Gå til innhold

Forventet levetid for LCD skjerm

Slettet profil

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Du burde ha en god forbrukersak om butikken nekter deg å reklamere på en PC skjerm som er under fem år. Ser av Samsung har 36 mnd. garanti på sine PC skjermer, det betyr gjerne at du må krangle litt om den er over 3 år gammel. Men alle vet jo at når noe er ment å vare i tre, så varer det vesentlig lengre enn to.

Jeg fikk faktisk 5 års garanti på min Viewpia LCD-TV fra Elprice (og fikk bruk for det da deler av elektronikken røk). Komplett opplyser at Samsung og Sony bare har 1 år, noe som er rimelig teit. Det betyr vel at de ikke skal gå i stykker før det er gått 2 år.

Lenke til kommentar

Antall timer (levetid) relaterer seg til forventet bruk før lysstoff rørene bare avgir halvparten av lyset.

Dvs at hvis det er snakk om en skjerm med 500 candela/nit og den står på 12 timer pr dag, vil det medføre at lystoffrørene bare klarer å avgi 250 candela/nit om ca 5 år.

Sansynligvis vil det være andre elektronikk komponenter (f.eks. kondensatorer i strømforsyningen ?) som ryker før den tid.

Lenke til kommentar

Det viktigste ang reklamasjon er vel om problemet ditt faktisk blir sett på som en mangel, og ikkje vanlig slitasje, eller f.ex skader fra over/under-spenninger etc. Er det ikkje ein laptop LCD så er vel slitasje ikkje noe videre problem vil eg tro!

Min dell laptop utvikla en død pixel for kort tid tilbake, og skjermen er generelt noe medtatt - men eg tviler på at det er reklamasjonsgrunnlag etter 2(3?) år med hard tjeneste..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...