Nessi Skrevet 11. desember 2007 Del Skrevet 11. desember 2007 Hei. Jeg går IKT Servicefag og er ferdig til våren\sommeren, til høsten skal jeg da bli IKT lærling, er ivertfall målet mitt. Jeg går nå skole i Nord-Trøndelag, men har planer om å flytte til Sør-Trøndelag å få plass der. Lærerer har sagt opp en del Videregående skoler som alternativ, er en del videregående skoler som tar inn IKT lærlinger i sør-trøndelag. Men jeg lurer på hvordan skal jeg gå fram for å finne bedrifter som trenger\ ønsker å ha ikt lærling? Vi var på seminar til en IKT lærling tidligere i år, han sa du kunne tjene mye bedre med å arbeide til en bedrift i stedet for komunalt eller skole. Stemmer dette? Og kan noen tipse meg hvor å lete etter en bedrift? Nesten alt innen IT intereserer meg. Lenke til kommentar
Flexo Skrevet 11. desember 2007 Del Skrevet 11. desember 2007 Du tjener MYE bedre i ei privat bedrift, pluss at du får mer krevendes arbeidsoppgaver. I offentlig sektor er det bare budsjettkutt og innsparing på alle kanter. Lenke til kommentar
Demantios Skrevet 11. desember 2007 Del Skrevet 11. desember 2007 (endret) Ikke ta lærlingåra på skole ihvertfall. Du vil ikke få utfordrende oppgaver og med et så lite budsjett vil du sjeldent komme inn i ordentlig utstyr og programvare samtidig som it-ansvarlige der sjeldent kan annet enn windows server. Du kommer derfor sjeldent borti profesjonelle systemer med cisco, linux, citrix, osv og det må dermed tas fra bunnen av i en seriøs bedrift. Om du har noen store bedrifter i nærområdet så hør med dem. Det er sjeldent dem lyser ut stillinger innen it. Jeg trodde ikke bedriften jeg jobber hos brukte mye it eller hadde noen it-ansvarlige. Men der tok jeg veldig feil. Utstyret er oppdatert, mye testing av nye ting, høytrafikkert nettverk og nok å ta tak i, gode utfordringer og mye å lære. Anbefales i høyeste grad Endret 11. desember 2007 av PepsiCo Lenke til kommentar
Lock-Aze Skrevet 11. desember 2007 Del Skrevet 11. desember 2007 Offentlig, så har jeg en kompis som tjener ca 240K (noe jeg synes er ganske lite) privat er det ikke uvanlig med 300K++ Lenke til kommentar
Nessi Skrevet 12. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 12. desember 2007 Ser mye bra her, mest sannsynelig til å velge en privat bedrift hvis jeg får velge. Problemet er at jeg kjenner ingen bedrifter i nærmiljøet, grunnen er at jeg er fra landet og bor nå på hybel i Steinkjer, kjenner ingen her. Heller ikke til noen bedrifter. Og sommeren 2008 så flytter jeg og dama mest sannsynelig til trondheim, tror det er mange flere bedrifter der. Men aner ikke hvor og hvordan finne ut om det kan være mulighet for utplassering og lærlingplass der. Lenke til kommentar
Lock-Aze Skrevet 14. desember 2007 Del Skrevet 14. desember 2007 Er bare å ringe litt rundt, vet at det er flere rundt omkring der jeg bor... (Mo i Rana) men, om og eventuelt hvor de er i Trondheim vet jeg ikke. Lenke til kommentar
nPulz Skrevet 14. desember 2007 Del Skrevet 14. desember 2007 Det du gjør er og ringe eller sende mail til de du ikke kan nå, evt besøk opp personlig med søknad, cv, attester osv. Vær hyggelig, og litt staslig kledd for anledningen. Som de fleste sier her er privat sektor bedre for en lærling enn innen offentlig, nå sier jeg ikke at alle arbeidsplasser innen offentlig sektor er dårlige, finnes nok noen som har litt kompetanse innen flere områder, men og jobbe på en skole er noe du kommer til og bli fort lei av, grunnet lite arbeidsoppgaver og utfordringer. Jobber selv som lærling innenfor den private sektor og er svært fornøyd med miljø, kompetanse til de ansatte, utfordringer og ikke minst lønn Lenke til kommentar
V-by Skrevet 18. desember 2007 Del Skrevet 18. desember 2007 Ikke ta lærlingåra på skole ihvertfall. Du vil ikke få utfordrende oppgaver og med et så lite budsjett vil du sjeldent komme inn i ordentlig utstyr og programvare samtidig som it-ansvarlige der sjeldent kan annet enn windows server. Du kommer derfor sjeldent borti profesjonelle systemer med cisco, linux, citrix, osv og det må dermed tas fra bunnen av i en seriøs bedrift. Dette er jo veldig individuelt, og kan også helt fint forekomme i en hvilken som helst bedrift. Jeg er enig i at lønna er lavere for folk i det offentlige. Jeg jobber som IKT-lærling på en vgs, Og det blir veldig mye bærbare pc-er. Men jeg har muligheten til å "styre" med nettverket, et ganske nytt og oppdatert sisco utstyr. Sette opp hva jeg vil av servere (Så lenge maskinvaren holder) osv... Så helt på jordet er det ikke å jobbe på en skole. Men det viktigste er jo å finne et sted der du trives. Trives du ikke kan det fort skje at du slutter halveis, eller ikke blir så god som du kunne blitt... Lenke til kommentar
Rartnamn Skrevet 24. desember 2007 Del Skrevet 24. desember 2007 Jeg ville uansett ikke startet som lærling på en VGS (vel, men det gjor jeg) Nå er dei fleste vgs'ene styrt fra sentralt hold (fylket) og da blir det mindre drift på systemansvarlige enn før, selv om vi har flere PC-er enn elever, så er alt ganske stabilt. Avanserte systemer med cisco utstyr har vi. Men får aldri tatt del i noe slikt da dette gjøres fra sentralt hold. Om du vurderer VGS som lærlingsted, så undersøk hvordan dei har behandlet tidligere lærlinger, og om hva du får delttatt i. Det er dessverre slik at folk tar inn lærlinger for drittarbeid, og bruker lærlingen ordningen til billig arbeidskraft og vil aldri, aldri, aldri, aldri, aaaaaaldri, ansette flere folk, men bruker bare lærlinger for å dekke den arbeidsmengen man har. Jeg vil tro at du får best lærling tid om du jobber i en kommune, eller fylkeskommune. Da får man som regel vert innom mangen felt, og fler folk med mye kompetanse. Og ikke en dag på en stol å fikse brukerfeil til udatakyndige ungdommer. Hilsen en som er snart ferdig med lærlingtiden sin på en VGS =) Lenke til kommentar
SvennAndre Skrevet 24. desember 2007 Del Skrevet 24. desember 2007 Husk at forsvaret er en fin plass å avtjene lærlingeårene Lenke til kommentar
Gadmin Skrevet 31. januar 2008 Del Skrevet 31. januar 2008 sør-trøndelag fylke (sentral IT) tar inn 2 lærlinger i år, kontaktperson [email protected] Lenke til kommentar
V-by Skrevet 31. januar 2008 Del Skrevet 31. januar 2008 Husk at forsvaret er en fin plass å avtjene lærlingeårene Det kan sikkert passe for noen. Får unna førstegangstjenesten i samme slengen å. Men har hørt fra folk som har vert IKT lærlinger i militæret, at det er kav kjedelig. Men kan sikkert komme ann på hvor du havner henn. Lenke til kommentar
Forumforumforum Skrevet 5. februar 2008 Del Skrevet 5. februar 2008 (endret) Forsvaret kommer veldig ann på. I starten hadde jeg veldig lite å gjøre, men etter et møte med sjefen min ordnet det seg. (Veit at det kan bli mye dødtid på en som jobber med IKT sånn nå og da) Kjenner flere som jobber i FLO/IKT som har alt for mye dødtid, som får dårlig faglig utbytte av tiden sin i forsvaret. Som lærling i forsvaret tjener du på papiret dårlig i forhold til sivile lærlinger. (Har bare dagpenger under førstegangstjenesten/første året) Men man har mange andre fordeler som spiller inn i forhold til ellers. Noen av fordelene: -Man fullfører førstegangstjenesten med noe nyttig og fagrelatert arbeid. Istedet for å bruke et år på å gjøre noe som kan være bortkastet (selv om mange har godt av et år i militæret) -Man jobber med nytt og oppdatert utstyr stort sett alle steder. -Man bor og spiser gratis på militær forlegning begge år. (Maten kommer ann på hvor man blir stasjonert, jeg har vært heldig med den i hvertfall.) -Får delta på kurs som er verdifulle både for lommeboka og faglig sett. Det er bare noen av punktene Bare å spørre om lærlingordningen i forsvaret generelt, begynner å kunne en del om den nå.. Endret 5. februar 2008 av espennyh Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå