hacker117 Skrevet 11. desember 2007 Del Skrevet 11. desember 2007 har en kompis som just har kjøpt seg ny data. han har da denne prossesoren: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=338082 (Intel Core 2 Duo E6750 2.67GHz ) av en eller anna grunn så er temperaturen på 90-100 grader når han spiller. vifta går rundt men har bare 1600rpm, er det mulig å stille opp dette på en måte? han har den "orginale" vifta til den cpuen. Lenke til kommentar
LaStrada Skrevet 11. desember 2007 Del Skrevet 11. desember 2007 Hvordan sjekket han temperaturen? Er ikke alltid avlesningen stemmer 100%. Han kan evt. kjenne på kjølern, er den "kald" er det nok noe feil med temp. avlesningen. Lenke til kommentar
PerB Skrevet 11. desember 2007 Del Skrevet 11. desember 2007 Har han satt sammen maskinen selv? I tilfelle kan kjøleribbe på CPUen være dårøig montert, evt at det er brukt for mye/ikke brukt kjølepasta. Lenke til kommentar
toazty Skrevet 11. desember 2007 Del Skrevet 11. desember 2007 hører folk snakker om kjølepasta.. , det er noe jeg aldri har brukt, satt sammen 3 gamer PC-er de sisste 4 årene... , tviler på at det har noe nytte for seg.., har aldri hatt problemer.., men jeg har aldri overklokka mine PC-er heller menne.. tviler på at den tempen er riktig.. er vel en liten "bryter" i hoved kortet som sier stopp, nå er det nok, når tempen nærmer seg 90 , Lenke til kommentar
Sewero Skrevet 11. desember 2007 Del Skrevet 11. desember 2007 Vis han vil han ha den ned kan han kjøpe flere vifter og rette de imot Prossesoren. Lenke til kommentar
hacker117 Skrevet 11. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 11. desember 2007 (endret) jeg har hjulpet han å bygge pcen ja:P er everest jeg målte det med + at det var det som sto inne i biosen. når han spiller f.eks call of duty 4 slår hele datamaskinen seg av. det er derfor eg trur det er prossesoren som blir varm;) har prøvd å tatt av og sotte på igjen kjøle ribben.. Endret 11. desember 2007 av hacker117 Lenke til kommentar
CurSe Skrevet 11. desember 2007 Del Skrevet 11. desember 2007 har prøvd å tatt av og sotte på igjen kjøle ribben.. Og da fjernet dere den gamle pastaen og påførte ny? Lenke til kommentar
hacker117 Skrevet 11. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 11. desember 2007 (endret) har prøvd å tatt av og sotte på igjen kjøle ribben.. Og da fjernet dere den gamle pastaen og påførte ny? nei vi gjorde ikke det..men gjør det så mye da? vifta ska vel gå fortere enn 1600rpm forde om vi ikke la på ny pasta? har Q6600der går vifta på 2500rpm..er vel ikke så mye forskjell på viftene elleR? Endret 11. desember 2007 av hacker117 Lenke til kommentar
Fredrik- Skrevet 11. desember 2007 Del Skrevet 11. desember 2007 Altså, kjølepasta kan være veldig, veldig viktig i enkelte situasjoner. Jeg har sett tilfeller hvor temperaturforskjellen med og uten pasta på en Q6600 resulterte i en forskjell på 20 grader. Annbefaler å ta av kjøleløsningen, rense både prosessoren og kjøleribba godt (bruk isopropanol om du har det). Evt tørk hardt med kaffetrakterpapir til allt er borte. Deretter legger dere på et tynt lag (1-2mm) kjølepasta på prosessoren (bruk fingeren i en brødpose) og masser det utover så det blir gjevnt og passe tykt. Lenke til kommentar
Kiwi-Kun Skrevet 11. desember 2007 Del Skrevet 11. desember 2007 Ralph. Jeg måtte nylig bytte kjøler for å få ønsket resultat. pass på så du ikke bruker for mye kjølepasta. Har selv gjort dette og snakker av erfaring. Tempen føyk oppi en 70-80 grader da under null press, idle med andre ord. På 100% stress test så slo den seg av XD Byttet som sagt nylig kjøler på min egen PC og det senket temperaturen heftig. Kanskje du kan bytte kjøler? Kan kanskje hjelpe. Hvis ikke kan du passe på det med pasta. Veldig viktig. lololo Lenke til kommentar
svingstang2 Skrevet 11. desember 2007 Del Skrevet 11. desember 2007 (endret) Altså, kjølepasta kan være veldig, veldig viktig i enkelte situasjoner. Jeg har sett tilfeller hvor temperaturforskjellen med og uten pasta på en Q6600 resulterte i en forskjell på 20 grader. Annbefaler å ta av kjøleløsningen, rense både prosessoren og kjøleribba godt (bruk isopropanol om du har det). Evt tørk hardt med kaffetrakterpapir til allt er borte. Deretter legger dere på et tynt lag (1-2mm) kjølepasta på prosessoren (bruk fingeren i en brødpose) og masser det utover så det blir gjevnt og passe tykt. har akkurat eksperimentert litt med dette og kan bekrefte at det fort er 15-20 grader forskjell på om kjølepasta brukes eller ikke....kjølepastaen 'fyller inn' tomrommene som oppstår mellom CPU og kjøleribbe pga ujevnheter.... anbefaler sterkt bruk av pasta Endret 11. desember 2007 av svingstang2 Lenke til kommentar
hacker117 Skrevet 11. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 11. desember 2007 har akkurat eksperimentert litt med dette og kan bekrefte at det fort er 15-20 grader forskjell på om kjølepasta brukes eller ikke....kjølepastaen 'fyller inn' tomrommene som oppstår mellom CPU og kjøleribbe pga ujevnheter.... anbefaler sterkt bruk av pasta hmm..oki..må få skaffa noe kjøla pasta da:D er det noe forskjell på typer på kjølepasta? hvilken vil dere anbefale av de som er på komplett? men vift ska ikke den gå litt fortere da? når datan står på å cpuen er oppe i 95 grader, så har bare vifta den samme hastigheten heile tia, som er på1600rpm? trudde den skulle stille seg selv til å gå fortere når cpuen ble varm jeg:S Lenke til kommentar
empty80 Skrevet 11. desember 2007 Del Skrevet 11. desember 2007 Har at noe av de samme problemene for en lang tid tilbake. Det viste seg at det var biosen som målte feil, dvs softwaren til målesensoren målte ikke den korrekte temperaturen. Så PC-en slo seg av når den ble litt belastet. Ved å oppgradere BIOSen så var problemet borte. Sølvpasta er den beste varmeledende pastaen du kan bruke og det spiller stor rolle om den gamle pastaen er dårlig eller det er lite. Bedre å bytte for å være helt sikker Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 11. desember 2007 Del Skrevet 11. desember 2007 men vift ska ikke den gå litt fortere da? når datan står på å cpuen er oppe i 95 grader, så har bare vifta den samme hastigheten heile tia, som er på1600rpm?trudde den skulle stille seg selv til å gå fortere når cpuen ble varm jeg:S Det kommer helt an på hva slags strømstyring den vifta har. Det kan godt hende den vifta bare er styrt av DC-spenningen inn på den, og hvis det ikke er noe som regulerer spenningen opp eller ned, så vil vifta gå med konstant turtall uansett hvor varm CPU'en er. Jeg antar det er en vanlig 3-leders tilkobling til vifta? Se etter i BIOS om det ikke er en plass du kan enable viftestyring slik at hastigheten (spenningen) kan økes når temperaturen går opp. Hvis det ikke er noe i BIOS som kan slås på, så kan det eventuelt være nødvendig å bytte til en annen kjøler med separat manuell eller automatisk viftestyring. Når det gjelder kjølepasta, så skal det brukes så lite som mulig. All kjølepasta leder varme mye dårligere enn metall, så 1-2 mm er altfor mye, spør du meg. Det skal ikke mer til enn at overflaten på CPU'en (eller kjøleren) er dekket av et tynt, tynt lag. Hensikten er å fylle "porene" i metallflatene slik at det blir størst mulig kontaktflate mellom metallet i CPU'en og metallet på kjøleren. Uten pasta blir det ørsmå "luftlommer" der som i praksis medfører at den effektive kontaktflaten blir redusert. (Hadde det ikke vært for at vann fordamper så fort - og kan føre til kortslutninger - så hadde det vært bedre å bruke vann enn kjølepasta.) Lenke til kommentar
hacker117 Skrevet 11. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 11. desember 2007 Har at noe av de samme problemene for en lang tid tilbake. Det viste seg at det var biosen som målte feil, dvs softwaren til målesensoren målte ikke den korrekte temperaturen. Så PC-en slo seg av når den ble litt belastet. Ved å oppgradere BIOSen så var problemet borte. Sølvpasta er den beste varmeledende pastaen du kan bruke og det spiller stor rolle om den gamle pastaen er dårlig eller det er lite. Bedre å bytte for å være helt sikker hvordan er det jeg oppgraderer BIOSen da? eller er det det samme som å reste BIOSen? Lenke til kommentar
Fredrik- Skrevet 11. desember 2007 Del Skrevet 11. desember 2007 Hvis du går inn på produsentens hjemmesider kan du laste ned nyeste BIOS versjon. Lagre denne (evt zip ut først) på en diskett og restart. Gå så inn i BIOS og let etter "Tools" eller liknende. Finn frem til noe med Flash/Upgrade BIOS i navnet - deretter følger du UIet mens du passer på at du ikke bryter strømmen mens det hele finner sted. Lenke til kommentar
empty80 Skrevet 11. desember 2007 Del Skrevet 11. desember 2007 Har at noe av de samme problemene for en lang tid tilbake. Det viste seg at det var biosen som målte feil, dvs softwaren til målesensoren målte ikke den korrekte temperaturen. Så PC-en slo seg av når den ble litt belastet. Ved å oppgradere BIOSen så var problemet borte. Sølvpasta er den beste varmeledende pastaen du kan bruke og det spiller stor rolle om den gamle pastaen er dårlig eller det er lite. Bedre å bytte for å være helt sikker hvordan er det jeg oppgraderer BIOSen da? eller er det det samme som å reste BIOSen? Oppdatering av bios krever noen småprogrammer og at man ikke kommer nær noen som helst powerknapp mens man oppdaterer biosen (skjedde meg en gang, men jeg hadde heldigvis tilgang på ICbrenner slik at jeg fikk lagt inn biosen igjen) Resette bios betyr bare at man nullstiller alle settingene som har blitt gjort. Versionen på biosen forblir det samme. Hva slags hovedkort har du så skal jeg se om jeg klarer å grave opp en oppgradering eller noe Lenke til kommentar
hacker117 Skrevet 11. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 11. desember 2007 Oppdatering av bios krever noen småprogrammer og at man ikke kommer nær noen som helst powerknapp mens man oppdaterer biosen (skjedde meg en gang, men jeg hadde heldigvis tilgang på ICbrenner slik at jeg fikk lagt inn biosen igjen) Resette bios betyr bare at man nullstiller alle settingene som har blitt gjort. Versionen på biosen forblir det samme. Hva slags hovedkort har du så skal jeg se om jeg klarer å grave opp en oppgradering eller noe er dette hovedkorte her: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=335498 hadde vært kjempe flott om du kunne funnet en oppgradering:P er vel ikkje kjempe vansklig å gjør det? Har at noe av de samme problemene for en lang tid tilbake. Det viste seg at det var biosen som målte feil, dvs softwaren til målesensoren målte ikke den korrekte temperaturen. Så PC-en slo seg av når den ble litt belastet. Ved å oppgradere BIOSen så var problemet borte. Sølvpasta er den beste varmeledende pastaen du kan bruke og det spiller stor rolle om den gamle pastaen er dårlig eller det er lite. Bedre å bytte for å være helt sikker hvordan er det jeg oppgraderer BIOSen da? eller er det det samme som å reste BIOSen? Oppdatering av bios krever noen småprogrammer og at man ikke kommer nær noen som helst powerknapp mens man oppdaterer biosen (skjedde meg en gang, men jeg hadde heldigvis tilgang på ICbrenner slik at jeg fikk lagt inn biosen igjen) Resette bios betyr bare at man nullstiller alle settingene som har blitt gjort. Versionen på biosen forblir det samme. Hva slags hovedkort har du så skal jeg se om jeg klarer å grave opp en oppgradering eller noe Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 11. desember 2007 Del Skrevet 11. desember 2007 Du kan ganske enkelt bruke MSI LiveUpdate (følger med på hovedkort-CD-en) til å sjekke hvilken BIOS-versjon du har og om det finnes en nyere versjon. Hvis det gjør det, så kan den oppdateres ved hjelp av MSI LiveUpdate. Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 11. desember 2007 Del Skrevet 11. desember 2007 ... men før du oppdaterer BIOS kan du jo først se om du kan få gjort noe med den nåværende versjonen: I BIOS, gå inn i H/W Monitor-menyen. Nesten øverst står det "Smart Fan Target" etterfulgt av et tall. Hvis dette tallet er for høyt (eller hvis det står Disabled), så vil ikke vifta gå fortere når temperaturen øker. Sett inn (eller velg) 50 grader C, for eksempel. Save settings og Restart PC-en. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå