Gå til innhold

Hvorfor er det "galt" å spille som det motsatte kjønn i rollespill?


Anbefalte innlegg

Jeg er mann i det virkelige liv, men stort sett hver gang jeg skal lage en figur i et rollespill ender jeg opp med å spille en dame. Det gjelder både singleplayer og MMORPG'er. De fleste synes jeg er rar, men hvorfor er det slikt?

 

For å ta EverQuest 2 som et eksempel. Vi har både snille og slemme folk, og vi har mange forskjellige raser å velge mellom. Det gjør at det er ingen problem om jeg spiller en morderisk, lettere psykopatisk, manipulerende rotte som hater dverger og mennesker. Derimot blir det helt feil om jeg spiller en kvinnelig morderisk, lettere psykopatisk, manipulerende rotte som hater dverger og mennesker? Og det selv om jeg er på en rollespill server?

 

Eller ta Ringenes Herre. (LotR Online). Å spille en hobbit og bruke svært mye tid og penger på å bake paier er helt fint, mat må man jo ha. Jeg hjelper ofte folk som trengre hjelp, selv om jeg til tider ikke har så mye å gjøre der (fordi fiendene er mye høyere level enn meg) annet enn å avlede fiendene lenge nok til at de andre kan drepe dem en etter en. (dette ender som regel opp med at jeg dør). Alt i alt er jeg en snill hobbit og godt likt av de fleste. Siden det er en rollespill server kan jeg tillate meg å gi karakteren litt mer liv, så han hater alver og nekter å samarbeide med dem. Dette går også bra, det er jo tross alt en rollespill server. Men hvorfor synes mange da jeg er rar om jeg spiller en kvinnelig hobbit selv om jeg er mann i det virkelige liv. Hva har det med saken å gjøre egentlig? Er det fordi mange idioter ser meg som en kvinne i spillet, derfor tror de automatisk jeg er kvinne i det virkelige liv, og siden vi er venner i spillet har de sjanse hos meg i det virkelige liv også? Det er jo bare et spill.

 

Eller for å snu det. Hvorfor er det galt for en dame i det virkelige liv å spille en mann i et rollespill? Hva har kjønnet man har i virkeligheten å gjøre med kjønnet man har i den virtuelle verden? Mulig jeg er rar, men jeg skjønner ikke det der. Det er jo bare et spill.

 

Til sist, la meg ta et ekstremt eksempel. Jeg er forfatter i det virkelige liv, og siden jeg er mann, må jeg da alltid ha en mannlig hovedperson? Faktisk har jeg skrevet en bok der det er fem hovedpersoner, og alle fem er damer. Er det feil også nå da? Hvorfor / hvorfor ikke?

 

Jeg bare spør. :hmm:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-77do0b

Hmm. Selv så identifiserer jeg meg ikke så alt for mye med karakterene som jeg er i spill og i rollespill.

Dersom jeg f.eks velger female å spille med i rollespill, så er det av de enkle grunnene at jeg vil variere litt eller at de ser kulere ut med enkelte raser og armor.

Og kanskje for å balansere litt i og med at antallet male er størst.

 

Har ikke noe svar til deg, men jeg synes ikke det er noe feil i å velge motsatte kjønn når man spiller rollespill.. Noe annet blir det dersom man tar på seg den rollen i det virkelige liv ;)

Lenke til kommentar

Jeg er enig at det ikke skulle gjøre noe, men kanskje det er for mange fjortiser rundt omkring. Noe er det i alle fall.

 

Se for øvrig Tony Hawk spillene. Det tok lang tid før man i det hele tatt fikk spille som dame, men selv da var de seriøst underprioritert. Mennene har mange flere klær og sånt, og historien i Underground spillene regner med at man spiiller som mann. I det nyeste er damene fjernet igjen av en eller annen grunn. Nå er jo ikke Tony Hawk's rollespill, men poenget er det samme. Bare fordi man er mann i det virkelige liv betyr det jo ikke nødvendigvis at man vil spille mann i spillet også. Jeg gleder meg for øvrig til AoC kommer. Det fokuserer på voksne spillere, så kanskje jeg endelig kan få spille i fred og være den jeg vil være i spillet. ;)

Lenke til kommentar

MMORPG => Many Men Online RolePlaying Girls. Ser ikke helt hvordan/hvorfor det er "galt" å spille det motsatte kjønn, det er vel heller tvilsomt at nødvendigvis mange kvinner oppfører seg spesielt "kvinnelig" i onlinespill eller andre rollespill, nettopp på grunn av måten det blir reagert på (i veldig mange tilfeller i alle fall) når gutter/menn finner ut at det er en jente i andre enden av keyboardet. Så, uh, hvis du liker å spille det motsatte kjønn, kjør på :)

Lenke til kommentar

Selv så varierer jeg både kjønn og rase avhengig av hvilken klasse jeg lager (og litt hva jeg føler for)

 

Hvis vi tar WoW som et eksempel, og jeg skal lage en Mage, så vil det være en Female Blood Elf.

 

Warrior så blir det Male Orc eller Taurent.

 

Grunnen til at jeg velger slik er fordi male sprites ikke virker grasiøse nok til å være spell kaster klasser, mens de derimot har den kraftige kroppsbyggningen som føles riktig i en mele klasse.

Endret av fatalicus
Lenke til kommentar
Selv så varierer jeg både kjønn og rase avhengig av hvilken klasse jeg lager (og litt hva jeg føler for)

 

Hvis vi tar WoW som et eksempel, og jeg skal lage en Mage, så vil det være en Female Blood Elf.

 

Warrior så blir det Male Orc eller Taurent.

 

Grunnen til at jeg velger slik er fordi male sprites ikke virker grasiøse nok til å være spell kaster klasser, mens de derimot har den kraftige kroppsbyggningen som føles riktig i en mele klasse.

 

 

Faktisk ganske enig der, Spiller Blood Elf Mage selv, men er gutt :p

Lenke til kommentar

Eg har fleire karakterer i rollespel av begge kjønn, men har aldri opplevd at det har blitt nokon kommentarar på det ooc. Kanskje fordi eg speler på hardcore rp servere i nwn2, og der er det omtrent 50/50 fordeling på spelarane, pluss dei pleier vera litt meir modne enn den typiske wow gjengen.

Må innrøma at fyrste gongen eg laga ein kvinneleg karakter var det for å sleppa å sjå mannerumpe vrikke seg i fjeset mitt time etter time, men ho blei so godt pakka inn i plate mail at du ikkje såg forskjell før ho tok av hjelmen :D (namnet var heller ingen indikator. Skapte nokon interesanne situasjonar når eg møtte nye folk av og til).

Lenke til kommentar

For å svare på spørsmålet i topic - sett fra mitt ståsted - Det er "galt" fordi de som syntes det er "galt" sliter med å finne seg en partner i det virkelige liv. Derfor håper de at hver gang de forelsker seg i en pixelhaug med pupper, så skal det være en tilsvarende skjønnhet som sitter å styrer pixelhaugen. Nedturen blir selvfølgelig stor når de står ved alteret og venter på brura......som viser seg å være en mann.....det var den bryllupsnatta :D

Lenke til kommentar

Kanskje vi her i Norge er mer åpne for slike ting enn i andre land, eller er det bare de som våger å være enig med meg som svarer? Hadde denne diskusjonen vært det normale uansett land hadde det visst ikke vært noe problem i første omgang. Jeg vet bare at mange regner med jeg er dame i det virkelige liv når jeg er dame i spillene, og de aller fleste stikker av om jeg sier at jeg egentlig er en mann. Men hvorfor?

 

For øvrig ble vel Kyle mobbet en del når han dukket opp som dame i WoW? Skjønt er en stund siden jeg så den episoden, og synes ikke den var spesielt bra. Se heller "Night of the living homeless", "Woodland creatures" (siste i sesong 8, husker ikke helt tittelen) og den er påskespesialen. (hvor vi lærer den egentlige grunnen til hvorfor vi pynter egg i påsken...) Der har man South Park på sitt beste. :D

Lenke til kommentar

Jeg pleier å holde meg til mannlige figurer i mmorpg-er om jeg skal spille litt med karakteren, men det er mest for å slippe å forklare hele tida at jeg ikke er jente egentlig. I singleplayerspill, eller om jeg bare skal teste ut et karakterkonsept på lave nivåer (eller av andre grunner skal soloe) velger jeg det jeg der og da synes ser kulest ut.

 

Poenget ditt med rollespill er glimrende. Mitt problem er at jeg føler at jeg lurer folk litt om jeg spiller en kvinnelig karakter, men om man likevel passer på å la alt irl ligge igjen utenfor spillet spiller jo ikke det noen rolle. Poenget med å ha noe hyggelig å se på er også ganske godt, men strengt tatt er det viktigste at figuren ser stilig eller kul ut mer enn sexy. Og om man stirrer på sin egen avatar i stedet for omgivelsene tror jeg raskt en risikerer å få skylda for wipes.

Lenke til kommentar

Enkel løsning: female modell, mandig navn på karakteren.

WoW eksempelet blir da female Blood Elf som heter PsychoBob eller noe slikt :)

 

Forøvrig tror jeg ikke de fleste som lager en female character ser på den med interesse i mer enn 2 minutter etter creation. Det er alltid litt gøy med ny armour ja, men det er tross alt bare pixler.

Endret av MrLee
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...