Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Den offisielle ADHD-tråden

lokeland

Anbefalte innlegg

Det skyldes en oppvekst som i senere tid ble kategorisert som traumatisk, så det har nok ikke noe med det å gjøre. Har reflekter mye og ser nå at jeg bar gjorde et dumt valg og alt balla dermed på seg.

ADHD har jeg nok siden jeg får en positiv effekt av Concerta og ingen andre rundt meg (familie, venner, skole) er i tvil heller. Selv da jeg var liten prata jeg som en foss uten at det fantes noen som helst mulighet for modern til å få meg til å ti stille i ett lite minutt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

ADHD er funnet opp for å tjene penger

De som fant opp Ritalin ga masse penger til doktorer. DE skriver ut. Legemiddelselskapet og dokotrene får penger. Siden nesten alle mennesker i verden har mye eneri gi

Legdemiddel -> LEge-> ADHD-folk

Adhdfolk gir penger -> Legemiddel -> % til leger!

Lenke til kommentar
ADHD er funnet opp for å tjene penger

De som fant opp Ritalin ga masse penger til doktorer. DE skriver ut. Legemiddelselskapet og dokotrene får penger. Siden nesten alle mennesker i verden har mye eneri gi

Legdemiddel -> LEge-> ADHD-folk

Adhdfolk gir penger -> Legemiddel -> % til leger!

Ikke helt på viddene det der. Ligger store penger i medisinering.

Lenke til kommentar

AlleDager: De som har adhd må jo ha slik medisin! selvsagt tjener de på å selge slike legemidler, men det er jo fortsatt en funksjonshemming og en tilstand! Er da ingen som har funnet den opp for å tjene penger, det er en reel diagnose! Blir nesten som å si at alle sykdommer, lidelser eller psykiske tilstander er funnet opp for at legene vil tjene penger :blink:

Adhd handler slettes ikke bare om å ha mye energi..

Endret av Melisma
Lenke til kommentar
AlleDager: De som har adhd må jo ha slik medisin! selvsagt tjener de på å selge slike legemidler, men det er jo fortsatt en funksjonshemming og en tilstand! Er da ingen som har funnet den opp for å tjene penger, det er en reel diagnose! Blir nesten som å si at alle sykdommer, lidelser eller psykiske tilstander er funnet opp for at legene vil tjene penger :blink:

Adhd handler slettes ikke bare om å ha mye energi..

Må dessverre si at du lever i en drømmeverden

Greit jeg overdrev litt, men ikke på langt nær så mye som du underdriver!

Lenke til kommentar

Unnskyld uttrykket, men HÆ? hva er du snakker om egentlig? Vet du overhodet noenting om adhd eller? Hva er du mener jeg "underdriver" som du kaller det?

Lenke til kommentar

Unnskyld uttrykket, men HÆ? hva er du snakker om egentlig? Vet du overhodet noenting om adhd eller? Hva er du mener jeg "underdriver" som du kaller det?

Jeg "hadde" det før, men pappa nekta å la meg ta dem. Nå i dag er jeg 16 og får forøvrig toppkarrakterer i de viktigste fagene ( realfag og gym).Eneste grunnen til at de mente jeg skulle ta dem var at jeg aldri satt stille. Var i akktivitet opp til 10-12 timer om dagen! Hadde jeg derimot tatt piller i fler år hadde ting vært helt annerledes nå.

Lenke til kommentar

Hva er det motsatt av over? svar: under

hva er det motsatte av å overdrive da? svar underdrive

Jeg overdrev du gjorde det motsatte!

Lenke til kommentar
Mulig du ikke skjønte hva jeg sa "hæ" til.. Jeg mente at jeg lurte på hva du mente med at jeg levde i en drømmeverden for!? Hva mener du med det?

De som har adhd må jo ha slik medisin! selvsagt tjener de på å selge slike legemidler, men det er jo fortsatt en funksjonshemming og en tilstand! Er da ingen som har funnet den opp for å tjene penger, det er en reel diagnose! Blir nesten som å si at alle sykdommer, lidelser eller psykiske tilstander er funnet opp for at legene vil tjene penger blink.gif

Ok jeg hadde "ADHD" måtte ikke ha slik medisin, gikk helt bra med meg.

Hva vet du om at ingen har funnet det opp for å tjene penger?

Har lest mye om akkurat det, søk litt så finner du mye

reel diagnose?

Folk dør av plutselig bare av medisinen de får fra den reele diagnosen.

Det er på en måte narkotika, amfetamin, vet du hva det er?

Lenke til kommentar
Ok jeg hadde "ADHD" måtte ikke ha slik medisin, gikk helt bra med meg.

Vent nå litt, hadde du adhd, eller bare tror du at du hadde adhd? Det går dessuten ikke an å si at man "hadde" adhd, enten har man det eller så har man det ikke. Det lar seg ikke kureres. Har du fått diagnosen og vært til utredning?

Hva vet du om at ingen har funnet det opp for å tjene penger?

Hva jeg vet om det? Det sier seg jo sjøl at disse medikamentene som har en positiv effekt hos adhd barn/voksne ikke bare er funnet opp for å tjene penger, men at de faktisk funker! Merkelig at jeg må forklare noe så åpenlyst.

Har lest mye om akkurat det, søk litt så finner du mye

reel diagnose?

Folk dør av plutselig bare av medisinen de får fra den reele diagnosen.

Det er på en måte narkotika, amfetamin, vet du hva det er?

Har du noen kilder på dette? Får inntrykk av at du ikke tror på at folk har adhd og at diagnosen bare er oppspinn for å selge medisiner. Stemmer dette?

Lenke til kommentar

Jeg er/har:

- konsentrasjonsvansker. Faller raskt ut under et foredrag f.eks...

- problemer med å komme i gang med en oppgave, da jeg er tiltaksløs og mangler motivasjon...

Store vanskeligheter med å komme i mål med f.eks et skoleprosjekt innen tidsfristen...

- lett for å kjede meg. Orker ikke holde på med en ting (spesielt lekser eller andre former for arbeid) lenge sammenhengende uten å ta meg små pauser med andre aktiviteter (f.eks surfe litt på nettet) innimellom...

- store matteproblemer. Mistanke om dyskalkuli.

- motoriske vansker

- indre uro, som kan resultere i vanskeligheter med å sitte i ro noen ganger

- anderledeshetsfølelse

- lett for å føle meg trist/nedstemt

- barnsligere enn de fleste jevnaldrende

- lett for å bli frustrert og eller sint over små bagateller

- sjenert

Med andre ord har jeg mange symptomer på AD/HD. Har lest en del om temaet og føler mye av det stemmer. Er dog ikke hyperaktiv... Er under utredning. Synes det er ålreit med en tråd der en kan diskutere temaet og dele erfaringer med andre... Vet jo ikke om jeg har det selv, men slik som jeg sliter nå, da spesielt på skolebenken føler jeg meg som en ADHDer og det er vel enkelte symptomer som har vist seg allerede tidlig i barndommen...

Lenke til kommentar

Kan si såpass at det jeg har sett, lest og hørt om jenter med adhd, så passer jeg inn på alle punkter og symptomer. Men jeg nekter å tro at jeg har adhd. Hadde vært interessant å se om andre her på forumet føler at de passer inn i symptomene, så hadde man ikke følt seg så ensom med alle disse "symptomene" .. :ermm::D

edit: Da mener jeg andre jenter selvsagt. Gutter og jenter oppfører seg forskjellig når de har adhd. Ihvertfall i de fleste tilfellene.

Endret av Melisma
Lenke til kommentar

Jeg har ingen dianose men er til utredning. Må si at jeg også var fryktelig sjenert, redd for å gjøre noe galt. Så ingen kriminelle tendenser her :innocent:

Jeg har lyst på diagnosen og å prøve medisiner. Dette for å se om medisiering kan hjelpe meg å bli ferdig på skolen. Veldig vanskelig å komme igang med prosjekter samt å lese på de kjedelige fagene. Og så klarer jeg maks å lese omtrent ett kvarter før jeg driver med noe helt annet.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+1242

Hei.

Jeg gikk også over til Strattera fra Conserta for en par år siden og det fungerer så som så.

Når jeg ikke slurver med medisinene blir jeg mer konsentrert på skolen, i hjemmet og på jobb. Problemet er at Strattera har en oppbyggende effekt. Dvs at man ikke kan ta en elelr to piller å føle forskjellen med en gang slik Conserta fungerte. Glemmer man å ta den i 2-3 dager så kan 2 ukers arbeid være bortkastet. Et annet problem jeg har er om jeg har dårlig tid og ikek har mulighet til å ete et måltid når jeg skal ta medisinen. Det hender de "sitter seg fast" i halsen, og oppløser seg der. Det er utrolig ubehagelig.

Hadde det ikke vert for Consertas bivirkning, som redusering av matlyst, så hadde jeg fortsatt brukt den.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...