svenningen Skrevet 11. desember 2007 Del Skrevet 11. desember 2007 Hei! Har et lite problem, hjemme hos oss kan bare 1 være på nettet av gangen.. har prøvd gjennom ruter-switch, bare switch og bare ruter. Alle kablene funker for seg, så tror ikke det er dem... switchen funka og til 1 pc.. men ikke flere... vi har lyse om det har noe og si, har snakka med de 3 ganger og de stille bare spm om jeg har installer blabla ruter blabla.. noen instillenger på PC-en som kan være galt kansje? håper spørsmålet er formulert godt nok! Takk for svar -Svenning Lenke til kommentar
johanf Skrevet 11. desember 2007 Del Skrevet 11. desember 2007 Har alle PCene forskjellig IP adresse? Lenke til kommentar
Joachimv Skrevet 11. desember 2007 Del Skrevet 11. desember 2007 har opplevd det før at modemet kun gir en ip-adresse ja.. så sett fast ip på pc-en og se om det hjelper. (dog som ikke er den samme som på den andre pcen.......) Lenke til kommentar
svenningen Skrevet 11. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 11. desember 2007 dere må nok si hvordan jeg setter fast ip og det, kan null om det xD men, ja det kommer en feilmelding om vi har samme ip Lenke til kommentar
Henrik C Skrevet 11. desember 2007 Del Skrevet 11. desember 2007 Hvilken IP er det du får? Får du en lokal eller en ekstern? Hvis det er en som begynner på 192.168.X.X eller 10.X.X.X, så er det lokal. Hvis det er en ekstern IP så må du skaffe deg en router med DHCP-server, som gir lokale adresser til maskinene dine og gir alle tilgang til nettet. Lenke til kommentar
svenningen Skrevet 11. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 11. desember 2007 34.234.xxx.189 ? ikke sikker på om jeg har sjekka på rett plass.. xD Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 11. desember 2007 Del Skrevet 11. desember 2007 Det høres ut som en IP konflikt ja. Sørg for at alle maskinene har et forskjellig tall på slutten av sin IP adresse. Hvis ikek det heller skulle fungere mot formodning så betyr det i så tilfelle at du ikke har et rutermodem, men bare et rent modem, og du vil i så tilfelle trenge å kjøpe en ruter for å kunne ha mer enn en maskin på om gangen (du bør selfølgelig bekrefte dette med Lyse i så tilfelle før du bruker penger på noe nytt utstyr). Jeg er litt usikker, men 34.234.xxx.189 ser ut som ekstern IP for meg. Da har du enten et rent modem i stedet for et rutermode, elller du har klart å slå av ruterfunksjonaliteten evt. Da får du din eksterne IP satt direkte til en PC, men sidne du bare har èn slik ekstern IP å bruke så vil da ikke systemet la deg ha på mer enn en maskin om gangen. Jeg er ikke 100% sikker på IP'en, så få en second opinion. -Stigma Lenke til kommentar
MSc Skrevet 11. desember 2007 Del Skrevet 11. desember 2007 Stigma har helt rett, denne adressen er en offisiell (ekstern) adresse. Vanligvis får du bare en slik tildelt fra ISP. For å flere maskiner på nett samtidig, så må du sette inn en ruter med NAT-funksjon. NAT vil si at den "oversetter" adresser mellom ditt lokale nett og "store skumle" internett. De fleste (les alle) bredbåndsrutere har denne funksjonen. De fleste har også DHCP funksjon innebygd, slik at ruteren kan gi de enkelte maskinene IP-adresser. Hvis du bruker DHCP så må også nettverkskortene på PCene være satt opp til å motta IP-adresse. En enkel skisse på hvordan det bør se ut hjemme hos deg. (evt. splitter) - Modem - Router - Switch - PCer Du kan som nevnt tidligere ha flere av (alle) enhetene i samme boks. Pass på at du kobler WAN porten på ruter til modemet. Dersom du trenger pålogging ut mot internett (brukernavn - passord), så skal ruter ta seg av det. Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 11. desember 2007 Del Skrevet 11. desember 2007 Fint å få det bekreftet av MSc. Jeg ser på det som relativt lite sansynlig at du har fått utdelt et rent modem, siden ensten allt utstyr som ISPer deler ut nå er både modem og ruter i samme boks (nettop fordi kundene skal ha mulighet til å koble på mer enn èn dataenhet om gangen uten å måtte kjøpe eget utstyr). Jeg vilel forhørt meg med Lyse og hørt om du faktisk har fått et rent modem, eller om instillingene dine i (ruter?)modemet ditt bare er feil. -Stigma Lenke til kommentar
Taraldb Skrevet 11. desember 2007 Del Skrevet 11. desember 2007 Bruk en ROUTER/HUB ikke en switch.... en switch deler ikke ut nye ip addresser lokalt det er det bare en router eller hub som kan... en switch brukes som et ledd BAK routeren/huben til å få flere datamaskinerpå nett. Lenke til kommentar
DarkZhade Skrevet 11. desember 2007 Del Skrevet 11. desember 2007 de fleste routere har da innebygd switch. Lenke til kommentar
svenningen Skrevet 11. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 11. desember 2007 hheei, takk for svar! skal teste litt på fredag/helga siden imorra engelsk muntlig, må skrive sånn 6sider til. torsdag juleball pluss jeg har lekser for 2 uker som ikke er starta nesten, tror jeg.. får se på fredag/helga =) Lenke til kommentar
agvg Skrevet 11. desember 2007 Del Skrevet 11. desember 2007 Regner med du har en std lyse-løsning hvor man tildeler en ekstern-IP via DHCP og du må ha en router for og få flere maskiner på nett. Hvilken router har du prøvd? Bruk en ROUTER/HUB ikke en switch.... en switch deler ikke ut nye ip addresser lokalt det er det bare en router eller hub som kan... en switch brukes som et ledd BAK routeren/huben til å få flere datamaskinerpå nett. En Hub deler da ikke ut noen form for IP-er, det er bare en mer primitiv løsning som nå er erstattet av switcher. Lenke til kommentar
svenningen Skrevet 12. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 12. desember 2007 har testa dem eneste ruteren vi har i hus: en d-link men finner den ikke atm så vet ikke hvilken.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå