tatt ikke blir tilgjengelig i vanlig salg.

Da kommer jo det interessante spørsmålet: kan en kortprodusent lage f.eks. 100 superkort med ekstrem kjøling og få det 'godkjent' på slike lister, eller stiller listene krav til at kortet faktisk er tilgjengelig.... Hvis ikke det stilles noe krav til volum på et kort vil jo slike lister bli toppet av svindyre 'prototype-kort' fra ulike produsenter som bare skal profilere navnet sitt.

Lenke til kommentar
EH......på komplett har de allerede Gainward GeForce FX Ultra 5800 på vei.......1000/XP Golden Sample.......sjekk fakta før dere driter dere ut :lol:

Når det står hos Komplett (og hundrevis av andre webshopper på nettet) at antatt ankomsttid for kortet er f.eks. 31. mars er ikke det det samme som at kortet faktisk kommer...

Lenke til kommentar
EH......på komplett har de allerede Gainward GeForce FX Ultra 5800 på vei.......1000/XP Golden Sample.......sjekk fakta før dere driter dere ut :lol:

Og du kan jo gidde å lese artiklene før du svarer ;) "Et par" brikker har blitt laget/er under produksjon og nvidia selger dem nok istedet for å kaste dem

Lenke til kommentar

Argh! Svarte helvet3 da! Venta på at Creative skulle komme med et kort og hadde tenkt å ta en titt på det. For jeg gidder ikke å punge ut 1000 kr ekstra for et 5.1 lydkort og firewire kort jeg OVERHODET ikke trenger.

Men, men. Med tanke på ytelsen til Geforce FX så burde den vel ikke blitt produsert i det hele tatt. Og ikke nok med det, NV35 kommer til å bli ENDA dyrere. Faktisk så dyrt at de færreste har råd til å kjøpe/gidder å kjøpe det før NV40 kommer ut.

Tror også at nVidia burde bytte både navn og kjøleløsning med NV35. For det er mye negativt som vi forbinder med Geforce FX. Jeg mener at det er faktisk så mye negativt at det vil påvirke salget av kortet samme hvor mye det skulle knuse ATI sitt kort. Men spørsmålet er, hvilket kort vil NV35 konkurrere mot? Radeon 9700 Pro eller R350? nVidia er jo såpass på hæla at R350 vil de ikke klare å takle.

Hadde det vært opp til meg hadde jeg skrapa både Geforce FX og NV35 og heller satset på NV40, for de vil ikke kunne rettet det opp feilene fort nok før R350 er ute.

For de som skulle lure, så er jeg nVidia fanboy! :woot:

Lenke til kommentar

GFFX Ultra No More:

As we noted here earlier this week, the GeForceFX 5800 Ultra will never make it to retail. Those of you that PreBuy the cards will still get an Ultra model with the FX Flow cooling unit. Those who don't will have the opportunity to get the non-Ultra version (400/800) off the retail shelves for a price of US$300.00. This information is unconfirmed at this time, but has been what we have been told repeatedly by different sources since Tuesday of this week.  

----------------------------------------------------------------------------------

Anyone have a working and complete Voodoo5 6000 version 3 or better they want to trade for a working v1.1 GFFX 5800 Ultra? Drop me a line.  

------------------------------------------------------------------------------------

Also, at this time it seems that the BFGTech GFFX Ultra is still for sale through Best Buy. Get'um while they are hot...not that they ever won't be

Fra www.hardocp.com

ska det bety?

Lenke til kommentar

Er det noen som husker hvorfor det gikk skeis med 3dfx ? De prøvde vel å lansere et kort som var for dyrt, og brukte for mye strøm. Det høres veldig ut som Geforce FX. Nvidia skal slite for å ta igjen ATI nå. ATI har fremdeles en die-shrink til 0.13 micron tilgode.

Lenke til kommentar

Tror vi har R350 i slutten av Mars eller i April her til lands,for de som tror Nvidia sliter med å ta gjen Ati tar feil.Det siste jeg har hørt er at Nv35 skal lanseres i Juni,og det blir helt klart bedre enn R350 når det gjelder speed,så får vi se på resten.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...