Gå til innhold

Laptop for bruk av 3D-programvare (Maya) - hva velger jeg?

Anbefalte innlegg

Hei.

Min gamle laptop konka forrige uke, og jeg driver og kikker på ny. Driver mye med 3D modellering, (Maya, 3DsMAX) og vil ha et godt skjermkort, som yter godt i denne sammenhengen.

I valg av skjermkort har jeg forholdt meg til klasseinndelingen på følgende side:

http://www.notebookcheck.net/NVIDIA-GeForc...GTX.2121.0.html

(se høyre marg).

De som stiller i klasse 1-grafikkort er ofte store, tunge, og beskrevet som "spillmaskiner". Dette gjelder Toshiba Satellite X200, DELL XPSTM M1730, samt HP Pavilion HDX 9050.

I klasse 2 finner vi også maskiner som HP Compaq 5810w og Lenovo ThinkPad T61p (begge har NVIDIA Quadro FX 570M). I tillegg finnes maskiner som ASUS G1S og Acer Aspire 5920, som begge tilbyr GeForce 5600M GT.

Da jeg er på jakt etter en laptop som er mulig å ta med seg, ser det ut som klasse 2 er min greie. I tillegg er de heller ikke så dyre (ASUS G1S går for rundt 13.000 på komplett).

Virker dette som et greit resonnement? Er det noen som har noen tips?

Krav:

-godt grafikkort beregnet for 3D-modellering og -animasjon

-ikke veldig tung

-rundt 16.000.

Mvh. Espen Dale Andersen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei har en søster som hadde lignende krav for kort tid siden. (ArchiCAD etc.) Men hun ville ha stor skjerm - i motsetning til deg.

Fant etterhvert ut at i praksis så ville alle PC-er med OpenGLstøtte fungere (skjermkort av modellseriene FireGL og Quadro) så lenge de hadde skjermminne nok (128 ++).

Det endte på en HP 8710W (17"). Hun er veldig fornøyd med den. Den har en "lillebror" som ble anbefalt i en post over her: 8510W (15,4")

Eller sitter jeg selv på en Dell D630 (14'1") Med ett Quadro 135, det ville kanskje vært mer i din bane.

Vær obs på at for 3D modellering og CAD er det stort sett OpenGL som gjelder. De fleste 3D skjermkort der ute er Direct3D og mer egnet for spill enn for modellering.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...