Slettet profil Skrevet 11. desember 2007 Del Skrevet 11. desember 2007 (endret) Hei Hva er levetiden for en LCD skjerm, i forhold til reklamasjon? Edit: forenklet spmstilling Endret 11. desember 2007 av Necrodus Lenke til kommentar
Arve Systad Skrevet 15. desember 2007 Del Skrevet 15. desember 2007 Er vel fem års reklamasjonsrett på ein LCD-skjerm. Er vel fem år på alt som er meint å kunne vare så lenge, og ein LCD-skjerm må vel kunne seiast å kunne vare i fem år Lenke til kommentar
Lefse Skrevet 15. desember 2007 Del Skrevet 15. desember 2007 Er det tiden før det kommer døde pixler, eller tiden før skjermen ryker? Lenke til kommentar
sn0dig Skrevet 16. desember 2007 Del Skrevet 16. desember 2007 Før skjermen ryker. Lenke til kommentar
radivx Skrevet 16. desember 2007 Del Skrevet 16. desember 2007 Du burde ha en god forbrukersak om butikken nekter deg å reklamere på en PC skjerm som er under fem år. Ser av Samsung har 36 mnd. garanti på sine PC skjermer, det betyr gjerne at du må krangle litt om den er over 3 år gammel. Men alle vet jo at når noe er ment å vare i tre, så varer det vesentlig lengre enn to. Jeg fikk faktisk 5 års garanti på min Viewpia LCD-TV fra Elprice (og fikk bruk for det da deler av elektronikken røk). Komplett opplyser at Samsung og Sony bare har 1 år, noe som er rimelig teit. Det betyr vel at de ikke skal gå i stykker før det er gått 2 år. Lenke til kommentar
burger`n Skrevet 16. desember 2007 Del Skrevet 16. desember 2007 mener jeg leste en plass at LCD skjermer varer i 20-30 år... Lenke til kommentar
radivx Skrevet 18. desember 2007 Del Skrevet 18. desember 2007 Panelet varer nok i 20år... værre er det med elektronikken, den råtner sakte men sikkert... Men for all del, jeg har flere bærbare PCer som har vart i over 10 år, så 20år er nok en realistisk levetid for en del skjermer. Lenke til kommentar
SuXz0r Skrevet 18. desember 2007 Del Skrevet 18. desember 2007 Trodde det var snakk om 10.000 timer jeg da Lenke til kommentar
radivx Skrevet 18. desember 2007 Del Skrevet 18. desember 2007 (endret) 10 000 timer er jo 3.5 år med 8 timers arbeidsdag... 60 000 i følge denne: http://www.lcdtvbuyingguide.com/lcdtv/lcdtv-lifetime.shtml Endret 18. desember 2007 av radivx Lenke til kommentar
Hotlink Skrevet 23. desember 2007 Del Skrevet 23. desember 2007 Antall timer (levetid) relaterer seg til forventet bruk før lysstoff rørene bare avgir halvparten av lyset. Dvs at hvis det er snakk om en skjerm med 500 candela/nit og den står på 12 timer pr dag, vil det medføre at lystoffrørene bare klarer å avgi 250 candela/nit om ca 5 år. Sansynligvis vil det være andre elektronikk komponenter (f.eks. kondensatorer i strømforsyningen ?) som ryker før den tid. Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 24. desember 2007 Del Skrevet 24. desember 2007 10 000 timer er jo 3.5 år med 8 timers arbeidsdag... 60 000 i følge denne: http://www.lcdtvbuyingguide.com/lcdtv/lcdtv-lifetime.shtml 10 000 gjelder blåfargen på tidligere oled skjermer. Har laptopper som er 10-15 år gamle som fortsatt virker. Lenke til kommentar
bjorn.e Skrevet 24. desember 2007 Del Skrevet 24. desember 2007 Det viktigste ang reklamasjon er vel om problemet ditt faktisk blir sett på som en mangel, og ikkje vanlig slitasje, eller f.ex skader fra over/under-spenninger etc. Er det ikkje ein laptop LCD så er vel slitasje ikkje noe videre problem vil eg tro! Min dell laptop utvikla en død pixel for kort tid tilbake, og skjermen er generelt noe medtatt - men eg tviler på at det er reklamasjonsgrunnlag etter 2(3?) år med hard tjeneste.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå