Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

PC'n starter ikke (harddiskfeil?)

Anbefalte innlegg

starter maskinen på vanlig måte. etter noen sekunder kommer det opp en svart skjerm med hvit skrift.

usb storage device generic flash hs-ms

usb storage device : generic flash hs-sm

usb storage device : generic flash hs-sd/mmc

IDE channel 2 . master disk : LBA 100, 160gb

PCI device listing ...

Bus no. device no. func no. venddor/device class dev ce class IRQ

--------------------------------------------------------------------------------------------

0 27 0 8086 2658 0403 multimedia device 5

og fem linjer videre med rare tall

helt nederst: lesefeil på disken, trykk CTRL ALT DEL for å starte på nytt.

har prøvd å trykke ctrl alt del men ingeting skjer.....hva skal jeg gjøre? meget taknemmelig for svar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du må inn i BIOS og skifte channel på IRQ for PCI ser det ut til. Trykk F1, F2, Del eller noe sånn under oppstarten. Står sannsynligvis "Setup: <knapp>"

Gå inn der og let etter der det står noe om IRQ

edit: redigerer om 2sec

Den får jo ikke lest harddisken din. Kan være at den har kollapset. Prøv å boot fra OS-cden, gå i repareringskonsollet og bruk kommandoen "FIXMBR". Om du er heldig så fungerer det, men det virker enda mer alvorlig

Endret av PepsiCo
Lenke til kommentar
Pass på at du ikke har USB pinner og USB harddisker koblet til maskinen. De skaper ofte sånne typer feil ettersom maskinen prøver å lese operativsystem fra dem.

Løsning: Fjern dem, og start maskinen på nytt.

har ingen usb pinner eller hardisker koblet til maskinen. pliis. MÅ få pcen til å funkr

Lenke til kommentar
Det eg har gjort er å ta bort alt i PCn å begynne "på ny".. det vil si.. kobler ut alle kort og div utstyr som CD spillere, mus, tastatur osv.. så prøver meg frem.. du kan prøve det.. Har faktisk virket! Ellers må du formatere. Det har også virket.

men hvordan skal jeg formatere når jeg ikke kommer inn på pcen engang?

Lenke til kommentar

ehm nei? mulig det ikke heter formatere da..

Booter fra en vilkensomhelst OS cd.. Windows XP, Windows Vista osv.. (med det OS som du skal ha på maskinen seff) så trykker du deg frem til partisjonssida. Der kan du slette partisjonene, velge hvilken partisjon som Windows skal ligge på, Formatere diskene osv.

Lenke til kommentar
ehm nei? mulig det ikke heter formatere da..

Booter fra en vilkensomhelst OS cd.. Windows XP, Windows Vista osv.. (med det OS som du skal ha på maskinen seff) så trykker du deg frem til partisjonssida. Der kan du slette partisjonene, velge hvilken partisjon som Windows skal ligge på, Formatere diskene osv.

Et tips er å laste ned en livecd med for eksempel Ubuntu og prøve å kopiere/hente ut de viktige filene dine først (bilder, musikk, dokumenter, osv). Da vil du jo også få en anelse om det er noe i veien med disken. Og deretter prøve med xp/vista cd. Husk å ha riktig bootrekkefølge i bios (cd/dvd før hdd)

Endret av kalg
Lenke til kommentar
og en annen ting: De fleste er vel så smarte att de ikke bruker C: disken til annet enn Windows?

Jeg kan bekrefte at den vanlige mann i gaten, som ikke har vert ute for datatap eller kjenner noen som har det, bruker c: og/eller Mine dokumenter på c: . Jeg grøsser bare med tanken på hva som kan skje...

Nå skal det sies at maskinleverandørene har begynt å dele opp hdd fra fabrikant, blant annet de stasjonære til acer.

De som mener de har litt/middels greie på data, som megselv, vet å partisjonere ved installering.

Jeg vet ikke hva slags kategori trådstarter havner i når det gjelder backup, men jeg håper han har gjort det.

Lenke til kommentar
\De fleste er vel så smarte att de ikke bruker C: disken til annet enn Windows?

Dem fleste dataer kommer sånn og uansett om du partisjonerer så vil du mista all data ved diskkræsj. Skal alle ha to harddisker da?

Faktisk så pleier det hjelpe å installere C: disken på ny. Om du leser litt mer så skjønner du kanskje det. Eg har opplevd det. Det står att maskinen ikke klarer å finne harddisk osv.. Ny Windows og wips så virker den 100% igjen. De andre partisjonene har ALT info som var der før.

noe mer?

Lenke til kommentar
Faktisk så pleier det hjelpe å installere C: disken på ny. Om du leser litt mer så skjønner du kanskje det. Eg har opplevd det. Det står att maskinen ikke klarer å finne harddisk osv.. Ny Windows og wips så virker den 100% igjen.
Har nok lest endel mer enn deg om det her virker det som. Og hvorfor kaller du det C: disken. C: er en partisjon og D: E: osv kan også være på samme disken. Om du mener at det kan hjelpe å reformatere og skrive ny MBR så kan det funke det. Men da må man slette partisjonen og sette opp ny

De andre partisjonene har ALT info som var der før.
Hvordan mener du? Hva om man bare har én partisjon? Du snakker om recoverypartisjon nå du eller? Infoen på en partisjon lagres ikke på andre partisjoner, men kan speiles mot en annen disk med RAID1. Raid 3, 4 eller 5 kan også brukes til automatisk diskbackup, da samtidig som disken stripes og da kreves det fler disker Endret av PepsiCo
Lenke til kommentar
Faktisk så pleier det hjelpe å installere C: disken på ny. Om du leser litt mer så skjønner du kanskje det. Eg har opplevd det. Det står att maskinen ikke klarer å finne harddisk osv.. Ny Windows og wips så virker den 100% igjen.
Har nok lest endel mer enn deg om det her virker det som. Og hvorfor kaller du det C: disken. C: er en partisjon og D: E: osv kan også være på samme disken. Om du mener at det kan hjelpe å reformatere og skrive ny MBR så kan det funke det. Men da må man slette partisjonen og sette opp ny

De andre partisjonene har ALT info som var der før.
Hvordan mener du? Hva om man bare har én partisjon? Du snakker om recoverypartisjon nå du eller? Infoen på en partisjon lagres ikke på andre partisjoner, men kan speiles mot en annen disk med RAID1. Raid 3, 4 eller 5 kan også brukes til automatisk diskbackup, da samtidig som disken stripes og da kreves det fler disker

hmm virker du som har ganske peiling....så kan ikke du forklare ka eg må gjøre steg for steg?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...