Gå til innhold

Svar på tekniske spørsmål angående LCd tv.

Anbefalte innlegg

jeg er veldig ny når det kommer til HD TV, og jeg har rett og slett noen spørsmål om hva jeg burde se etter når jeg skal kjøpe en slik tv.

Det jeg lurer på er som følger:

(ikke mobb om jeg stiller spørmål som sikkert mange av dere vil se på som ganske åpenbar)

Hva er S-Video?

Hva vil kontrasten si egentlig? Så en tv med 1000:1 og en med 10.000:1, og hva gjør de forskjellige typene? har sett noen med dynamic contrast for.eks.

Og hva er god responstid på en LCD? 6ms?

Hva vil dere anbefale til spilling? LCD eller Plasma?

Er det noe annet jeg bør se etter når jeg skal gå til innkjøp av en slik tv?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

lcd skjermer har lavere kontrast enn plasma, ikke mange lcd tv'er med 10.000:1 kontrast..

LCD garantert best til spilling, hvis du bare skal se film og nyheter , anbefales plasma...

phillips nye lcd tv, 47" ca 25K , litt dyrt men er anbefalt av de aller fleste...

https://prisguiden.no/product.php?productId=81157

hdmi må være med på tv'en, minst 2 stk.. helst 3

finn frem tester av tv'en før du kjøper.. sammenlign litt...

6ms responstid er bra... ( den som jeg linka til deg har 3ms )

jeg tenkte også på å kjøpe meg flatskjerm.. , men fant ut at jeg skulle kjøpe meg en prosjektor isteden, epson tw1000

angrer ikke en plass ,

i alle fall ikke nå.. for nå har jeg kjøpt meg tv'en også :p

Lenke til kommentar
Er igrunn ikke noe intressert i å se på andre tv'er her, vil bare få mest mulig info om LCD tv'er igrunn.

Men noe nyttig info hadde du jo! :)

S-video, eller separat video er en system som bærer bilde i to kanaler, et for farge og et for lys. Det brukes til å vise bilder i 480i og 576i. Det beste å bruke til å overføre slike signaler er vel strengt tatt scart til RGB, men det skal jeg ikke si sikkert da jeg aldri har brukt s-video til annet enn å koble til pc på en crt:).

LCD (Liquid crystal display) er et panel som er stilt opp foran en lyskilde. Det er flytende krystaller som er plasert mellom to gjennomsiktig elektroder og to polariserings filtere.

LCD er avhengig av baklys for i det hele tatt å kunne vise bilder. Noe som skader kontrast omfanget og ikke minst sortnivået. Derfor oppgir sjelden produsentene den reele kontrasten, men de oppgir den dynamiske kontrasten, som er det største forholdet mellom den lyseste og den mørkeste fargen i bildet når det beveger seg.

På nyåret kommer det nye og mer avanserte LED lys systemer. Da vil baklyset skru seg helt av de mørkeste områdene på bildet. Dette vil produserer ekte sort og den reelle kontrasten vil øke. Samsung har en 50" som bruker dette systemet, men det er for få lys perr pixel så til tider kan det oppstå en slags glorie effekt på objektene.

Dette er nok uansett fremtidens baklys system...

i alle fall hvis lcd systemet overlever. Nye systemer som Oled og SED kan fort ta over markedet når de kommer.

Dynamisk er et system man bruker på lcd skjermer, en funksjon du kan skru av eller på. Da vil tv-en selv justere kontrasten for å hele tiden produsere det beste bildet. Dette funker ofte veldig dårlig da tv-en som oftest vil blinke å dimme unødvendig mye. Her har produsentene blitt bedre så dette er nok et system som vil funke bedre på neste generasjons lcd...

Responstiden er også noe lcd sliter litt med. Ofte blir den oppgitt til rundt 8ms, men det er som regel mer. Philips skriver på en del av sine skjermer "opptil 8ms" i responstid. En gammel rør tv ligger på rundt 3ms og en plasma kan komme enda lavere. Responstid gir seg utslag i for eksempel hakking i raske action scener. Her spiller også selve billed prosseseringen inn, en Samsung M87 hakker ofte mer enn en Sony KDL D3000 på grunn av Sony's digitale billedsystem.

100hz systemet er utviklet for å gjøre dette bedre, men det skader dessverre billedkvaliteten. Sony er vel den produsenten som har fått dette til på den beste måten. Hvis du har vært borti philips pixel pluss og digital natural motion som ble utviklet for crt så gir det noe av den samme effekten på bildet...

Nå må jeg stikke... Håper du får litt ut av dette!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...