lokeland Skrevet 11. desember 2007 Del Skrevet 11. desember 2007 (endret) Er veldig overasket over at ikke finnes en egen tråd for ADHDere, så tenkte jeg skulle skape en. Grunnen til det er naturligvis at jeg har ADHD selv, men også fordi flere og flere får diagnosen her i Norge. Har selv nettopp begynt på Strattera etter at jeg sluttet med Concerta (som var den første medisinen jeg begynte på) pga. bivirkninger som ekstremt nedsatt matlyst, økning av tvangstanker og depresjon. Merker at jeg blir ganske dårlig når jeg tar Stratteraen, men jeg skal prøve den ut til etter jul, og da har jeg brukt medisinen i ca. 6-7 uker. Håper virkelig det hjelper, for skolen går så dårlig at jeg har funnet ut at mitt eneste alternativ - om jeg skal komme meg igjennom skolen - er å gå ut i lære i tredjeåret mitt på Media & kommunikasjon. Får dog ikke studiekompetanse, men greit nok. Lurer litt på hvordan dere andre som har ADHD opplever det å ha diagnosen, hvordan dere takler det og kom gjerne med en historie om du har en! ------------------------------------------------------ Det som følger er en liten infodel! Symptomer: Du sliter med å fullføre oppgaver eller andre ting du burde gjøre Du miste tråden i samtaler Du sliter med organisere tanker i hodet ditt Du har dårlig hukommelse (pga. problemer med organisering av tanker) Du føler at du ikke greier å sitte i ro over lengre tid Du snakker som en foss Du tenker ikke før du snakker (og kanskje trår litt i salaten av og til pga. det) Du gjør mye på impuls, uten å tenke over konsekvenser Du bygger opp et sinne som du sliter med å kontrollere Du greier ikke å gjøre flere ting på en gang Du får en flom av sinne og frustrasjon fordi du ikke greier å konsentrere deg Du bytter fokus og interesse for ting veldig kjapt, f.eks. fritidsinteresser Flere kommer! Linker: ADHD Norge (tidligere ADHD-foreningen) "Hva er ADHD?" på forskning.no Folkehelseinstituttets faktaark for ADHD Tema "ADHD" på lommelegen.no Endret 11. desember 2007 av Glisevask Lenke til kommentar
QBab Skrevet 11. desember 2007 Del Skrevet 11. desember 2007 Her i Norge er vi ekstreme på å skrive ut medisiner for alt mulig. Så dette er noe jeg har lurt på, er dere helt pokka nødt til å ta medisinene deres? Hvor lenge siden er det du prøvde deg uten? Hvordan gikk det i så tilfelle? Lenke til kommentar
lokeland Skrevet 11. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 11. desember 2007 Nei, absolutt ikke! Medisinering er bare et alternativ for de som føler at de har behov for litt ekstra drahjelp. dessverre blir man ikke tilbudt kurs for å lære hvordan man takle det på andre måter og medisinering er som regel noe av det første som kommer opp som samtaleemne etter diagnosering. Jeg gikk fra i vår til nå når jeg begynte på Strattera uten. Skole gikk rett vest og det var søren ikke lett. Men det som er med ADHD er at alle opplever det forskjellig. Ikke alle trenger medisinering. Det har jo vært en del snakk om spesielt Ritalin og Concerta pga. innholdet av amfetamin-stoffer. Nå finnes det derimot flere alternativer på markedet, blant annet Strattera som egentlig er en medisin mot depresjon. Lenke til kommentar
ecko Skrevet 11. desember 2007 Del Skrevet 11. desember 2007 hvor lang tid tok det før dere fikk diagnosen? var det mange som tvilte på at du hadde ADHD eller ADD før det? er det slik at kun de med ADHD vil reagere slik på medisinen? blir andre folk hypre av normal dose? jeg er litt utti skolen, og har ikke fått bevist noen ADHD enda, og jeg begynner å lure litt selvom en del tegn er der. Lenke til kommentar
QBab Skrevet 11. desember 2007 Del Skrevet 11. desember 2007 Jeg tror det er mange "hypre" barn som bare er fulle av energi som får diagnosen AD/HD. Jeg syns nå alle jeg møter omtrent har AD/HD eller lurer på om de har det. Lenke til kommentar
Melisma Skrevet 11. desember 2007 Del Skrevet 11. desember 2007 (endret) Dette er jo en funskjonshemming, og man må jo bli satt på en utredning før man kan bli vurdert som en person med dette. Man kan ikke bare tenke f.eks "jeg er litt hyper og jeg har dårlig tålmodighet, kanskje jeg har adhd?" Man må jo dra til legen hvis man har store mistanker.. Endret 11. desember 2007 av Melisma Lenke til kommentar
QBab Skrevet 11. desember 2007 Del Skrevet 11. desember 2007 Jeg syns det norske systemet angående medisinering er for slapt. Jeg vet at man kan gå til legen og si at man føler seg nedfor og så få en neve sterke antidepressiva på dagen. Og det er ikke bare bare, regner med det ikke er stort vanskeligere å få Ritalin og annet drug. Dette er jo piller som griper inn i syken din, ikke noe å spøke med. Lenke til kommentar
lokeland Skrevet 11. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 11. desember 2007 hvor lang tid tok det før dere fikk diagnosen? var det mange som tvilte på at du hadde ADHD eller ADD før det? er det slik at kun de med ADHD vil reagere slik på medisinen? blir andre folk hypre av normal dose? jeg er litt utti skolen, og har ikke fått bevist noen ADHD enda, og jeg begynner å lure litt selvom en del tegn er der. For meg tok det vel noen måneder. Det var egentlig ingen som tvilte i mitt tilfelle siden alle symptomene var såpass tydlige. Det er bare de som har ADHD (sikkert også noen andre som har lignende diagnoser) som vil reagere slik det er meninga å reagere på medisinering. Jeg har sett 2 stk. som har tatt et par-tre concerta-piller og en av de greide ikke sove på 2 døgn! Det varierer litt fra person til person, men i bunn og grunn blir de fleste hypre eller/og får økt tankevirksomhet. Noen blir også hypre, og det er jo derfor det dessverre er populært blant ADHDere å selge tablettene sine (spesielt ritalin, men også concerta) til folk som ønsker å ruse deg på dem og/eller bli hypre når de f.eks. skal på fest (da også for å bli drita mye fortere og på en anerledes måte) eller for moro skyld. Har du symptomer til ADHD? Hvilke tegn har du merket? Min erfaring er at det beste er å ta tak i det så fort som overhode mulig. Jeg fikk diagnosen i tiendeklasse og mener det var alt for sent. Det ødela for opptaket mitt til videregående, selv om jeg var griseheldig å kom inn på media & kommunikasjon, dog. i et annet fylke. QBab: Utredningsprossesen er dessverre litt variabel fra sted til sted, og teorien din om at en del barn som har mye energi får diagnosen ADHD har nok noe for seg vil jeg tro. dessverre har ikke Norge like mye kunnskap om ADHD som f.eks. USA, men vi lærer. Det har blitt en radikal økning av diagnoseringer av ADHDere den siste tiden, men det tror jeg kan skyldes det at det er mer akseptert og at det er mer fokus på det i tillegg til en del feildiagnoseringer. I mitt tilfelle følte jeg at det var en proff og seriøs prosess hvor ting ble sett veldig kritisk på, og ting kunne ikke bare skrives ut uten videre heller. Fastlegen min kunne heller ikke skrive ut Concerta den første tiden, men etterhvert ble det overført til fastlegen. Beklager for mine veldig lange, og kanskje kjedelig innlegg, men dette emnet engasjerer meg veldig! =) Lenke til kommentar
ecko Skrevet 11. desember 2007 Del Skrevet 11. desember 2007 symptomene som jeg kan tenke på, og ikke tenker på som normale er først og fremst at jeg kan ha en voldsom aggresjon som fører til at jeg noen ganger handler på impuls, jeg klarer ikke å konsentrere meg så bra. energi har jeg også en del av, men det var værre før, da kunne jeg hoppe og sprette i lenge. føttene mine rister ofte. det betyr jo ikke at jeg har ADHD, men det er noen tegn, og det er sikkert flere. Lenke til kommentar
lokeland Skrevet 11. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 11. desember 2007 Okey, jeg ser tydelige tegn på ADHD ihvertfall: Aggresjon, impulsivitet, konsentrasjonsproblemer, følelsen av å ha mye ubrukt energi og, som vi sier på godt norsk, å ha "mark i ræva". Det betyr selvfølgelig ikke at du har ADHD, men det kan godt være og jeg ville absolutt spurt en offentlig instans om litt info om hva du kan gjøre for å sjekke ut mer om dette. Vet jo ikke hvor gammel du er og det avgjører litt om hvilken instans som burde kontaktes. Selv er jeg 17 år og i kontakt med BUPA (Barne og UngdomssPykiatrisk Avdeling, tidligere bare BUP) og det er de som tar seg av alt som har med ADHDen og gjøre. Det at føttene dine rister kan komme av en slags form for "minispasmer" jeg har observert hos en del ADHDere jeg kjenner. Jeg vet ikke hvor kjent og dokumentert dette er, men jeg har observert flere ADHDere som gjør akrobatikk med føttene sine under pulten/bordet til tider. Har ikke observert det samme hos folk uten ADHD! Hadde jeg vært moren din hadde jeg kontakta BUPA, men jeg kan ikke gjøre annet enn å anbefale deg å sjekke ut mulighetene for å gå videre med dette for å få sjekket det ut. Og som sagt så er det best å få gjort det med en gang, for ellers er det lett for at man lar det ligge og tiden går fra en. Lenke til kommentar
ecko Skrevet 11. desember 2007 Del Skrevet 11. desember 2007 er bare så helvettes vanskelig å bli trodd, ikke alle mener jeg har det, så når folk sier imot så begynner jeg selv å tvile. jeg har litt for høye karakterer tror jeg noen sa, det er rundt 4 fra ungd. skolen. Lenke til kommentar
lokeland Skrevet 11. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 11. desember 2007 Skjønner deg godt, men ikke la deg skremme av det. Det at du har høye karakterer behøver ikke ha så mye å si. Har selv et hode som fungerer utmerket godt, på tross av ekstreme konsentrasjonsproblemer 80% av tiden. Fikk 5 på engelsk og norsk på ungdomskolen uten problemer, det er bare i det siste det har gått nedover, men det pga. en del andre ting også. Men hvordan påvirker disse symptomene deg da? Hvordan merker du det i skolehverdagen? Har det noen direkte innvirkning på deg i hverdagen? Plager det deg? Det finnes hundre-og-ørten forskjellige måter å ha ADHD på, og like mange måter å takle den på. Kanskje du ubevisst har funnet enn måte å takle et svakt/moderat tilfelle av ADHD på? Det hender av og til. Lenke til kommentar
QBab Skrevet 11. desember 2007 Del Skrevet 11. desember 2007 (endret) Kan jo hende du har depresjon? Vanlig sak i ungdomstiden, de med depresjon har også vanskelig for å konsentrere seg. De som har ADHD er som regel ganske ville av seg og har ukontrollert sinne. Smeller ting i veggen osv. Sover du godt om natten, er du mye trøtt og lite motivert? Edit: Syns det høres litt rart ut at det har blitt værre i det siste. =/ Endret 11. desember 2007 av QBab Lenke til kommentar
lokeland Skrevet 11. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 11. desember 2007 (endret) Du sier noe der QBab, men fikk ikke et inntrykk av at det var depresjon. Har selv vært manisk depresivi og husker ikke at jeg var verken impulsiv eller hadde aggresjonsproblemer - snarere tvert imot! Hvis du (ecko) føler deg kjent med QBabs sine siste symptomer er det absolutt en mulighet for det også. Men du QBab! Jeg har ADHD og er ikke vill av meg og har ikke ukontrollert sinne. Det er bare at det plutselig kan fosse ut av kjeften min og at jeg kan få hypre anfall inniblandt! En liten ting! Noen som har forslag til et annet, bedre navn for tråden? Den er jo egentlig ikke bare for ADHDere, men for alle. Tenkte å kalle den "ADHD-tråden", men så var det jo den tre-ords-regelen igjen da! Endret 11. desember 2007 av Glisevask Lenke til kommentar
ecko Skrevet 11. desember 2007 Del Skrevet 11. desember 2007 (endret) om noe er interesant så er det jo mye lettere å lese om. noen ganger så klarer jeg bare ikke å lese, det må høres ganske sykt ut, men jeg leser og husker lite og jeg leser det samme igjen og igjen uten å få mye ut av det. noen dager er verre enn andre. trippingen og hyperaktiviteten er ikke så ille for meg, men heller de andre i klassen og læreren. jeg har blitt jaget ut av klasserommet. impuls greiene har fått meg til å angripe folk, ikke missforstå, det har ikke vært noe ille, jeg klarer vanligvis å stoppe før det går for langt. en enkel måte å få ut aggresjonen på er å knuse noe eller slå i veggen, men det skjer vanligvis ukontrollert og jeg angrer etterpå for at jeg har ødelagt noe. jeg er også sjenert, har det noe med eventuell ADHD å gjøre? liker også å gjøre ulovlige ting som gir et kick, må gjøre verre og verre ting om jeg i en periode finner på for mye. Endret 11. desember 2007 av ecko Lenke til kommentar
Melisma Skrevet 11. desember 2007 Del Skrevet 11. desember 2007 En liten ting! Noen som har forslag til et annet, bedre navn for tråden? Den er jo egentlig ikke bare for ADHDere, men for alle. Tenkte å kalle den "ADHD-tråden", men så var det jo den tre-ords-regelen igjen da! Bruk den berømte emnetittelen : Forumets offisielle ADHD tråd, eller noe sånt.. Da kan alle bli med og diskutere rundt dette.. Lenke til kommentar
QBab Skrevet 11. desember 2007 Del Skrevet 11. desember 2007 (endret) Du sier noe der QBab, men fikk ikke et inntrykk av at det var depresjon. Har selv vært manisk depresivi og husker ikke at jeg var verken impulsiv eller hadde aggresjonsproblemer - snarere tvert imot!Hvis du (ecko) føler deg kjent med QBabs sine siste symptomer er det absolutt en mulighet for det også. Men du QBab! Jeg har ADHD og er ikke vill av meg og har ikke ukontrollert sinne. Det er bare at det plutselig kan fosse ut av kjeften min og at jeg kan få hypre anfall inniblandt! [/qoute] Allright skudd i mørket, de er visse dager du får pratekick og har de helt konge, ser på livet med stor optimisme og nå går alt endelig bra? Og så etter en stund (timer/dager) slår hodet seg krøll, ting blir vanskelig igjen, føler deg trøtt, demotivert og det blir vanskelig og konsentrere seg igjen? Endret 11. desember 2007 av QBab Lenke til kommentar
QBab Skrevet 11. desember 2007 Del Skrevet 11. desember 2007 om noe er interesant så er det jo mye lettere å lese om. noen ganger så klarer jeg bare ikke å lese, det må høres ganske sykt ut, men jeg leser og husker lite og jeg leser det samme igjen og igjen uten å få mye ut av det. noen dager er verre enn andre. trippingen og hyperaktiviteten er ikke så ille for meg, men heller de andre i klassen og læreren. jeg har blitt jaget ut av klasserommet. impuls greiene har fått meg til å angripe folk, ikke missforstå, det har ikke vært noe ille, jeg klarer vanligvis å stoppe før det går for langt. en enkel måte å få ut aggresjonen på er å knuse noe eller slå i veggen, men det skjer vanligvis ukontrollert og jeg angrer etterpå for at jeg har ødelagt noe. jeg er også sjenert, har det noe med eventuell ADHD å gjøre? liker også å gjøre ulovlige ting som gir et kick, må gjøre verre og verre ting om jeg i en periode finner på for mye. Hører generelt ut som en vanlig ADHD case, men at du er sjenert var ganske rart. Har oppfatningen av at de fleste med ADHD ikke har grenser for hva de kan si. Lenke til kommentar
lokeland Skrevet 11. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 11. desember 2007 (endret) Jupp QBab; det går i bølger! I tillegg føler alle ADHDen på sin egen måte og det gjør ting vanskeligere også og det er en av grunnene til at diagnosering av ADHD er så vanskelig. ecko: Første linje slo meg med en gang! Om du har interessen for emnet er det nok lett å lese om det. Det er slik for en god del ADHDere. Det skaper motivasjon og av og til er det en nøkkel til konsentrasjon. Det at du leser ting og rett og slett ikke forstår det er veldig vanlig for ADHDere. Du kan f.eks. lese en linje 5 ganger og alt glir bare rett inn og ut av hodet iløpet av et øyeblikk. Det er i slike situasjoner det beste du kan gjøre er å bare ta deg en pause å gjøre noe absolutt annet! Impuls/aggresivitetsproblemet er også tydelig for deg virker det som. Jeg opplevde det sånn at et lite irritasjonsmoment hos en av lærerne mine bygde seg opp til at jeg kokte av sinne og egentlig bare ville knuse trynet hans med det nærmeste jeg fant. Jeg ruser meg ikke på adrealin, slik du kanskje gjør ved å gjøre ulovlige ting som skaper kick, så veit ikke helt hvordan det er. Det at du er sjenert er jeg ikke helt sikker på hva kommer av, men tror nok ikke det kommer av ADHDen. Jeg har bare hatt angst, så jeg veit ikke helt hvordan det er å være sjenert. Lurer litt på hva du gjør av ulovlige ting og hvorfor du liker det? Tror det er en ting du burde se nærmere på og prøve å gjøre noe med før du gjør noe virkelig dumt! Vil forresten si litt om det med ulovligheter. Det er veldig vanlig for ADHDere å komme utfor kriminalitet og rus. Selv har jeg nettopp begynt på avrusning etter et og et halvt år med kraftig misbruk av hasj, noe jeg brukte delvis som selvmedisinering. Til alle som vurderer dette: Det finnes bedre måter! Rusing er ihvertfall ikke den riktige utveien. Kan gjerne svare på spørsmål rundt selvmedisinering også. Endret 11. desember 2007 av Glisevask Lenke til kommentar
QBab Skrevet 11. desember 2007 Del Skrevet 11. desember 2007 Jupp QBab; det går i bølger! I tillegg føler alle ADHDen på sin egen måte og det gjør ting vanskeligere også og det er en av grunnene til at diagnosering av ADHD er så vanskelig.ecko: Første linje slo meg med en gang! Om du har interessen for emnet er det nok lett å lese om det. Det er slik for en god del ADHDere. Det skaper motivasjon og av og til er det en nøkkel til konsentrasjon. Det at du leser ting og rett og slett ikke forstår det er veldig vanlig for ADHDere. Du kan f.eks. lese en linje 5 ganger og alt glir bare rett inn og ut av hodet iløpet av et øyeblikk. Det er i slike situasjoner det beste du kan gjøre er å bare ta deg en pause å gjøre noe absolutt annet! Impuls/aggresivitetsproblemet er også tydelig for deg virker det som. Jeg opplevde det sånn at et lite irritasjonsmoment hos en av lærerne mine bygde seg opp til at jeg kokte av sinne og egentlig bare ville knuse trynet hans med det nærmeste jeg fant. Jeg ruser meg ikke på adrealin, slik du kanskje gjør ved å gjøre ulovlige ting som skaper kick, så veit ikke helt hvordan det er. Det at du er sjenert er jeg ikke helt sikker på hva kommer av, men tror nok ikke det kommer av ADHDen. Jeg har bare hatt angst, så jeg veit ikke helt hvordan det er å være sjenert. Lurer litt på hva du gjør av ulovlige ting og hvorfor du liker det? Tror det er en ting du burde se nærmere på og prøve å gjøre noe med før du gjør noe virkelig dumt! Høres ut som den maniske depresjonen din sitter der enda. Er ikke noe som går over med natten, har selv hatt en anelse maniske tendenser i mange år. Skulle ikke forbause meg om det er der problemet ligger, kanskje du ikke har ADHD i det hele tatt? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå