Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Oljelampa lyser nå

spøkelse

Anbefalte innlegg

Da jeg skulle starte bilen i dag, så sluttet ikke oljelampa å lyse. Jeg lot den gå i 15 sekunder, selv om lampa normalt slukker med én gang. Må jeg dra den lenge på starteren, slutter gjerne lampa å lyse mens jeg forsøker å starte motoren. Forsøket et par ganger til (ca 5 sek) men den ville fortsatt ikke slukke. Så nå står bilen i ro.

Det er oljenivå til mellom max og min på peilepinnen og ingen lekkasjer under bilen. Oljen ble byttet for ca 1500 km siden. Da jeg parkerte i går var den helt normal.

Hvordan sjekker jeg om det virkelig er oljepumpa som er gåen? Skal oljen egentlig sprute ut hvis jeg tar av oljepåfyllingslokket?

Bilen er en 1995 Opel Astra 1.7TD.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+5132

nei du må nok få målt olje trykket ditt. men trenger ikke være så farlig, disse motorene har lite feil så jeg har mere tro på at det er oljetrykks giveren din som har hengt seg oppe. men du bør få målt oljetrykket før du bruker bilen noe mere for sikkerhets skyld. dette gjørest ved at oljetrykks giveren tas ut og ett intrument skrus inn i samme hullet. Eller så kan du prøve å bytte giveren å starte, den koster ikke mange kronene.

Lenke til kommentar
Start bilen. Begynner det og rakkle som et helvette er pumpa gåen. Hører du ikke noe spes etter og ha overvåket den en god stund så kjøp oljetrykksbryter. Du kan evt ta ut oljetrykksbryteren og holde fingeren foran og kjenne om det trykker.

Nå tok jeg av toppdekselet (så kamakselen blir synlig) og startet motoren. Det kom ikke én skvett olje før jeg stanset motoren, etter ca 15 sekunder. Derimot kom en pipelyd, som minnet pipelyden som kommer ved løs viftereim. Jeg la merke til den forrige gang jeg startet motoren, men nå hadde den øket i styrke. Kommer til å demontere oljepumpa nå.

Men er det ikke litt rart at oljepumpa plutselig slutter å fungere, egentlig mens bilen har stått rolig? Hvis den har skovler, sånn som vannpumpa, hva kan gå i stykker egentlig? Oljetrykkslampa har aldri lyst før, og den har alltid slukket innen ett sekund etter motoren ble startet.

Lenke til kommentar
Start bilen. Begynner det og rakkle som et helvette er pumpa gåen. Hører du ikke noe spes etter og ha overvåket den en god stund så kjøp oljetrykksbryter. Du kan evt ta ut oljetrykksbryteren og holde fingeren foran og kjenne om det trykker.

Nå tok jeg av toppdekselet (så kamakselen blir synlig) og startet motoren. Det kom ikke én skvett olje før jeg stanset motoren, etter ca 15 sekunder. Derimot kom en pipelyd, som minnet pipelyden som kommer ved løs viftereim. Jeg la merke til den forrige gang jeg startet motoren, men nå hadde den øket i styrke. Kommer til å demontere oljepumpa nå.

Men er det ikke litt rart at oljepumpa plutselig slutter å fungere, egentlig mens bilen har stått rolig? Hvis den har skovler, sånn som vannpumpa, hva kan gå i stykker egentlig? Oljetrykkslampa har aldri lyst før, og den har alltid slukket innen ett sekund etter motoren ble startet.

gjør som Mekker`n sier...kommer det ikke oljetrykk..er det nok oljepompen sim er gåen..lenge siden du skiftet oljefilter ?

att pompen er gåen over netta kan være en ren tillfeldighet.. alle har ikke like stor "flaks".. kunne skjedd under kjøring..

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Skrur du ut bolten i midten tar du av hjulet som driver register reimen. dette gjørest ved f.eks. simmer ring bytte. du må bare prøve å rikkle, evt bruk en tesj

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Der har du hatt RÅFLAKS! dette kunne lett ført til kresj mellom ventiler og stempler! Har det noen gang blitt byttet simmer-ring bak dette hjulet eller har det løsnet fra fabrikk montasjen?

EDIT: ser nå at oljepompa ser mye renere ut enn resten, har den nylig blitt byttet?

Endret av Slettet+5132
Lenke til kommentar

Oljepumpa eller noe annet er ikke byttet. I hvert fall ikke i løpet av de siste 4 år / 100 000 km. Sånn blank er vannpumpa også, for øvrig.

Motoren gikk først ca 1 minutt på tomgang uten olje. Deretter 3 x 10 sekunder, hvorav én rusing. Hvis den har tatt skade, hvor er det mest utsatte stedet? Kamakselen ser fin ut.

Lenke til kommentar

Fant du muttern inni registerremdekselet eller?

Og er det bare mutteren som låser dette hjulet til akselen, uten noen form for spor eller låsepinner? Det virker rart, da det jo ikke vil være mulig å holde igjen når man skrur på mutteren...

Ville sjekket det nøye før montering i alle fall, at det ikke er skader på akslelen til oljepumpe, eller innvendig på remhjul.

Lenke til kommentar

Mutteren som låser oljepumpe-akselen til reimhjulet lå i bunnen av registerreimsdekselet ja. Det er ikke er noe låsesplint eller noe sånt, så den kan godt løsne igjen. Men jeg strammet den hardt. Jeg holdt igjen reimhjulet ved å låse registerreima (registerreima driver oljepumpa).

Reimhjulet ble ganske godt sentrert på akselen. Det så jeg da jeg startet bilen etterpå. Nå har jeg kjørt ca 200 km siden "reparasjonen" og motoren maler som en katt..

Lenke til kommentar

Bra du fikk ordnet det, og slapp unna uten varige men da :thumbup:

Grunnen til at jeg syns det var rart det ikke var noe spor der var at selv om du holder igjen remhjulet, er det ikke noe i veien for at akselen som har gjengene går rundt. (litt etter samme prinsipp som når man skal skru av gamle bærekuler, og de løsner i konus før mutteren er løs.) Men hvis du vet at det ikke skulle være noe kile eller spor der, så regner jeg med at alt er i orden, og problemet ute av verden.

Var mest bare nyskjerrig :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...