Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Anlegg og neonlys på scooter!

Even92

Anbefalte innlegg

Hei!

Tenkte eg skulle "style" opp skuta litt. Har en Aprilia sr 50 Ditech 2003 modell. Har kjøpt Stål fotplater i sølv, mørke blinklys i carbon, øyenskygge til forlykt i sort og et baklyktsett i sort carbon. Veit ikkje om det passa engong HEHE!... noken som veit om dei gjer det?

----> http://mobilsentrum.no/product.asp?c=15296...p;pn=1709643339

Så va det anlegg. For å sei det mildt, så har eg liite peiling på det. Har bare sett folk som har det og det ser jekla bra ut. Er det forresten heilt håplaust å høyre musikken når man kjøre?

Har sett det går and å kjøpe ferdiglaga anlegg på nette, men det kosta flesk, så derfor skal eg prøve å lage et sjøl på et vis. Er det noken som har erfaring med ditta, og kanskje har ei "oppskrift" til meg, og ka eg trenge te ledninga, høgtalera, sub?, forsterker osv....? Må eg kjøpe et ekstra batteri å ha nedi sete, eller kan det koplast på batteriet på scooteren? Har et 12v batteri fram i "golvet" på scooteren. Kan anlegget koplast på her? Skal neonlysa koplast på her òg? Eller blir det et lite batteri for seg sjøl til neonlysa sia det tar midnre strøm?

Noken som kan anbefale noke til neonlys?

Har sett litt på ditta da.. (vist det ikkje kjem opp noke, far hit--> http://www.dioder.no/catalog/ så fer på Mc&Scooter og velg "Scooter/Mc LED-Multi-Color Kit - 4 x 20cm rør".)

http://www.dioder.no/catalog/product_info....18705a24564852a

Er ditta en komplett pakke, der eg har alt eg trenger?

Fann òg noke te anlegg.

http://www.speedline.dk/scooter/products.php?SubCategory=62

(Vist den ikkje virka, så far hit---> http://www.speedline.dk/scooter/ ... velg Aprilia/SR50 Ditech 2003 med Aprilia moter/Styling/Anlegg..)

Eg har ikkje peeiling..... trenger veiledning om ka eg skal gjere, og ka eg skal kjøpe osv..

HEHE :p! Har bare så lyst på anlegg og neonlys, da ditta e så rått!!!

post-142280-1197332885_thumb.jpg

post-142280-1197332901_thumb.jpg

Endret av Even92
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du må ikke regne med noe særlig stort anlegg på moped, bass kan du bare glemme.. Kommer ikke til å høre når du kjører heller, kanskje såvidt..

Grunnen er at batteriet er for svakt, samme er dynamoen/ som produserer strømmen. Men litt lyd vil du få.. Nok til kompisgjengen i skolegården :p

Dioder tåler mye mer enn neon og varer lengre. Minuset er at de ikke har samme "lyset". Men det er smak og behag.

Lyktene passer sikkert, men du kan besøke disse sidene for mer styling:

Speedoptions.no

MC-deler.no

Flere MC butikker

Har du noe trim btw? ;)

Lenke til kommentar

Hmm..

Såg på dissa:

http://www.clasohlson.no/Product/Product.aspx?id=13626096 Høgtalera

http://www.clasohlson.no/Product/Product.aspx?id=16471744 "Forsterker"

Ka du trur om det? :)

Men kan eg kople det til 12v batteriet som er på scooteren, eller må eg kjøpe et eget batteri for anlegget?

Er det bedre å bare kjøpe dinna da, istedenfor den oppafor?

http://www.speedline.dk/scooter/item.php?ItemId=3438

Ja den er trimma, men vetje heilt ka :p Kjøpte den av bror min. Plomba er borte vekk (ringen ligger faktisk rett forran meg her :p ), og så har han trimma den me Gameboy. Scooteren har komt oppi 120 km/t i en bakke. Men på flata trur eg han skal klare 100 km/t :)

Lenke til kommentar

Men får du plass til dette? Det tåler jo ikke vann siden det er laget for bil så du må ha det et vanntett sted evt. kjøre når det er tørt.. :p

Jeg er ikke særlig fan av Clas Ohlson.. Har jeg aldri vært..

Men tror nok ikke batteriet på mopeden er sterk nok for dette, men det holder fint til diodelysene ;)

Lenke til kommentar

dioder som ikke fulger veitrafikklovens regler angående belysninig på motorkjøretøy er ulovlig. dvs vis du monterer dioder eller andre typer lys som bare er til pynt så er det mest sannsynlig ulovlig.

mener det er kapittel 28 i veitrafikkloven det står i. husker ikke helt hvilken seksjon spesifikt.

Lenke til kommentar

Jo, det er lov. Så sant du står med nøkkelen i hånda og ikke i tenninga. Og bilen/mopeden skal selvfølgelig være parkert!

"Jeg kan bekrefte disse påstandene... Jeg hadde en laaaaang prat med onkel om dette... Det er lov så lenge du har bilnøklene i hendene dine (og IKKE i tenningen) og bilen står parkert... Med en gang du kjører med neonlys på har du brutt loven.."

Tatt fra Bilforumet.no

Lenke til kommentar

Det er da ikke noe problem å montere en 8" under setet på scooteren, og to la oss si 5 1/4" høyttalere foran beina. Er gjort mange ganger. Så setter man inn et litt større batteri, og en forsterker, og bruker mp3- spiller på dette.

Med et eget "ladeuttak" kan man lade så ofte man vil, det er nok nødvendig hvis man spiller en del.

Går da minst to sånne "rånescootere" her jeg bor. Det spiller høyt nok, for å si det slik.

Endret av CastorFiber
Lenke til kommentar
Jo, det er lov. Så sant du står med nøkkelen i hånda og ikke i tenninga. Og bilen/mopeden skal selvfølgelig være parkert!

"Jeg kan bekrefte disse påstandene... Jeg hadde en laaaaang prat med onkel om dette... Det er lov så lenge du har bilnøklene i hendene dine (og IKKE i tenningen) og bilen står parkert... Med en gang du kjører med neonlys på har du brutt loven.."

Tatt fra Bilforumet.no

nei det er ikke lov, selv om "onkel" tror det. fakta er at onkel faktisk ikke vet alt om alle lover og selv om de kanskje vet regelene så bruker de ofte individuelt skjønn på hva de eventuelt vil/gidder å stoppe deg for.

du kan jo se på denne tråden på dette spørsmålet: Dioder på ATV, lov vis de er avslått?

jeg sakser over det jeg skrev i den tråden her: § 28-3. Generelt om lysutstyr (Bestemmelsene i denne paragraf gjelder ikke for kjøretøy som omfattes av § 28-1 og § 28-2)

1. Kjøretøy må ikke ha andre lykter eller refleksanordninger enn de som er påbudt eller tillatt etter kap. 28.

Kjøretøforskriften Kap. 28. Lys, lyssignal, refleks: Kap 28

det er verken påbudt eller tillatt med neon eller katoder med mindre de er koblet opp etter foreskriftene og gir riktig type lys. DVS: "pynte"lys er ikke tillatt

med mindre noen på et forum kan fortelle deg en paragraf der det står at det er tillatt eller ikke tillatt så ville jeg nødvendigvis uten videre lagt for mye vekt på det.

sjansen for å bli tatt for noe slikt vis du ikke bruker det under kjøring eller lignende er jo minimal. så lenge bilen er registrert med skilter dvs lov å kjøre på vei i norge så er det ikke tillatt med pyntelys.

Lenke til kommentar
nei det er ikke lov, selv om "onkel" tror det. fakta er at onkel faktisk ikke vet alt om alle lover og selv om de kanskje vet regelene så bruker de ofte individuelt skjønn på hva de eventuelt vil/gidder å stoppe deg for.

du kan jo se på denne tråden på dette spørsmålet: Dioder på ATV, lov vis de er avslått?

jeg sakser over det jeg skrev i den tråden her: § 28-3. Generelt om lysutstyr (Bestemmelsene i denne paragraf gjelder ikke for kjøretøy som omfattes av § 28-1 og § 28-2)

1. Kjøretøy må ikke ha andre lykter eller refleksanordninger enn de som er påbudt eller tillatt etter kap. 28.

Kjøretøforskriften Kap. 28. Lys, lyssignal, refleks: Kap 28

det er verken påbudt eller tillatt med neon eller katoder med mindre de er koblet opp etter foreskriftene og gir riktig type lys. DVS: "pynte"lys er ikke tillatt

med mindre noen på et forum kan fortelle deg en paragraf der det står at det er tillatt eller ikke tillatt så ville jeg nødvendigvis uten videre lagt for mye vekt på det.

sjansen for å bli tatt for noe slikt vis du ikke bruker det under kjøring eller lignende er jo minimal. så lenge bilen er registrert med skilter dvs lov å kjøre på vei i norge så er det ikke tillatt med pyntelys.

Who cares anyway..

Skal det se ut så får det se ut, om det er lovlig eller ei.. :p

Lenke til kommentar
Who cares anyway..

Skal det se ut så får det se ut, om det er lovlig eller ei.. :p

om du eller noen andre (meg inkludert) bryr seg er en helt annen ting en om hva som faktisk er lov. og var det som var poenget med den forrige posten min. oppklare hva som faktisk er tillatt etter loven.

-god jul-

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...