Lillehagen.no Skrevet 11. desember 2007 Del Skrevet 11. desember 2007 (endret) Jeg har nettop bygd min egen pc. Den kjører fint, men den bråker no sinnsykt og det sjenerer meg veldig. Finnes det noen type viftejusterere eller lignende som man kan få kjøpt for å justere hastigheten på viftene? Jeg vet at kortet da blir varmere, men jeg er ikke helt sikker på hva jeg skal gjøre hvis jeg ikke kan gjøre dette. Må jeg kjøpe en ekstra vifte til skjermkortet eller kommer det til å holde seg kaldt nok? Btw, kortet er GeForce 8800 GTS 320 MB. Jeg er åpen for alle forslag her! Endret 11. desember 2007 av Lillehagen Lenke til kommentar
krillee Skrevet 11. desember 2007 Del Skrevet 11. desember 2007 Jeg har nettop bygd min egen pc. Den kjører fint, men den bråker no sinnsykt og det sjenerer meg veldig. Finnes det noen type viftejusterere eller lignende som man kan få kjøpt for å justere hastigheten på viftene? Jeg vet at kortet da blir varmere, men jeg er ikke helt sikker på hva jeg skal gjøre hvis jeg ikke kan gjøre dette. Må jeg kjøpe en ekstra vifte til skjermkortet eller kommer det til å holde seg kaldt nok? Btw, kortet er GeForce 8800 GTS 320 MB. Jeg er åpen for alle forslag her! Du kan laste ned programmer som kan overvåke temperatur og stille på viftehastighet:) Eks: Rivatuner Jeg sliter dog med hvordan jeg stiller på viftene selv, men det skal gå an ihvertfall Lenke til kommentar
Harribo Skrevet 11. desember 2007 Del Skrevet 11. desember 2007 Det er også mulig å kjøpe til en ny skjermkort kjøler, som kjøler bedre enn referansekjøler fra Nvidia. Denne her skal være god nok, og sikkert mer stillegående enn din nåværende kjøler. Eneste minuset er at den ligger på 500-lappen. Lenke til kommentar
Lillehagen.no Skrevet 11. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 11. desember 2007 Det er også mulig å kjøpe til en ny skjermkort kjøler, som kjøler bedre enn referansekjøler fra Nvidia. Denne her skal være god nok, og sikkert mer stillegående enn din nåværende kjøler. Eneste minuset er at den ligger på 500-lappen. Hvordan "innstallerer" jeg denne da? Plasserer jeg den utenpå skjermkortet eller hva? Sorry at jeg spør så dumt, men jeg har ikke sånn sykt peiling på dette skjønner du. Jeg vil gjerne lære da Lenke til kommentar
Lillehagen.no Skrevet 11. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 11. desember 2007 Jeg har nettop bygd min egen pc. Den kjører fint, men den bråker no sinnsykt og det sjenerer meg veldig. Finnes det noen type viftejusterere eller lignende som man kan få kjøpt for å justere hastigheten på viftene? Jeg vet at kortet da blir varmere, men jeg er ikke helt sikker på hva jeg skal gjøre hvis jeg ikke kan gjøre dette. Må jeg kjøpe en ekstra vifte til skjermkortet eller kommer det til å holde seg kaldt nok? Btw, kortet er GeForce 8800 GTS 320 MB. Jeg er åpen for alle forslag her! Du kan laste ned programmer som kan overvåke temperatur og stille på viftehastighet:) Eks: Rivatuner Jeg sliter dog med hvordan jeg stiller på viftene selv, men det skal gå an ihvertfall Veldig avansert program må jeg si, jeg er veldig redd for å gjøre noe galt som kan påvirke skjermkortet eller andre elementer på PC-en... Lenke til kommentar
krillee Skrevet 11. desember 2007 Del Skrevet 11. desember 2007 Jeg har nettop bygd min egen pc. Den kjører fint, men den bråker no sinnsykt og det sjenerer meg veldig. Finnes det noen type viftejusterere eller lignende som man kan få kjøpt for å justere hastigheten på viftene? Jeg vet at kortet da blir varmere, men jeg er ikke helt sikker på hva jeg skal gjøre hvis jeg ikke kan gjøre dette. Må jeg kjøpe en ekstra vifte til skjermkortet eller kommer det til å holde seg kaldt nok? Btw, kortet er GeForce 8800 GTS 320 MB. Jeg er åpen for alle forslag her! Du kan laste ned programmer som kan overvåke temperatur og stille på viftehastighet:) Eks: Rivatuner Jeg sliter dog med hvordan jeg stiller på viftene selv, men det skal gå an ihvertfall Veldig avansert program må jeg si, jeg er veldig redd for å gjøre noe galt som kan påvirke skjermkortet eller andre elementer på PC-en... hm...ja du bør kanskje ikke gjøre noe før du vet hva du gjør Lenke til kommentar
Harribo Skrevet 11. desember 2007 Del Skrevet 11. desember 2007 Om du kjøper en vifte utenom til skjermkortet, så må du først skru av den som er på fra før, for og så skru på den nye. Du burde også skifte kjølepasta når den blir skiftet. Du kan også se om du får fjernet evt støv som har kommet inn i viften, som ofte gjør at komponenter blir varmere og gjør luftflyten dårlig. Meget mulig du finner et viftestyringsprogram som fungerer godt, bare å prøve seg frem Lenke til kommentar
Lillehagen.no Skrevet 12. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 12. desember 2007 Om du kjøper en vifte utenom til skjermkortet, så må du først skru av den som er på fra før, for og så skru på den nye. Du burde også skifte kjølepasta når den blir skiftet. Du kan også se om du får fjernet evt støv som har kommet inn i viften, som ofte gjør at komponenter blir varmere og gjør luftflyten dårlig. Meget mulig du finner et viftestyringsprogram som fungerer godt, bare å prøve seg frem Takker for hjelpen! Lenke til kommentar
Tokse Skrevet 12. desember 2007 Del Skrevet 12. desember 2007 (endret) Veldig avansert program må jeg si, jeg er veldig redd for å gjøre noe galt som kan påvirke skjermkortet eller andre elementer på PC-en... står litt om hvordan man minimerer viftebråk i rivatuner her: http://www.electraforge.com/brooke/misc/ri...riva_tuner.html Endret 12. desember 2007 av Tokse Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå