Gå til innhold

Hva skjer med dagens lærere?

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har en historie/utfordring som jeg lurer på hvordan jeg skal løse.

Jeg er 22 år gammel og pga geografiske forhold bor min bror på 14 hjemme hos meg for og gå på ungdomskolen.

Forige uke ble han liggende med oppkast i 3 dager. Denne uken skulle han også levere en oppgave han hadde jobbet med i ca 1 måned og var ferdig. Han manglet bare forside. Han ringte så til en klassekamerat og spurte om han kunne lage forsiden for seg, og levere oppgaven i riktig tid. Dette skulle klassekameraten gjøre. Da kameraten skulle levere spurte læreren hvorfor han leverte 2 oppgaver, og kameraten svarte at han hadde laget forside og skulle levere for "Ole" som lå hjemme syk.

Da nektet læreren og ta imot oppgaven pga juks. "Denne oppgaven skal det ikke sammarbeides på!" svarte han surt. Han gikk på lærerværelset og ringte faren til kompisen til min bror og forklarte at de 2 hadde jukset på oppgaven. Så ringte han min bror og sa at hvis han ville bestå oppgaven måtte han fikse forside og levere den på døren hans senest kl 22.30 samme kveld. Jeg nektet min bror og lage forside siden han var så syk og sa at han kunne levere oppgaven senere. Da min bror kom på skolen mandag skulle han levere oppgaven, men fikk beskjed om at det var for sent og han fikk stryk. Det samme fikk kompisen pga juks...

Hva skal jeg gjøre. Både mor og far har pratet med læreren på telefon, men han vil ikke høre og mener han er rettferdig.

Hvilke lover og regler gjelder i slike saker? Skal jeg dra bort og si nøyaktig hva jeg mener? Slå i bordet og forlange eller.....?

Takker for svar

Endret av Shadow2007
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Noen mennesker er fødte byråkrater. Den læreren viser en utrolig jernvilje, på kanten til tanketommhet. Forteller du alt her?

Uansett, hvis læreren ikke vil snake, så går du til inspektøren, samt rektor. I tilleg kan du henvende deg til lokalavisen. Fremstil saken til dramatisk, så tar de den sikkert. Helt utrolig hva ett avisoppslag gjør med ett menneske ;)

Lenke til kommentar
Noen mennesker er fødte byråkrater. Den læreren viser en utrolig jernvilje, på kanten til tanketommhet. Forteller du alt her?

Uansett, hvis læreren ikke vil snake, så går du til inspektøren, samt rektor. I tilleg kan du henvende deg til lokalavisen. Fremstil saken til dramatisk, så tar de den sikkert. Helt utrolig hva ett avisoppslag gjør med ett menneske ;)

Snakker sant her ja... Rektor kan kanskje ta saken. Men bør jeg prate med læreren først? Mor og far har jo allerede gjort det, men det var på tlf...

Lokalavisen? Er ikke det litt ekstremt?

Lenke til kommentar
Snakker sant her ja... Rektor kan kanskje ta saken. Men bør jeg prate med læreren først? Mor og far har jo allerede gjort det, men det var på tlf...

Lokalavisen? Er ikke det litt ekstremt?

Du må snakke med læreren, slik at du har det på ditt rene! Neglisjerer kan deg, og leker totalt idiot, er det han som må ta straffen. Hvis du derimot velger å gå bak hans rygg, kan han fort få sympati.

Lokalavisen, ekstremt? Det er siste løsningen da. Hvis både rektor, inspektør og lærer skulle gi faen, for i så fall så er det en ganske urovekkende sak.

Lenke til kommentar
Læreren er litt trangsyndt ja, men jeg syns kanskje at man skulle ringt til læreren og sagt ifra på forhånd, da kunne det kanskje vært lettere å akseptere det! Jeg ville hvertfall likt å hatt en forklaring på dette fra personen det gjaldt før man får oppgaven i hånden!

Den sjønner jeg, men jeg hadde jo varslet skolen om at han var syk. Varslet ikke akkurat denne læreren. Jeg viste jo ikke noe om oppgaven dessverre. Ringte bare skolen og sa at bror ikke kom pga sykdom.

Men som jeg forstår det: Jeg drar til skolen, prater fornuftig med læreren, og forhåpentligvis går han med på og vurdere oppgaven. Hvis ikke skal jeg gå til rektor/rådgiver/inspektør?

Endret av Shadow2007
Lenke til kommentar
Læreren er litt trangsyndt ja, men jeg syns kanskje at man skulle ringt til læreren og sagt ifra på forhånd, da kunne det kanskje vært lettere å akseptere det! Jeg ville hvertfall likt å hatt en forklaring på dette fra personen det gjaldt før man får oppgaven i hånden!

Den sjønner jeg, men jeg hadde jo varslet skolen om at han var syk. Ikke akkurat denne læreren. Jeg viste jo ikke noe om oppgaven dessverre. Ringte bare skolen og sa at bror ikke kom pga sykdom.

Men som jeg forstår det: Jeg drar til skolen, prater fornuftig med læreren og forhåpentlig vis går han med på og vurdere oppgaven. Hvis ikke skal jeg gå til rektor/rådgiver/inspektør?

Ja :)

Lenke til kommentar

Den sjønner jeg, men jeg hadde jo varslet skolen om at han var syk. Varslet ikke akkurat denne læreren. Jeg viste jo ikke noe om oppgaven dessverre. Ringte bare skolen og sa at bror ikke kom pga sykdom.

Men som jeg forstår det: Jeg drar til skolen, prater fornuftig med læreren, og forhåpentligvis går han med på og vurdere oppgaven. Hvis ikke skal jeg gå til rektor/rådgiver/inspektør?

Joda, du hadde ringt til skolen. Men hva med å la gutten ringe? Han er da stor nok til det, altså ringe den aktuelle læreren, sende en mail, eller hvertfall kontakte akkurat læreren!!

Lenke til kommentar

Joda, du hadde ringt til skolen. Men hva med å la gutten ringe? Han er da stor nok til det, altså ringe den aktuelle læreren, sende en mail, eller hvertfall kontakte akkurat læreren!!

Du har sikkert rett, men det nytter ikke og være etterpåklok nå. Det ble som det ble. Han fikk jo også kompisen til og levere oppgaven for seg!! Læreren som er trang i toppen og ikke "gidder" og ta imot oppgaven pga forsiden!

Det som hadde vært riktig av læreren i denne saken hadde vært og se bort ifra forsiden og gi karakter...

Lenke til kommentar
Hva skal jeg gjøre. Både mor og far har pratet med læreren på telefon, men han vil ikke høre og mener han er rettferdig.

Hvilke lover og regler gjelder i slike saker? Skal jeg dra bort og si nøyaktig hva jeg mener? Slå i bordet og forlange eller.....?

Takker for svar

Ihht til forvaltningsloven kan du klage på avgjørelsen.

Se litt her, og så kan du sikkert få hjelp i jusskategorien...

*edit; det er vel så greit at du tar kontakt i og ikke din bror.

Er som regel lettere å avfeie folk desto yngre de er.

Endret av Montgomery
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg vil anbefale å snakke med læreren om saken, og spørre om gode argumenter for at læreren valgte å reagere som han gjorde. Om han viser motvilje til å vurdere oppgaven, kan du true med at du ikke er ferdig med saken, og tar den videre til rektor, og muligens videre, som for eksempel lokalavisa.

Jeg synes det er forkastelig at en lærer skal oppføre seg sånn mot elevene sine.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...