muv Skrevet 8. februar 2003 Del Skrevet 8. februar 2003 Dro på lan i går. Alt fungerte helt fint. Etter en stund logga jeg meg av og dro hjem en tur. Når jeg kom tilbake hadde strømmen gått. Etter en stund fikk de fiksa det, men da jeg starta maskina fant den ikke hardisken. Den lagde bare tikkelyder. Plata begynte ikke å spinne. Det jeg lurer på er om grunnen kan vere at den hang i strikk, med en p4 kjøleribbe på. Kansje dumt spørsmål.. eller ikke? Hardisken er en WD 80GB SE. takker for svar MuV Lenke til kommentar
muv Skrevet 8. februar 2003 Forfatter Del Skrevet 8. februar 2003 Nå prøvde jeg en annen hardisk på maskina. En gammel ca. 1,5GB. når jeg startet maskina gnistret den så slo jeg av så raskt jeg kunne. Årsaken er vel strømbruddet, men nå begynner jeg å lure på om det kan vere hk, bare hdd, eller strømforsyningen som er noe galt med. tør ikke teste flere hardisker. Hva tror dere er galt? Hvis det er strømforsyningen som jeg nesten tror det er, kan det vere flere komponenter som er defekte da? Lenke til kommentar
Amnio Skrevet 8. februar 2003 Del Skrevet 8. februar 2003 Når du hører tikkelyder fra en harddisk er det gjerne første tegn på at den er i ferd med å ta kvelden. Men vet ikke helt hvordan dette henger sammen da du også opplever gnister med en annen? Har du sjekka så ingen "kamerater" har putta en skrue eller lignende inn i maskina? Lenke til kommentar
adyton Skrevet 8. februar 2003 Del Skrevet 8. februar 2003 Når du hører tikkeluyder med ca 0,75 sec intervall fra en wd disk har den tatt kvelden.. send den inn der du kjøpte den og håp p å få ny Lenke til kommentar
Enfu Skrevet 8. februar 2003 Del Skrevet 8. februar 2003 det er kortslutning i dataen, men hvor r ikke lett å si,du må feilsøke maskinen for å finne årsak. ta ut alt ifra hovedkortet ALT.så starer du strømfors. og ser om alt går bra, hvis det ikkje går ann å skru på, så drar du ut power-biten i h-k så tar du en 12 v konntakt inn i en h-d å starter, hvis ikkje den starter ,så er strømfors. sprengt,hvis h-d starter er h-k sprengt eller så ligger noe i contakt på h-k,hvis ikke det sker noe med sikringen ved kortslutning, så har noe kontakt med "jord"... ein skrue bak h-k eller en stålbit eller tråd som har kontakt, hvis det var etter uwær med lyn og torden, så kan du ha fått svidd en av lav-strøms kablene,det er ikke altid synli på kabelen men bytt ut alle kabler utenom 220v ifra veggen og power supply,. Så fortsetter du med alt hardware hvis h-k og pwr.supp virke føst cpu,så minne(ram) så h-d, så skjerm kort, osv..... men 1 av gangen til du sitter med en ting som ikkje virker. Lenke til kommentar
muv Skrevet 8. februar 2003 Forfatter Del Skrevet 8. februar 2003 humm... har allerede ødelagt 2 hardisker, så jeg gidder ikke finne feilen ved å ødelegge den tredje. sender den ned på nermeste elektrobutikk. takk for svar! Lenke til kommentar
norrick Skrevet 8. februar 2003 Del Skrevet 8. februar 2003 Nå prøvde jeg en annen hardisk på maskina. En gammel ca. 1,5GB. når jeg startet maskina gnistret den så slo jeg av så raskt jeg kunne. Årsaken er vel strømbruddet, men nå begynner jeg å lure på om det kan vere hk, bare hdd, eller strømforsyningen som er noe galt med. tør ikke teste flere hardisker. Hva tror dere er galt? Hvis det er strømforsyningen som jeg nesten tror det er, kan det vere flere komponenter som er defekte da? Som du selv sier så tyder det på at PSU har tatt kvelden og det høres nesten som om den gir overspenning på utgangene og dette kan ødelegge absolutt alt som er tilkoblet denne (og desverre så har nettopp dette skjedd etter beskrivelsen din) . For å teste om PSU virker så tar du den ut og så ser du etter en grønn ledning på selve ATX-kontakten som du skal kortslutte mot en av de sorte. PSU skal da starte opp og du kan lett høre om viften går, bruk også et multimeter til å måle spenningen på utgangene. Uansett så er det ganske sikkert at du må kjøpe en ny PSU og det er muligheter for at du kan ha svidd det meste av komponenter. En svært trist affære som koster noen tusenlapper å få fikset. Håper virkelig at noen komponeter fungerer så det ikke koster deg alt for mye. Kondolerer. R.I.P Lenke til kommentar
muv Skrevet 8. februar 2003 Forfatter Del Skrevet 8. februar 2003 ehmm.... får jeg ikke noe på garanti? hvis f.eks hk har tatt kvelden, og jeg prøver det med en annen maskin, kan noen av komponentene fra den maskinen bli ødelagt? Lenke til kommentar
norrick Skrevet 8. februar 2003 Del Skrevet 8. februar 2003 ehmm.... får jeg ikke noe på garanti? hvis f.eks hk har tatt kvelden, og jeg prøver det med en annen maskin, kan noen av komponentene fra den maskinen bli ødelagt? Nope, garantien dekker ikke feil på grunn av strømbrudd, kun fabrikasjonsfeil. Har du hatt et strømbrudd som din kraftleverandør er skyldig i så kan du alltids prøve å få erstatning fra dem(blir ikke lett men)... Du kan selvfølgelig sende inn en og en del på garantien og se om du får det igjennom men da bør du for guds skyld ikke nevne dette til butikken. Sleipt men det er uten tvil mange andre som ville ha gjort det samme. Får bare håpe du ikke har kjøpt alle delene i en butikk, de hadde vel kansje lurt på hvorfor du sender inn alle komponentene til rep... Det er ikke helt sunt å teste ødelagte komponeter på en ny maskin så det er sagt, det kan gå bra men det er stor sjangse for det motsatte. Uansett så håper jeg det ordner seg sånn noenlunde, kjipt å være uten data i måneder, synes selv det blir ille når jeg er et par timer borte fra ungen(PC'en) min jeg. Lenke til kommentar
muv Skrevet 10. februar 2003 Forfatter Del Skrevet 10. februar 2003 Prøvde med en anner dardisk i dag. Det fungerte! Fant ut at jeg kobla den andre som ble fyrverkeri av på 7volts modden til viftene mine :oops: heh... Da den første hardisken streiket etter strømmbrudd, er det en mulighet at det er en feil i strømforsyningen, så den fikk for lav/høy spenning eller noe slikt (har ikke peiling på dette)? Slik at hvis strømmen går en gang til er det mulighet for at det samme kan skje? Hva annet kan vere årsaken? feilprodusert? Lenke til kommentar
norrick Skrevet 13. februar 2003 Del Skrevet 13. februar 2003 Prøvde med en anner dardisk i dag. Det fungerte! Fant ut at jeg kobla den andre som ble fyrverkeri av på 7volts modden til viftene mine :oops: heh... Da den første hardisken streiket etter strømmbrudd, er det en mulighet at det er en feil i strømforsyningen, så den fikk for lav/høy spenning eller noe slikt (har ikke peiling på dette)? Slik at hvis strømmen går en gang til er det mulighet for at det samme kan skje? Hva annet kan vere årsaken? feilprodusert? Du var heldig der. :wink: Hvis ikke noe annet enn HD'en har gått i stykker ved strømbruddet så er det ganske sikkert at det er en produksjonsfeil. Et "vanlig" strømbrudd er ikke noe farlig for komponentene men hvis strømbruddet skyldes lyn/overspenning på nettet så ville du hatt skader på flere komponenter. Send den inn på garantien så ordner det seg nok. Lenke til kommentar
fredster Skrevet 13. februar 2003 Del Skrevet 13. februar 2003 Jeg vet ikke hvor mange ganger jeg har sett dette problemet, men det er ikke rent få... Det er leit når slikt skjer, for ofte blir ganske mye info. borte og det er en hel... jobb å få tak i en del av det på nytt. Jeg har ikke tid til mer enn en kort kommentar akkurat nå, så derfor gir jeg deg ett enkelt og greit stikkord : Uniterruptable Power Supply [/size] (UPS) ! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå