Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Diesel motor vs Bensin motor

Halib

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

På glatt føre så er det stort sett KUN veigrepet som teller.

Dermed så kommer man like fort fram med en Fiat Punto med 50 HK'er som man gjør med en Ferarri med masse hester. Dog ville jeg haeller kjørt Puntoen på glatta fremfor Ferarrien.

Jeg vet ikke om det kune er jeg som har dette... men på min bil så finnes det en knapp rett over girspaken merket "W"

Trykker man inn denne, så reduseres dreimomentet automatisk, i forhold til hvor mye gass man gir. Funker utrolig bra på vinterføre hvor dreimomentet kanskje ikke alltid er din beste venn... hehe.

Man dytter bare gassen inn og bilen kommer seg frem mye mer elegant på glatta enn før. :)

Lenke til kommentar
manege bilen har vel den knapen men i form av et snøfnugg i stedet , f.eks 1999-2001 utagen av primera med cvt kasse mener jeg hadde den knappen

På Carismaen vi hadde skrudde man av og på airconditionen med den knappen med et snøfnugg på.. :p

Vi har antispinn på bilen, kan ikke helt se hva som er den store forskjellen.

Lenke til kommentar
Dennis87: hvis du prøver å overbevise meg om at bensin er best så kan du bare gi opp med en gang. Jeg kunne egentlig ikke bry meg mindre om hva andre mener om bensin/diesel. Alt til sitt bruk.

Men å komme sytende med "supra, skyline, blablabla" er vel litt på jordet her? Det finnes gullkorn blandt dieselmotorer på samme måte som det finnes gullkorn blandt bensinmotorer. Dessuten startet tråden med spørsmålet "lurer på om hva er forskjell på bensin og diesel motor. Hvilken er bra?". Og da er det vel heller lite relevant hva vennegjengen din kjører?

Og hvis du prøver å overbevise meg med at Diesel er best kan du også bare gi opp :tease:

Skal være enig i at Diesel har sine fordeler, passer utmerket bra til kjipe folk :!:

Nå var det en annen her som sa at det var ingen som hadde venner som kjørte skyline til vanlig og ville bare si at det ikke stemte.

Så han kompisen din fra Blærum kjører 900 hk Skyline til butikken om vinteren?

Stakar, ble du sjalu og lei deg nå? :( for at andre har bedre bil en deg?

:tease:

nei kjører den ikke på vinteren, går ann å ha flere biler vettu.

og kommer ikke fra Blærum, bor i Drammens området både jeg og han.

Nå har jo Skyline en av verdens mest avanserte 4wd system så kunne nok vært en morsom vinterbil hvis den ikke var så lav:P

Synd for deg at du ikke har kommet lengre i livet enn som så da.

Men men, ditt tap.

Lenke til kommentar

Det prøvde jeg å forklare et par poster lenger bak i tråden.

Diesel er mer effektivt, mer energi går på å drive motoren, i motsetning til bensinmotorer som sløser bort mye energi i varme. Dessuten sprøytes diesel inn allerede før stempelet er på topp og videre når stempelet er på tur ned.

Lenke til kommentar
Noen som vet om dieselmotorer har fuel-cut (som kutter drivstoffet helt ved motorbrems over et visst turtall) på lik linje som bensininnsprøytningsmotorer? Dieselet står jo for en viss del av smøringen :hmm:

Kutter akkurat som en bensinbil ja. I hvertfall gjør min det. Slipper jeg gassen bruker bilen 0,00 liter per mil i følge kjørekomputeren.

Ikke noe problem å starte en moderne diesel i - 12 grader, må bare huske på å gløde den først! Ikke noe sånn gløding som tar et halvt minutt som i eldre biler, snakk om maks 5 sekunder i - 12 på litt nyere biler.

Lenke til kommentar
Noen som vet om dieselmotorer har fuel-cut (som kutter drivstoffet helt ved motorbrems over et visst turtall) på lik linje som bensininnsprøytningsmotorer? Dieselet står jo for en viss del av smøringen :hmm:

Kutter akkurat som en bensinbil ja. I hvertfall gjør min det. Slipper jeg gassen bruker bilen 0,00 liter per mil i følge kjørekomputeren.

Ikke noe problem å starte en moderne diesel i - 12 grader, må bare huske på å gløde den først! Ikke noe sånn gløding som tar et halvt minutt som i eldre biler, snakk om maks 5 sekunder i - 12 på litt nyere biler.

Allright, finner verken info fra Ford eller generelt om fuel-cut på diesel. Peugeot(?) har for enkelte modeller anbefalt å gløde to ganger før en starter i kulda. Sliter kanskje litt mer på glødestiften, men jeg pleier å gjøre det om det er kaldt og den har stått lenge. Da starter den fint, noe den kan ha problemer med om det er skikkelig kaldt. På en Focus TDCI 02' tar glødingen 2-3 sekunder.

Lenke til kommentar

Startet mondeon her om dagen uten gløding! Startet uten problemer, (har hatt bensin litt for lenge) da var det 5-6 kalde... Merket ikke noe på at eg ikke glødet eg...

Den startet på 1,9 sekunder! Så da slår den jo koreaneren til han her oppe!

(Det må være det DUMMESTE argumentet for at ene eg bedre enn det andre til nå i denne tråden)

Endret av Jotun
Lenke til kommentar
Min koreaner bensinbil starter etter 2 sekunder i 12 minus på morgenen, uten varmer av noe slag. Gjør en dieselbil det samme?

Lurer forresten på hvorfor diesel har mer dreiemoment? Er det pga mer energi i drivstoffet eller fordi det er større slaglengde?

Ved 12minus, så holder det med 1sek gløding, og starter med det samme, du vrir nøkkelen, og når den treffer "veggen" så går motoren.

Dreimoment kommner av turbo, og høy effekt ved lavt turtall.

Dessuten har diesel enn effekt grad på ca 85% mens bensin har effekt grad ved ca 75%.

Men bensin er i utgangs punktett mer explosivt en diesel, og bensin brenner renere. Mens diesel er mer tregt brennende. Derfor tennes diesel ved komprisjon, noe som igjen gir ekstra fordeler med turbo, og egenskaper til å generere effekt ved lavere turtall.

Det mest miljøvennlige er bensin. Selv med høyere forbruk.

Men til fordel for oss med diesel motor, så fokuserer verden på CO2 som farlig, og derfor sies det att diesel er gull ;-)

Lenke til kommentar
Min koreaner bensinbil starter etter 2 sekunder i 12 minus på morgenen, uten varmer av noe slag. Gjør en dieselbil det samme?

Lurer forresten på hvorfor diesel har mer dreiemoment? Er det pga mer energi i drivstoffet eller fordi det er større slaglengde?

Min gamle golf starter vel like lett som din bensinbil i 10-15 blå.

Men jeg skal innrømme det at den ikke er sånn spesielt entusiastisk på å starte i 25 blå.... :!:

Må gløde flere ganger og greier, men starter etterhvert, må vel kjøre starter 15-20 sek :)

Men er jo ikke så rart, dieselen er jo knapt flytende i slike temperaturer...

Lenke til kommentar

BMW har jo dette efficient dynamics eller hva det nå heter. Det er fuel-cut med start og stopp. Tror det skal være på diesel motorene og?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Ved 12minus, så holder det med 1sek gløding, og starter med det samme, du vrir nøkkelen, og når den treffer "veggen" så går motoren.

Ja, de fleste nye dieselbiler klarer nok å starte lett. Det er også mange gamle der ute, og de er det langt værre å få liv i. Gamle bensinbiler er derimot enklere å starte.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...