Alfaromeo Skrevet 29. desember 2007 Del Skrevet 29. desember 2007 De mest autofile velger vel bensin, mens de som vil ha et fornuftig fremkomstmiddel velger diesel. Selv vil jeg ba bensin bil med grommlyd og sjel/historie, og en bil som blir fort varm. Nymotens dieselbiler bruker så litte suppe at motorene tar en evighet på å bli varme i forhold til en bensin bil. (når det er mangen blå) Dieselbilene kompenserer ofte da med diselvarmer for og få noenlunde grei temp i kupeen. Lenke til kommentar
eab Skrevet 29. desember 2007 Del Skrevet 29. desember 2007 Nymotens dieselbiler bruker så litte suppe at motorene tar en evighet på å bli varme i forhold til en bensin bil. Vel.. Det riktige blir å si at dieselmotorer er så effektive at det er mindre energi til overs for oppvarming av kjølevann Lenke til kommentar
Alfaromeo Skrevet 29. desember 2007 Del Skrevet 29. desember 2007 Nymotens dieselbiler bruker så litte suppe at motorene tar en evighet på å bli varme i forhold til en bensin bil. Vel.. Det riktige blir å si at dieselmotorer er så effektive at det er mindre energi til overs for oppvarming av kjølevann Ja noe som igjen fører til at motoren må gå lenger for å få ideell varme i motoren som igjen sliter mer på den. Nytter jo heller ikke og bruke mindre diesel når du må bruke diesel for og varme opp kupeen? Den nye Ford Smax lyver jo i så måte. Kjørecomputeren der forteller bare hvor mye, eller lite, diesel motoren bruker, og ikke hvor mye diesel varmeren bruker for å holde den store kupeen varm. Hadde jeg bodd en plass hvor det er mangen blå store deler av vinteren hadde jeg helt klart valgt bensin. Lenke til kommentar
boundishh Skrevet 29. desember 2007 Del Skrevet 29. desember 2007 når jeg får meg bil så skal jeg bruke motorvarmer på den uansett temp ute , fordi kaldstrter sliter skikkelig på motoren Lenke til kommentar
Alfaromeo Skrevet 29. desember 2007 Del Skrevet 29. desember 2007 når jeg får meg bil så skal jeg bruke motorvarmer på den uansett temp ute , fordi kaldstrter sliter skikkelig på motoren Jeg bor en plass i landet hvor "kalt" er 2 pluss, så har egentlig ikke det problemet. Er heller nøye med at jeg har kvalitets olje og nok olje. 16v motorer bruker ofte litt olje og bør sjekkes nøyere når det er kalt ute. Lenke til kommentar
boundishh Skrevet 29. desember 2007 Del Skrevet 29. desember 2007 selvfølgelig skal jeg kvalitetsolje også og skift minst 1 gang i året Lenke til kommentar
KJLHGKJYHTGDF Skrevet 30. desember 2007 Del Skrevet 30. desember 2007 De mest autofile velger vel bensin, mens de som vil ha et fornuftig fremkomstmiddel velger diesel. Selv vil jeg ba bensin bil med grommlyd og sjel/historie, og en bil som blir fort varm. Nymotens dieselbiler bruker så litte suppe at motorene tar en evighet på å bli varme i forhold til en bensin bil. (når det er mangen blå) Dieselbilene kompenserer ofte da med diselvarmer for og få noenlunde grei temp i kupeen. Vel, med diselvarmer, så blir det mye varmere enn bare noenlunde grei temp. Det blir kokvarmt på 3min (Mener da, etter 3 min, så blåser det så varmt ut av lufte kanalene, att kona ikke vill holde hande forand) Men minuset er jo 1 desseliter ekstra forbruk i timen. det er jo 12,- på 10T. En blir ruinert av slikt. Lenke til kommentar
joka Skrevet 31. desember 2007 Del Skrevet 31. desember 2007 De mest autofile velger vel bensin, mens de som vil ha et fornuftig fremkomstmiddel velger diesel. Selv vil jeg ba bensin bil med grommlyd og sjel/historie, og en bil som blir fort varm. Nymotens dieselbiler bruker så litte suppe at motorene tar en evighet på å bli varme i forhold til en bensin bil. (når det er mangen blå) Dieselbilene kompenserer ofte da med diselvarmer for og få noenlunde grei temp i kupeen. Vel, med diselvarmer, så blir det mye varmere enn bare noenlunde grei temp. Det blir kokvarmt på 3min (Mener da, etter 3 min, så blåser det så varmt ut av lufte kanalene, att kona ikke vill holde hande forand) Men minuset er jo 1 desseliter ekstra forbruk i timen. det er jo 12,- på 10T. En blir ruinert av slikt. en dieselvarmer bruker nok mer enn 1 dl i timen, jeg har en sharan med en 4 kw dieselvarmer (vannvarmer) den bruker ca 0,5 liter i timen når den går for fullt. den kobler inn ved +4 grader og kobler ut når motoren er 75 grader. jeg må kjøre ca 2 mil før motoren er 75 grader ved en utetemp på -5 Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 31. desember 2007 Del Skrevet 31. desember 2007 De mest autofile velger vel bensin, mens de som vil ha et fornuftig fremkomstmiddel velger diesel. Selv vil jeg ba bensin bil med grommlyd og sjel/historie, og en bil som blir fort varm. Nymotens dieselbiler bruker så litte suppe at motorene tar en evighet på å bli varme i forhold til en bensin bil. (når det er mangen blå) Dieselbilene kompenserer ofte da med diselvarmer for og få noenlunde grei temp i kupeen. Vel, med diselvarmer, så blir det mye varmere enn bare noenlunde grei temp. Det blir kokvarmt på 3min (Mener da, etter 3 min, så blåser det så varmt ut av lufte kanalene, att kona ikke vill holde hande forand) Men minuset er jo 1 desseliter ekstra forbruk i timen. det er jo 12,- på 10T. En blir ruinert av slikt. Det stemmer som du sier der. Den bruker rundt 0,5l i timen hvis den går for fullt... Uansett, så sparer man raskt inn dette forbruket siden motoren slipper en kaldstart. Dessuten så får man jo en varmere bil med isfrie ruter. Trafikksikkert er det også. men om det er så miljøvennlig vet jeg ikke.... tviler vel på det.... kommer kanskje litt ann på bruken. en dieselvarmer bruker nok mer enn 1 dl i timen, jeg har en sharan med en 4 kw dieselvarmer (vannvarmer) den bruker ca 0,5 liter i timen når den går for fullt. den kobler inn ved +4 grader og kobler ut når motoren er 75 grader. jeg må kjøre ca 2 mil før motoren er 75 grader ved en utetemp på -5 Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 31. desember 2007 Del Skrevet 31. desember 2007 De mest autofile velger vel bensin, mens de som vil ha et fornuftig fremkomstmiddel velger diesel. Selv vil jeg ba bensin bil med grommlyd og sjel/historie, og en bil som blir fort varm. Nymotens dieselbiler bruker så litte suppe at motorene tar en evighet på å bli varme i forhold til en bensin bil. (når det er mangen blå) Dieselbilene kompenserer ofte da med diselvarmer for og få noenlunde grei temp i kupeen. Vel, med diselvarmer, så blir det mye varmere enn bare noenlunde grei temp. Det blir kokvarmt på 3min (Mener da, etter 3 min, så blåser det så varmt ut av lufte kanalene, att kona ikke vill holde hande forand) Men minuset er jo 1 desseliter ekstra forbruk i timen. det er jo 12,- på 10T. En blir ruinert av slikt. en dieselvarmer bruker nok mer enn 1 dl i timen, jeg har en sharan med en 4 kw dieselvarmer (vannvarmer) den bruker ca 0,5 liter i timen når den går for fullt. den kobler inn ved +4 grader og kobler ut når motoren er 75 grader. jeg må kjøre ca 2 mil før motoren er 75 grader ved en utetemp på -5 Stemmer nok det. Den bruker rundt 0,5l i timen. Normalt så har jeg over 26 grader i kupeen etter 25 min. Og motoren er varm. (i minus 7 grader) Trafikksikkert er det også, siden man slipper og fryse om morgenen og se ut gjennom nedisete vinduer. Men om det er så miljøvennlig med en dieselvarmer er jeg mer usikker på.... Lenke til kommentar
KJLHGKJYHTGDF Skrevet 1. januar 2008 Del Skrevet 1. januar 2008 De mest autofile velger vel bensin, mens de som vil ha et fornuftig fremkomstmiddel velger diesel. Selv vil jeg ba bensin bil med grommlyd og sjel/historie, og en bil som blir fort varm. Nymotens dieselbiler bruker så litte suppe at motorene tar en evighet på å bli varme i forhold til en bensin bil. (når det er mangen blå) Dieselbilene kompenserer ofte da med diselvarmer for og få noenlunde grei temp i kupeen. Vel, med diselvarmer, så blir det mye varmere enn bare noenlunde grei temp. Det blir kokvarmt på 3min (Mener da, etter 3 min, så blåser det så varmt ut av lufte kanalene, att kona ikke vill holde hande forand) Men minuset er jo 1 desseliter ekstra forbruk i timen. det er jo 12,- på 10T. En blir ruinert av slikt. en dieselvarmer bruker nok mer enn 1 dl i timen, jeg har en sharan med en 4 kw dieselvarmer (vannvarmer) den bruker ca 0,5 liter i timen når den går for fullt. den kobler inn ved +4 grader og kobler ut når motoren er 75 grader. jeg må kjøre ca 2 mil før motoren er 75 grader ved en utetemp på -5 VW kjører Webasto. Min Citroén har Eber. I pappirene står det 0.1 pr T Den starter ved +5grader, og slår seg av 80grader. Men 2 mil før det blir varmt, da behøver jeg ikke å bruke hjelpevarmeren i det heletatt. (har satt inn bryter, for mye små kjøring) Uten hjelp av varmer og -8 så blir motoren 80grader etter 1mil kjøring. Med varmer på, så blir motoren varm etter 5min på tomgang, eller enda litt kortere ved kjøring. Commonrail er nok en vesentlig varmere motor en Pumpedyse som VW roter med. Derfor trengs det ikke så kraftig hjelpevarmer, og likevell får varmen fortere. (Husker ikke KW på varmeren min, men det er mindre en 4KW) Lenke til kommentar
joka Skrevet 1. januar 2008 Del Skrevet 1. januar 2008 De mest autofile velger vel bensin, mens de som vil ha et fornuftig fremkomstmiddel velger diesel. Selv vil jeg ba bensin bil med grommlyd og sjel/historie, og en bil som blir fort varm. Nymotens dieselbiler bruker så litte suppe at motorene tar en evighet på å bli varme i forhold til en bensin bil. (når det er mangen blå) Dieselbilene kompenserer ofte da med diselvarmer for og få noenlunde grei temp i kupeen. Vel, med diselvarmer, så blir det mye varmere enn bare noenlunde grei temp. Det blir kokvarmt på 3min (Mener da, etter 3 min, så blåser det så varmt ut av lufte kanalene, att kona ikke vill holde hande forand) Men minuset er jo 1 desseliter ekstra forbruk i timen. det er jo 12,- på 10T. En blir ruinert av slikt. en dieselvarmer bruker nok mer enn 1 dl i timen, jeg har en sharan med en 4 kw dieselvarmer (vannvarmer) den bruker ca 0,5 liter i timen når den går for fullt. den kobler inn ved +4 grader og kobler ut når motoren er 75 grader. jeg må kjøre ca 2 mil før motoren er 75 grader ved en utetemp på -5 VW kjører Webasto. Min Citroén har Eber. I pappirene står det 0.1 pr T Den starter ved +5grader, og slår seg av 80grader. Men 2 mil før det blir varmt, da behøver jeg ikke å bruke hjelpevarmeren i det heletatt. (har satt inn bryter, for mye små kjøring) Uten hjelp av varmer og -8 så blir motoren 80grader etter 1mil kjøring. Med varmer på, så blir motoren varm etter 5min på tomgang, eller enda litt kortere ved kjøring. Commonrail er nok en vesentlig varmere motor en Pumpedyse som VW roter med. Derfor trengs det ikke så kraftig hjelpevarmer, og likevell får varmen fortere. (Husker ikke KW på varmeren min, men det er mindre en 4KW) ikke alle vw har webasto.. sharan har eberspasher hvis din varmer bruker bare 0,1 liter / time, så er den nok på max 1000 watt energiinnholdet i 1 liter diesel er 10,1 kw http://www.energilink.no/no/drivstoff.aspx Lenke til kommentar
KJLHGKJYHTGDF Skrevet 1. januar 2008 Del Skrevet 1. januar 2008 De mest autofile velger vel bensin, mens de som vil ha et fornuftig fremkomstmiddel velger diesel. Selv vil jeg ba bensin bil med grommlyd og sjel/historie, og en bil som blir fort varm. Nymotens dieselbiler bruker så litte suppe at motorene tar en evighet på å bli varme i forhold til en bensin bil. (når det er mangen blå) Dieselbilene kompenserer ofte da med diselvarmer for og få noenlunde grei temp i kupeen. Vel, med diselvarmer, så blir det mye varmere enn bare noenlunde grei temp. Det blir kokvarmt på 3min (Mener da, etter 3 min, så blåser det så varmt ut av lufte kanalene, att kona ikke vill holde hande forand) Men minuset er jo 1 desseliter ekstra forbruk i timen. det er jo 12,- på 10T. En blir ruinert av slikt. en dieselvarmer bruker nok mer enn 1 dl i timen, jeg har en sharan med en 4 kw dieselvarmer (vannvarmer) den bruker ca 0,5 liter i timen når den går for fullt. den kobler inn ved +4 grader og kobler ut når motoren er 75 grader. jeg må kjøre ca 2 mil før motoren er 75 grader ved en utetemp på -5 VW kjører Webasto. Min Citroén har Eber. I pappirene står det 0.1 pr T Den starter ved +5grader, og slår seg av 80grader. Men 2 mil før det blir varmt, da behøver jeg ikke å bruke hjelpevarmeren i det heletatt. (har satt inn bryter, for mye små kjøring) Uten hjelp av varmer og -8 så blir motoren 80grader etter 1mil kjøring. Med varmer på, så blir motoren varm etter 5min på tomgang, eller enda litt kortere ved kjøring. Commonrail er nok en vesentlig varmere motor en Pumpedyse som VW roter med. Derfor trengs det ikke så kraftig hjelpevarmer, og likevell får varmen fortere. (Husker ikke KW på varmeren min, men det er mindre en 4KW) ikke alle vw har webasto.. sharan har eberspasher hvis din varmer bruker bare 0,1 liter / time, så er den nok på max 1000 watt energiinnholdet i 1 liter diesel er 10,1 kw http://www.energilink.no/no/drivstoff.aspx Det trur jeg kan stemme. Men leste i boka akkurat nå, de første min. kan den bruke opp til 0,3L. Men når temp passerer 50grader så er forbruket 0,1L Og jeg har da fordelen med att Citroén genererer en del varme selv, til sammenligning med Din VW. Citroén er rettog slett en bedre motor, da den faktisk har igjen effekt i dieselen til å generere varme. Og likevell ha ett forbruk på 0,45L pr mil på denne 1 500Kg bilen. Lenke til kommentar
trra Skrevet 1. januar 2008 Del Skrevet 1. januar 2008 (endret) Og likevell ha ett forbruk på 0,45L pr mil på denne 1 500Kg bilen. Fint om du presiserer om dette er på langkjøring eller snitt, fins ingen Citroen på 1500kg som klarer 0,45 i snitt. Endret 1. januar 2008 av trra Lenke til kommentar
KJLHGKJYHTGDF Skrevet 1. januar 2008 Del Skrevet 1. januar 2008 Og likevell ha ett forbruk på 0,45L pr mil på denne 1 500Kg bilen. Fint om du presiserer om dette er på langkjøring eller snitt, fins ingen Citroen på 1500kg som klarer 0,45 i snitt. Joda. Selv om du ikke greier det, så klarer jeg veldig fint dette. Med alt utstyr i min Xantia STV HDI så veier den rett under 1 500 Kg. men jeg må sitte i den, da veier den mer. Jeg kjører tur re tur Oslo flere ganger i året, det er 56mil 1 vei. altså 116mil og jeg fyller rett over 50L vær gang. Og når jeg tok Kjørekurs, så målte dem forbruk på min bil, lang kjøring 0,453L pr mil. By kjøring 0,544L pr mil. Billen er oppgitt til ett forbruk på 0,48L pr mil. Hva du trur, er vel noe jeg driter i. Jeg vet hva som står i vognkorte på min bil, og jeg vet hvormye jeg fyller på tanken. Lenke til kommentar
trra Skrevet 1. januar 2008 Del Skrevet 1. januar 2008 Du kan drite så mye du vil, du har tydligvis mye på lager Uansett, jeg hadde rett, det var på langkjøring den klarte 0,45. Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 1. januar 2008 Del Skrevet 1. januar 2008 Selv min bil går på 0,51 på langkjøring (60 mil) og 0,53 (10 mil.) Jeg har en 2.0 TDI med over 170 HK'er. Men da snakker man altså langkjøring sammtidig som man er veeldig forsiktig med gassen. Forøvrig så har jeg aldri noensinne brukt over 0,56 på langkjøring (over 5 mil) kaldstart eller ikke. Men på bykjøring og litt hard-på-gassen-kjøring så bruker den aldri over 0,7. 0,65-0,69. Min far har en Mazda 5 1.8 115 HK'er (bensin) og den bruker 0,63 på langkjøring. (60 mil) Bykjøring er ikke målt... men ligger nok en del over. Lenke til kommentar
KJLHGKJYHTGDF Skrevet 2. januar 2008 Del Skrevet 2. januar 2008 Du kan drite så mye du vil, du har tydligvis mye på lager Uansett, jeg hadde rett, det var på langkjøring den klarte 0,45. Det var ikke det du sa, det var hva jeg sa. Du klagde på det. Lenke til kommentar
trra Skrevet 2. januar 2008 Del Skrevet 2. januar 2008 (endret) Det var ikke det du sa, det var hva jeg sa. Du klagde på det. Jeg hadde rett, den klarte ikke 0,45 i snitt. Endret 2. januar 2008 av trra Lenke til kommentar
Alfaromeo Skrevet 3. januar 2008 Del Skrevet 3. januar 2008 Lite forbruk=kjedelig biltur Høyt forbruk=kjekk kjøretur! Min 2,0 Alfa bruker 1,1 på mila i snitt, noe som sier at morrofaktoren er på topp! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå