Stianby Skrevet 11. desember 2007 Del Skrevet 11. desember 2007 Fikk nettopp et ASUS P5E med litt annet utstyr (se under). Har ikke klokket mye før, men tenkte jeg skulle prøve nå. Men jeg ser på diverse poster på dette forumet som plages litt, justering av Vcore etc... Da jeg startet maskina første gang gikk jeg rett inn i bios og tweaket litt. Satte FSB til 330 først, og med en multiplier på 9 ga dette 2,96 Ghz, helt stabilt uten andre justeringer. Vcore får jeg ikke til å gjøre noe med, den ser ut til å være låst?!? er det normalt? Anyway.... I går ble igjen bitt av basillen og ville finne ut hvor langt kan jeg gå? Uten øvrige justeringer gikk jeg opp til 400 Mhz på FSB og vips var vi oppe i 3611 Mhz. Fortsatt dønn stabilt, og med Thermaltake Maxorb ligger temp. idle på CPU 28 C, de forskjellige kjernenene 36-37-35-35. Hva med Northbridge strap, ram timing etc? Har heller ikke vært plaget med høye temperaturer på hk.... gjør jo skam på QX6850 nå... Men en ting, når jeg går inn i CPUz står det at mitt minne er PC2-6400, er dette på grunn av klokkingen, i og med at jeg har 8500, 1066 minne? Det er sikkert mange som spør om det samme her, men jeg vil bare ha litt tips og vink om litt forskjellig.... Lenke til kommentar
LostOblivion Skrevet 11. desember 2007 Del Skrevet 11. desember 2007 (endret) Det du gjerne vil gjøre er å laste ned programmet Prime95 25.5 f eks og kjøre det i noen timer (5-8 timer er bra, men gjerne mer). Når dette har kjørt i minst 1 time, kan du sjekke tempen på prosessoren. Dette kalles load-temp og maskinen vil ikke bli særlig varmere enn det. Det er denne tempen du skal sjekke, ikke idle temp som det virker du har sjekka før. Prime95 vil også finne ut om maskinen din er stabil på hastigheten du har klokka til. Tviler på at den er stabil på 3.6 GHz uten en eneste forandring i spenningen på kjernene. Når det gjelder minnebrikkene dine, så er det fordi du kjører på 400 MHz FSB x 9.0 = 3600 MHz prosessorhastighet. Hvis hovedkortet takler det, for å få full nytte av minnebrikkene dine, vil du heller sette ned prosessormultiplieren og øke FSB. F eks kjøre 1800 MHz FSB med 8.0 deg også 3.6 GHz, men 900 MHz på minnet (1800 MHz / 4 = 450 (450 * 2 = 900 MHz minnet) 450 * 9 = 3600 MHz prosessor). Minnet ditt (PC2-8500), kan kjøre på så mye som 2132 MHz FSB garantert, så du vil kanskje tenke på å sette FSBen til dette og sette multiplier til 7, så du får 3731 MHz på prosessoren. Dette er ganske mye og det klarer du tvilsomt på luftkjøling, så sette FSB til 2000 MHz og multiplier til 7, så får du 3500 MHz som er oppnåelig. Men det er jo ikke sikkert hovedkortet takler det. Lykke til! Du burde prøve å holde load temp under 70 grader. Endret 11. desember 2007 av LostOblivion Lenke til kommentar
Stianby Skrevet 11. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 11. desember 2007 Det du gjerne vil gjøre er å laste ned programmet Prime95 25.5 f eks og kjøre det i noen timer (5-8 timer er bra, men gjerne mer). Når dette har kjørt i minst 1 time, kan du sjekke tempen på prosessoren. Dette kalles load-temp og maskinen vil ikke bli særlig varmere enn det. Det er denne tempen du skal sjekke, ikke idle temp som det virker du har sjekka før. Prime95 vil også finne ut om maskinen din er stabil på hastigheten du har klokka til. Tviler på at den er stabil på 3.6 GHz uten en eneste forandring i spenningen på kjernene. Når det gjelder minnebrikkene dine, så er det fordi du kjører på 400 MHz FSB x 9.0 = 3600 MHz prosessorhastighet. Hvis hovedkortet takler det, for å få full nytte av minnebrikkene dine, vil du heller sette ned prosessormultiplieren og øke FSB. F eks kjøre 1800 MHz FSB med 8.0 deg også 3.6 GHz, men 900 MHz på minnet (1800 MHz / 4 = 450 (450 * 2 = 900 MHz minnet) 450 * 9 = 3600 MHz prosessor). Minnet ditt (PC2-8500), kan kjøre på så mye som 2132 MHz FSB garantert, så du vil kanskje tenke på å sette FSBen til dette og sette multiplier til 7, så du får 3731 MHz på prosessoren. Dette er ganske mye og det klarer du tvilsomt på luftkjøling, så sette FSB til 2000 MHz og multiplier til 7, så får du 3500 MHz som er oppnåelig. Men det er jo ikke sikkert hovedkortet takler det. Lykke til! Du burde prøve å holde load temp under 70 grader. Tusen takk! Prime95 på plass, får stå i natt.... Lenke til kommentar
Stianby Skrevet 12. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 12. desember 2007 Ok rapport fra nattens hendelser. til slutt landet jeg på en 440x8 = 3511 Mhz en rated FSB på 1780 Mhz. For å oppnå stabilitet er DRAM voltage satt til 2.10v Vcore = 1.495v NB votlage = 1.55v Dette er luftkjølt altså. Prime 95 gikk i hele natt, og da jeg sto opp i morges, var temperaturene som følger: HK = 39 C CPU = 51 C Core#1= 62 C Core#2= 62 C Core#3= 65 C Core#4= 65 C Dette sier jeg meg fornøyd med. Minnet er ennå oppgitt som ddr2 6400?!? I BIOS står minnet satt til DDR2 1124 Mhz Men alt i alt meget fornøyd med resultatet! Tusen takk for hjelpen, har gitt meg mer forståelse nå! Crysis here i come! Og world in coinflict, og pro street, osv.... Lenke til kommentar
Locklear Skrevet 12. desember 2007 Del Skrevet 12. desember 2007 (endret) i tillegg til feks. wPrime(multicore support) hadde jeg også satt igang en rthdribl for å stresse skjermkortet maksimalt. Noe særlig værre enn dette kan man ikke behandle en pc med tanke på temperatur, minnebruk og strømtrekk, og er den stabil over natta med dette gående vil du neppe klare å knele den med noe annet. Endret 12. desember 2007 av Locklear Lenke til kommentar
Stianby Skrevet 12. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 12. desember 2007 Gjorde rthdribl test, sammen med Prime96, og følgene kunne blitt katastrofale. HD 3870 utvikler mye varme, enda mitt er ikke klokket. Jeg satte i gang test, og etter 5 minutter var samtlige kjerner i prosessoren over 70 C. Ingen tegn til ustabilitet, men fersk som jeg er turte jeg ikke mer. CPU er tilbake på 2,96 Ghz, det var i alle fall safe temperaturmessig. Liquid nitrogen anyone?? Lenke til kommentar
Locklear Skrevet 13. desember 2007 Del Skrevet 13. desember 2007 Jeg satte i gang test, og etter 5 minutter var samtlige kjerner i prosessoren over 70 C. Ingen tegn til ustabilitet, men fersk som jeg er turte jeg ikke mer. Hvaslags kjøling har du på cpu samt i kabinettet generelt forutenom Corsair PSU'n? Termisk pasta? HD3870 trekker ikke så utrolig mye støm under max bruk (ca 110W) så at temperaturen stiger såpass mye kan tyde på at kabinettet det ikke er tilstrekkelig kjølt. Lenke til kommentar
Stianby Skrevet 13. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 13. desember 2007 Kabinettet har en 120mm vifte i bakkant, en 120mm i siden, og en ekstra 120mm i front. På prosessor har jeg actic silver pasta, påført etter alle kunstens regler. Men etter testen i går åpnet jeg kabinettet og kjente på skjermkortet, og det var varmt. Everest oppga gpu temp til 82 C. Etter litt skumlesning i manualen til hovedkortet sto det at sentrifugalviften jeg har montert på kjøleribbene på chipsettet, kan ødelegge flow i kabinettet dersom man kjører kun luftkjøling, så jeg fjerner den inntil videre og prøver igjen i kveld. Men jeg opplever ikke at HD3870 går så mye kjøligere enn mitt gamle X1950XT. Burde jeg kanskje legge litt arctic silver på skjermkortet også? Sist jeg skrudde fra hverandre et skjermkort var et x700 bravo, som ikke fungerte etterpå, men det fordi jeg rett og slett ikke visste hva jeg drev med den gangen. Det er jo til og med en egen "trakt" til CPU vifta her, så den får jo "ren" luft hele tiden. Men etter mine dager som maskiningeniør- student, og beregning av store viftanlegg, så er det kanskje et problem med to store vifter som trekker luft inn (tre hvis man tar med CPU vifte) og kun en som trekker ut. Da vil man få overtrykk, noe som man skulle tro er med på å "dytte" luft ut av kabinettet, men det gir også litt høyere temperatur..... "static flow congestion" er det noe som heter.... Får gjøre noen forsøk her..... CPU vifte er Thermaltake MaxOrb. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå