Gå til innhold

Maskin døde, vil ikke starte!

tunefish

Anbefalte innlegg

Er stygt redd det er statisk elektrisitet som har tatt knekken på maskina mi. Skulle ta av topplokket på kabinettet mens maskina sto på.. og poff, så blacket den helt ut! Var ikke snakk om å få så mye som et livstegn fra den etter det.

Fikk nytt HK, men det hjalp ikke det spøtt!

Har også testet med annen PSU.

CPU er kanskje også ødelagt?

Men det burde vel uansett skjedd NOE når jeg trykker på powerknappen?

Power-led'en på selve HK'et lyser.

Det er det eneste.

Kan det være kabinettet? Har skrudd det helt fra hverandre for å se om det kan være noe der... men finner ikke noe spes. Kan vel ikke ha kortsluttet powerknappen?? :shrug:

Med andre ord: HJELP! :o

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har dessverre prøvd alt det der, men takk for svar anyway...

Har ribba alt ut og satt det sammen igjen på 300 forskjellige slags måter.

Hadde jeg bare fått syke pipelyder fra maskina så hadde det faktisk vært bedre.

Nå er det bare stille som i graven. :cry:

Lenke til kommentar
Er stygt redd det er statisk elektrisitet som har tatt knekken på maskina mi. Skulle ta av topplokket på kabinettet mens maskina sto på.. og poff, så blacket den helt ut! Var ikke snakk om å få så mye som et livstegn fra den etter det.

Fikk nytt HK, men det hjalp ikke det spøtt!

Har også testet med annen PSU.

CPU er kanskje også ødelagt?

Men det burde vel uansett skjedd NOE når jeg trykker på powerknappen?

Power-led'en på selve HK'et lyser.

Det er det eneste.

Kan det være kabinettet? Har skrudd det helt fra hverandre for å se om det kan være noe der... men finner ikke noe spes. Kan vel ikke ha kortsluttet powerknappen??  :shrug:  

Med andre ord: HJELP!   :o

Du tok bare av topplokket???

Jeg tror nesten at du må ha fiklet ganske mye mere enn dette for statisk elektrisitet kan ikke uten videre løpe gjennom kabinettet og hjennom HK til PSU og CPU!

PSU skal uansett starte for et par sekunder når du trykker powerknappen, både uten CPU, uten RAM, og uten disker.

Hvordan ungikk du statisk elektrisitet når du monterte det nye HK'et?

Ta en titt til på skjemaet til HK'et og kikk også på selveste HK'et og vær sikker på at du har montert powerswitchen på rett uttak (kan være uoverenstemmelser her, har sett ASUS kort som er helt feil merket i manual når det gjelder plassering av power/reset/HD-Led+++).

Jeg tror nesten at dette kan være feilen siden du ikke får respons på power knappen eller at det kommer lyd/feilmelding ut av PC-høytaleren.

Lenke til kommentar

Du tok bare av topplokket???  

Jeg tror nesten at du må ha fiklet ganske mye mere enn dette for statisk elektrisitet kan ikke uten videre løpe gjennom kabinettet og hjennom HK til PSU og CPU!  

PSU skal uansett starte for et par sekunder når du trykker powerknappen, både uten CPU, uten RAM, og uten disker.  

Hvordan ungikk du statisk elektrisitet når du monterte det nye HK'et?  

Ta en titt til på skjemaet til HK'et og kikk også på selveste HK'et og vær sikker på at du har montert powerswitchen på rett uttak (kan være uoverenstemmelser her, har sett ASUS kort som er helt feil merket i manual når det gjelder plassering av power/reset/HD-Led+++).  

Jeg tror nesten at dette kan være feilen siden du ikke får respons på power knappen eller at det kommer lyd/feilmelding ut av PC-høytaleren.

Jeg bare tok av topplokket ja... og da takket den for seg.

(har et gammelt kabinet uten dør, så med topplokket mener jeg selve "lokket" på kabinettet så gjør at man får tilgang til hardwaren)

Har skjedd før oxo, men da klarte jeg å få den igang igjen.

Har passet på å sette power-sw på rett sted ja.

Nå har jeg rett og slett ingen andre ideer enn at det må være kabinettet (!) som har gått i stykker?!

Utrolig merkelig konklusjon men...? :shrug:

Lenke til kommentar

Ok, dette virker litt rart da.. :) Men siden du sier at du har prøvd en annen psu, uten at noe som helst fungerer ?

Prøvd å ha bare hk. og cpu/vifte på ? Sikker på at det ikke er kortslutning mellom hk og kabinettet ? Er meget viktig at det ikke er noe som kortslutter der, for da funker ingenting :)

Prøv det....

Lenke til kommentar
Ok, dette virker litt rart da.. :) Men siden du sier at du har prøvd en annen psu, uten at noe som helst fungerer ?

Prøvd å ha bare hk. og cpu/vifte på ? Sikker på at det ikke er kortslutning mellom hk og kabinettet ? Er meget viktig at det ikke er noe som kortslutter der, for da funker ingenting :)

Prøv det....

Enig. Hvis dette har skjedd før ved håndtering, tror også jeg at det har vært kontakt mellom hk og kabinett. Hvis det NESTEN har vært kontakt kan litt fikling være nok til at den 1/100 mm som manglet forsvant...

Lenke til kommentar

Ok, nå nærmer vi oss noe.

Har oxo tenkt noe i den retningen, men fant ikke noe spesielt med kabinettet egentlig.

Har jeg kortslutta hele kabinettet? Og hvordan går det i praksis an?

Har aldri sett på dette som en mulig happening engang! :shrug:

Hvor burde jeg se, og ikke minst HVA burde jeg se etter når det gjelder en slik kortslutning?

Må jeg evt kjøpe nytt kabinett?

Takker for alle svar...

Lenke til kommentar

Hvordan er det mulig og kortslutte ett kabinett????

Kan sikkert være noe i den duren at det en bit av kabinettet som ligger innpå hk, og kortslutter det...

Eller at power ledning er ødelagt. Prøv med en jumper, for å sjekke at det ikke er det....

Lenke til kommentar

Sjekke at strømkontakten står i PSU og veggen! :D

Regner med at dette står riktig men...

Eventuelt hvis du tørr/gidder kan du jo koble alt ut fra kabinettet og legge PSU og HK på bordet. (tar ikke ansvar for at noe kan bli ødelagt)

koble power led til powerknappen til kabinettet å prøve.

Sjekke powerknappen.

Lenke til kommentar

siden du ikkje får eit snev av strøm bør du prøve dette med ein ny PSU, strøm kabel, og hk. Du finner fort ut om HKet er ødelagt....Når du slår på maskina burde iallefall CDstasjonene begynne å surre og blinke, men det skjer jo såklart ingenting viss HK er ødelagt fordi det er jo der power knappen er.

Du treng ikkje cpu for å finne ut om det er strøm i PSUen

Lenke til kommentar

Husker at IBM PS/2 serien kuttet strømmen når du åpner kabinettet (var en LITEN føler som sjekket d) :woot:

Men du kunne jo prøve UTEN cpu og se om den starter :lol:

Hva med RAM har du testet dem i en annen PC?

Starter PSU vifta?

Starter Resten av viftene?

Hører du lyd eller er det HELT dødt?

Lenke til kommentar

hmm,

teoretsik sett kan det være statisk elektrisitet..

Statisk sjokk trenger ikke skade maskinen med en gang,

til og med mange år etter kan den skade maskinen,

dette skjedde i et selskap jeg jobbet for en stund,

plutselig gikk servern ned , ikke noe svar,

så kom repratør, så og trixa, til slutt fikk vi ny

server ,og senere viste det seg at det var statisk

elektrisitet som hadde skjedd under montering av

serveren, denne var 2-3 år..

Lenke til kommentar
Husker at IBM PS/2 serien kuttet strømmen når du åpner kabinettet (var en LITEN føler som sjekket d) :woot:

Men du kunne jo prøve UTEN cpu og se om den starter :lol:

Hva med RAM har du testet dem i en annen PC?

Starter PSU vifta?

Starter Resten av viftene?

Hører du lyd eller er det HELT dødt?

PSU-vifta starter ikke.

Ingen andre vifter starter.

Hører ingen lyd fra noe sted, og ALT er dødt.

Det er som om jeg aldri skulle ha trykket på start-knappen.

Når jeg kobler til atx-kabelen til HK, så begynner en liten lampe å lyse så vakkert grønt på HK'et. Så den får ihvertfall noe strøm. Derfor tviler jeg på at det er PSU. (og jeg har jo oxo testet en annen PSU)

Det er bare som om HK aldri får beskjed fra kabinettet at jeg vil slå på maskina! Fryktelig irriterende! Men det er heller ingen synlige fysiske skader på kabinettet, så dette blir bare mer og mer mystisk... og irriterende... :grumpy:

Men takk for alle innlegg....

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...