Gå til innhold

UIA - It og informasjonssystemer

Edorf01

Anbefalte innlegg

Går også første året på denne studielinja og er veldig fornøyd.

Vil ikke si at IS-104 var kjempemorro slik som lokalen syns, men studiet er generelt veldig gøy. Liker speiselt IS-102 (programmering).

Er absolutt å anbefale.

Når det kommer til hvor vanskelig det er og hvor mye man må jobbe med det og sånn så er det som all skole, jo mer du jobber med det jo bedre gjør du det. Med høyere krever absolutt mer, men mener det er noe de alle fleste klarer.

Edit:

Noen som har spurt om dette studiet før:

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1048105

Endret av harrir
Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...
Videoannonse
Annonse

Hei,

Jeg fullfører snart 2året ved dette studiet, og kan med dette kanskje besvare en del spørsmål dere måtte ha. Det har vært en del henvendelser rundt dette studiet både på epost og i forum, og jeg ønsker derfor å stille meg disponibel for eventuelle spørsmål dere måtte ha.

Kan starte med å si at det er flott universitet med alle fasiliteter innen rekkevidde.

Foreleserne på fakultetet er dyktige, og samtidig er med å bidrar til et godt studentmiljø. Som student kan man nemlig få hjelp av forelesere uten at man føler seg til bry.

Over til selve kurset kan man velge årstudium, bachelor eller mastergrad.

Kurset har gjennomgått en del endringer i senere tid som absolutt er til det bedre. Matematikk er blitt fjernet til fordel for bedriftsøkonomi og organisasjonsteori. Begge disse fagene er på 2.semester og absolutt relevante i arbeidssammenheng. Ellers fokuserer også studiet på analysedelen i systemutviklingsfasen, som er blitt mer og mer aktuell. Analysedelen bidrar til at studentene får analytiske evner, og muligheter til å forstå kundens ønsker bedre. Videre er det SQL database som gjelder med oracle som RDBMS, som absolutt er det mest brukte(1). Når man kommer på 4 og 5.semester har alle studentene muligheter til å velge fag de ønsker å ta, og trenger ikke være IT relatert. Ellers er det også muligheter her for å reise på utveksling til andre universiteter i verden. Siste semester er store deler satt av til bacheloroppgaven.

Håper dette er med å avklare noen elementer, men for all del spør er det noe dere lurer på!

Anbefaler dette studiet på det varmeste.

Hilsen

Arnfinn Tønnesland Bærø

Student & tillitsvalgt ved IT og informasjonssystemer på UiA.

1)

Lenke til kommentar

Hei Arnfinn,

Jeg har fått bekreftet studieplass ved dette studiet fra høsten av. I den forbindelse lurer jeg på om du kan sitere opp noen av bøkene som blir brukt ved første året, slik at jeg kan gå til innkjøp av noen av disse allerede nå. Selv har jeg en del kunnskap på en del av emnene som skal gjennomgås, men java har jeg faktisk aldri vært borti. (Er vel egentlig denne boken jeg virkelig er på jakt etter, men en komplett pensumliste er jo heller ikke dumt :) )

Ellers ser jeg veldig frem til studiet, og håper det blir tre spennende år!

Nicklas

Lenke til kommentar

Da benytter jeg anledningen til å spør ett par spørsmål jeg også.

- Hvor mye av undervisningen foregår på engelsk/norsk?

- Hvis man har fullført den 3 årige bachelor utdannelsen, trenger man da å ta noen ekstra fag hvis man kun har generell studiekompetanse og ønsker å fortsette på den 2 årige master utdannelsen?

Lenke til kommentar

- Hvis man har fullført den 3 årige bachelor utdannelsen, trenger man da å ta noen ekstra fag hvis man kun har generell studiekompetanse og ønsker å fortsette på den 2 årige master utdannelsen?

Hva gjelder undervisning, så foregår mye av den på engelsk, iflg. nettsidene til studiet, da mye av pensumet er på dette språket.

Lenke til kommentar

1. semester har man IS-100, IS-104 og IS-107. Tidligere har man brukt samme bok i 100 og 107, "Experiencing MIS", men denne går nå ut. Ny bok for IS-100 er:

G. Beekman & B. Beekman.

Tomorrow's Technology.

2009. Ninth. Pearson.

ISBN: 978-0-13-503906-9.

Hvorvidt 107 skal bruke samme vet jeg ikke.

Ser ut til at 104 beholder fjorårets bok:

Jarett.

User interface design.

ISBN: 9780120884360.

Når det gjelder undervisning på engelsk er det lite av det i praksis, selv om faglitteraturen nesten utelukkende er på engelsk. Vær imidlertid forberedt på at man forbeholder seg retten til å undervise på engelsk dersom det dukker opp fremmedspråklige studenter.

Når det gjelder opptak til master er kravene 180 sp totalt, hvorav minst 80 innenfor IT/IS, hvorav minst 20 er på høyere nivå (fag som bygger på tidligere fag). Av de 80 innenfor IT/IS må snittet være C eller bedre, men hvis du har mer enn 80 sp kan du velge de 80 sp med best karakterer for å få opp snittet. I tillegg må man ha minst 7.5 sp innen samfunnsvitenskapelig metode.

Bacheloren i IT & IS dekker disse kravene dersom man velger ME-100 (samfunnsvitenskapelig metode) som valgfag i 5. semester. Det er noe sånt som 110 sp obligatorisk innen IT/IS på denne bacheloren, så hvis alle obligatoriske fag bestås er man garantert å tilfredsstille kravet om minst 80 sp innen IT/IS, det samme gjelder kravet om minst 20 sp på høyere nivå. Det som i praksis kan hindre master dersom bacheloren er bestått er at man mangler ME-100. Det kan gis betinget opptak hvor man må ta ME-100 samtidig med masterfagene i masterens første semester, men det kan bli hardt.

Jeg ble tatt opp til master IS med 120 sp fra dataingeniør UiS og 95 sp fra IT/IS UiA, altså to halvferdige utdanninger. Så lenge kravene til antall sp, karaktersnitt og ME-100 er møtt trenger man ikke én komplett grad for å tas opp. Nå vet sikkert Arnfinn hvem jeg er :)

Jeg skal forøvrig være hjelpelærer for førsteklassinger til høsten.

Lenke til kommentar

For å besvare dine spørsmål fra mine synspunkt også:

Som nevnt tidligere vil undervisningen kun foregå på engelsk hvis det dukker opp utvekslingsstudenter, og dette vil variere fra år til år. Vi har ikke hatt ett fag på engelsk så langt på to av tre år.

Fullfører du denne bachelor graden med karakteren C eller bedre i gjennomsnitt(som er kravet) er dette nok. Anbefaler å ta faget ME-100 under valgfagsperioden i bacheloren for å slippe dette faget på 1året i mastergraden.

Hilsen

Arnfinn

Lenke til kommentar
Hei Arnfinn,

Jeg har fått bekreftet studieplass ved dette studiet fra høsten av. I den forbindelse lurer jeg på om du kan sitere opp noen av bøkene som blir brukt ved første året, slik at jeg kan gå til innkjøp av noen av disse allerede nå. Selv har jeg en del kunnskap på en del av emnene som skal gjennomgås, men java har jeg faktisk aldri vært borti. (Er vel egentlig denne boken jeg virkelig er på jakt etter, men en komplett pensumliste er jo heller ikke dumt :) )

Ellers ser jeg veldig frem til studiet, og håper det blir tre spennende år!

Nicklas

Anbefaler deg å "følge med" på nettsidene, da pensumlitteraturen vil dukke opp her fortløpende, og vil variere fra år til år(versjoner).

Boken til IS-100 vil mest sannsynlig være gjeldende i IS-107 også. Denne boken er som nevnt: "Tomorrow's Technology".

Hvis dere skal bruke sammen boken i IS-104, har jeg denne for salg(halvpris). Altså: "User interface design".

ISBN: 9780120884360.

Ellers kan jeg sterkt anbefale å allerede første semester starte å jobbe med java, for de som har mulighetene til det. Pensumslitteraturen i java var i år: "objects first"

Dette fordi programmering ofte er en tung barriere å føle seg komfortabel med, og kan kreve mye jobbing.

Faget metodisk programmering introduseres i 2.semester, og har fagkode IS-102.

Personlig har jeg benyttet meg av boken java, i head first serien. Head first serien er en serie fagbøker som bruker mye bilder og enkle ordlag for å lære leserne innholdet. Denne kan varmt anbefales.

Hilsen

Arnfinn

Endret av IT_info_UiA
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...