John-B Skrevet 11. desember 2007 Del Skrevet 11. desember 2007 (endret) Gjelder en 10 år gammel bil som kun har vært brukt totalt ca 10 dager i løpet av siste 2 år. Forrige gang jeg kjørte den et par hundre meter la jeg merke til at når jeg stoppet helt opp, for så å begynne å kjøre igjen (forsiktig), virket det som om den fortsatte å holde "clutchen" inne mens turtallet gikk ganske høyt opp før den plutselig slapp clutchen raskt ut og bilen hoppet frem/gjorde antydning til å spinne. Slik gjorde den nesten hver gang jeg gjorde en full stopp (med varierende hvor treg den var å slippe clutchen. Vet forøvrig at automatkasser ikke har vanlig clutch). Giring videre oppover var uproblematisk. Noen som vet hva som kan være galt? Kjørte bilen ca 20 mil en dag i august uten å merke noe til dette, men når bilen hadde stått ubrukt til september og ble kjørt noen hundre meter opplevde jeg dette problemet... Endret 11. desember 2007 av _named_ Lenke til kommentar
John-B Skrevet 12. september 2008 Forfatter Del Skrevet 12. september 2008 Har sjekket girkasse-oljen, og det ser ut til å være normalt... Det er kun fra "full stopp" den er treg med å "slippe clutchen" - giring videre går helt fint. Lenke til kommentar
Luske_Ludvig Skrevet 12. september 2008 Del Skrevet 12. september 2008 Høres ut som kassen er moden for overhaling. Det er innvendige lekasjer i kassen som gjør at den er så treg. Hadde en mustang med sånne symptomer. Lenke til kommentar
Leo_ Skrevet 13. september 2008 Del Skrevet 13. september 2008 Hvilken bil er dette? Symptomene du beskriver er identiske med et veldig vanlig problem med eldre Chrysler Voyager. Converteren (clutchen) i kassa sendte metallspon i ventilhuset (hydraulisk girvelger). Spesiellt ved nedgiring til 1.gir blir ikke giret lagt inn før turtallet og dermed oljetrykket stiger igjen, som ved start etter stopp i kryss. Dette oppleves som å holde clutchen inne for så å bråslippe den. Du KAN være heldig å løse dette problemet ved å bytte olje og filter på kassa, men det er også sannsynlig at kassa ikke er noe å samle på. Lenke til kommentar
John-B Skrevet 15. september 2008 Forfatter Del Skrevet 15. september 2008 (endret) Er en Mitsubishi Eclipse, som har Chrysler motor for øvrig. Girkassen vet jeg ikke noe om. Det er verdt å merke seg at dette skjedde "plutselig" etter at bilen hadde stått ubrukt i nærmere ett år. Før det har den fungert knirkefritt, inkludert den siste turen som ble kjørt på ca 20 mil... Det er altså ikke noe som har skjedd gradvis. Det er kanskje litt optimistisk å tro at dette ordner seg igjen dersom jeg får kjørt den i noen mil? Har etter forrige langtur bare kjørt den 2 ganger, begge i underkant av 10 minutter (har ikke skilter). Endret 15. september 2008 av John-B Lenke til kommentar
Leo_ Skrevet 15. september 2008 Del Skrevet 15. september 2008 Vel, er vel verd å prøve å bytte olje og filter på kassa. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå