Gå til innhold

Angående GTX i SLI, 4 x PCI-e nødvendig?

Anbefalte innlegg

Ser at nVIDIA er harde på det med at man skal bruke «årntlige» 6-pins PCE-e på GTX. Ser også at det er en del på forumet som har gjentatt dette. Hvorfor det egentlig? Hva er problemet med å kjøre molex -> 6-pins?

Det er ikke akkurat så veldig mange strømforsyninger som har 4 x av disse kontaktene. Er det virkelig et problem å kjøpe overganger eller har nVIDIA et poeng?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tror kanskje du burde bytte kabinett også :p

Fra spøk til alvor: Jeg kjører mitt GTX med en av hver. Det har gått knirkefritt foreløpig, og det vil sikkert også gå bra med din psu. Hva slags psu har du? Den bør i alle fall være ganske kraftig for å kjøre GTX i SLi.

Min erfaring tilsier at splittere fungerer fint.

Lenke til kommentar

Det HAR en funksjon, men det har lite betydning i praksis i de fleste tilfeller.

Det brukes en standard tykkelse på strømledningene i en datamaskin. Disse er beregnet på å takle X antall ampere før de blir varme nok til å gå over den grenseverdien som industrien har satt som trygg. Forskjellige tykkelser er altså ikke godkjennt for mer enn en viss belastning. Tykkere = flere amps uten at den blir for varm natuligvis, men for PCer brukes bare èn standard tykkelse. (* så langt jeg er klar over og har sett med egne øyne ihvertfall)

Nyere skjermkort, heftige CPU osv. bruker nå så mange ampere at bare èn slik ledning nå ikke er nok til å bære alle ampærene som trengs og likevel holde seg under denne grenseverdien. Løsningen de da bruker er å bruke flere ledninger slik at antall ampere fordeles utover, og ingen av ledningene bærer mer enn standarden sier de skal.

Det sagt så er det ingenting som stopepr deg å pumpe flere ampere gjennom færre ledninger. Det eneste som skjer er at ledningene da blir varmere enn de er offisiellt godkjennt for. Dette medfører ikke noe mer enn ekstra verme som sagt, og at spenningfallet fra PSUen ned til komponentene blir litt dårligere. Om jeg husker riktig så er det lineært slik at om du kjører dobbelt så mange amps, så øker spenningfallet med 2. Spenningfallet fra PSU ned til enden av lednignen er dog så liten at det i praksis ikke har noen betydning, selv om spenningfallet dobles eller tripples. Skikkelig hardcore overklokkere vil kanskje ikke like det dog sidne helt rene spenninger kan i noen tilfeller gi deg en (veldig marginal) fordel for overklokking. Alt i alt skal man ikke tenke for mye på det.

For å oppsumere så har altså lednignene en funksjon, så det er ikek svada eller ren marketing som noen påstår. Deler som bruker mange amps SKAL i følge standardene ha flere ledere for strømmen, men i praksis kan du fint koble en molex med bare en lending til å forsyne en 8800Ultra via adapter uten at det skal medføre noe problem. Ledningen vil dog bli noe varmere (kanskje i størrelsesorden fra nesten umerkbart varm til lunken), og spenningen kan bli litt midnre ideell for de som er skikkelig kresen på sånt. For vanlige brukere er det ikke noe å bry seg med.

Ta det med ro folkens, det er ikke snakk om noe brannfare om du kobler strømforsyningen "feil" med mange forgreninger og få ledere. Ikke enda ihvertfall. Den dagen skjermkortene trekker 500watt derimot så bør du begynne å tenke deg om, ellers vil du få lukte smeltet isolasjonsplast ;)

SLI-ready minnebrikekr dermot, nå DET er noe svada det hehe... for det SLI-profilene på minnebrikken gjør kan enhver person med litt peil gjennskape på en like bra minnebrukke uten SLI profiler :)

Håper dette klarte opp.

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar

Takk for et godt utfyllende svar. Selv om jeg burde trukket den samme slutningen selv så jeg ikke koblingen mellom tverrsnitt og motstand og produktet varme.

De splitterene jeg bruker, dvs, den ene, må man koble på to fire punkts-molex, slik at jeg, etter hva jeg kan resonnere meg frem til, ikke får problemer med varme og spenningstap.

Spørs dog om man har åtte linjer å bruke skjøten på da..

Lenke til kommentar

Det gir for så vidt mening. Greit nok om man skal holde seg utenfor eventuelle slingringsmonn, men disse er jo såpass gedigne, så i praksis vil det neppe få store konsekvenser (levertverrsnittet er riktig nok tre ganger så stort på PCI-e-kontaktene, men de tar godt i).

Det største poenget er vel uansett at de ulike PCI-e-kontaktene garantert er fra forskjellige rails, slik at kortene skal dra jevnt fra disse. Det er i alle fall det jeg regner med er den største årsaken til at de sier at man bør følge «SLI-standarden». Men vet man hva man driver med, så vet man jo hvilke rails man kopler i fra uansett (og passer på å f.eks. ikke prøve å dra alt fra samme 12V-rail).

... men angående ledertverrsnitt, hvor mange ampere er det man kan regne med på én av disse kablene? Det kan da neppe være snakk om stort over lengre tid (kortene har da mulighet til å dra fra tre strømkilder). Si at et kort drar 150W peak, da er det nok ikke snakk om mer enn litt over 5 ampere peak per PCI-e (regner med at disse to kablene tar seg av mesteparten av load). PCI-e har to ekstra ledere (to ekstra jord også, selvfølgelig) av samme tykkelse som molex-lederne. Hadde vært morsomt å vite hvor tykke disse enkeltlederne egentlig er.

Endret av CAT-scan
Lenke til kommentar
Er det noe grunn til å ikke gjøre det? Har du en psu fra før av som du ikke vil bytte?

For et tåpelig svar

Han lurer jo på om han kan bruke splittere, lurer litt på dette jeg og, hva kan evt skje om man gjør det?

Kan noen gi et seriøst svar her?

Var ikke noe sarkastisk baktone i det jeg sa altså. Responsen din ville i grunn antyde at du trodde det :)

Lenke til kommentar

Det virket bare på svaret ditt som om du syntes det var en godt under middels dårlig ide å bruke splittere, og at "folk flest" bare bytter psu uten å vite om den egentlig kan brukes eller ikke, det var slik jeg tolket det, og jeg tror det var fler som gjorde det. Nok om det..

Tror han har fått svar i mente uansett :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...