Gå til innhold

Det Ondes Problem

Anbefalte innlegg

Lucifer gjørde opprør mot Gud som førte til at han ble kastet ut av Himmelen. Lucifer fristet Adam og Eva i Paradiset, og han vil friste oss i evig tid, til dommedagen vel å merke, ifølge kristen tro.

Spørsmålene blir da: hvorfor lot Gud Lucifer få så stor innflytelse blant menneskene? Betyr dette at kristne kan unnskylde seg med at "det var ikke meg som gjorde det (hvis de hadde gjort noe galt). Lucifer tvang meg"?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Men!!

Hva skal ett hardware forum med en politikk og religion del?

Dette sklir helt ut syns nå jeg

Dette er offtopic-delen, å begynne å snakke om hardware her er litt for ontopic for offtopic, synes jeg...

Når det gjelder det første innlegget har jeg ingen kvalifikasjon til å svare på det, ettersom jeg ikke tror på noe av det spørsmålene er grunnet på, og derfor ikke kan føre en logisk diskusjon om saken (som jeg forøvrig finner meget ulogisk).

Lenke til kommentar

Gud er allvitende(vet alt som kommer til å skje)

Gud skapte Lucifer som den sterkeste og viseste Erke-Engelen.

Lucifer Ville også kunne sitte på guds trone

Himmelen ble delt i to, gud og co og Lucifer og opprørererne.

Gud forbannet Opprørerne ned til helvete.

Lucifer fristet Eva.

Mennesket ble fortapt.

.....

Alt var planlagt og skapt av gud og forutsett fra tidenes morgen. Hvem er drittsekken? Gud eller Lucifer? Kanskje litt smålig å være gretten for evig tid etter en liten maktkamp i himmelen? Det er guddommelig å tilgi...Gud tilgir ikke satan. Kristne vil si at all lidelsen på jorden skyldes satan, men jeg vil heller si at satan er bare en del av guds store plan for å være kvalm mot menneskene.

Lenke til kommentar

hehe... kansje gud er den onde, makt syke?? mens satan er den gode som liker rettferdighet? vem hvet? hører da lite om han, og det man hører er negatift, og kommer fra Bibelen som oftest... kansje tonen hadde blitt litt annerledes om satan selv hadde fått lov til og utale seg? kansje han ikke tørr og utale seg fordi gud så lenge har hjernevasket menneskene til og tro at han er the one & the only one, og roten til alt som er godt, og om han skulle bry seg så ville han ha gjort vont værre?? kansje..... vem vet ;)

- Tenk sjøl, vær din egen Herre! det gjør jeg, og det funker som F... ;)

hilsen Ateist

Lenke til kommentar

Men om man skal ta kristendommens skapelsesberetning på alvor så har Gud skapt både mennesket, alt i universet, det onde (personifisert i Lusifer) og kunnskapens tre (menneskets mulighet til å få kunnskap om ondt og godt). Dette gjorde han selv om han er både allvitende og allmektig. Kan det tenkes at han ville la mennesket ha mulighet for å velge han bort? Gud skaper en rival, og gir mennesket mulighet til å velge mellom denne rivalen og Gud. Jeg synes på mange måter dette henger sammen og gir mening. Skulle han først skape oss med fri vilje, så må det være mulig for mennesket å gjøre et reelt valg.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Lucifer gjørde opprør mot Gud som førte til at han ble kastet ut av Himmelen. Lucifer fristet Adam og Eva i Paradiset, og han vil friste oss i evig tid, til dommedagen vel å merke, ifølge kristen tro.

Spørsmålene blir da: hvorfor lot Gud Lucifer få så stor innflytelse blant menneskene? Betyr dette at kristne kan unnskylde seg med at "det var ikke meg som gjorde det (hvis de hadde gjort noe galt). Lucifer tvang meg"?

Godt spørsmål du har tatt opp!

Hvorfor Gud lar Djevelen få så fritt spillerom vet jeg ikke.

Like lite vet jeg hvorfor Han skapte myggen.

Det er kort sagt svært mye jeg ikke vet om Ham.

Men det jeg VET er at vi har en fri vilje til å gjøre hva vi vil her på jorda!

Vi kan velge å se på TV, og vi kan velge å spille squash.

Vi kan velge å gjøre det onde, og vi kan velge det gode.

Å skylde på djevelen har derfor ingen hensikt, selv om det er han som står bak mye av det onde i verden.

Vi hadde valget helt fra dag 1 på jorda:

Gjøre det onde, eller gjøre det gode.

Spise av kunnskapens tre, eller la være...

Lenke til kommentar

Engler som har falt, Satan, Lucifer, Asmodeus, Belsebub, Belphegor, Mamon, Astaroth, Leonard, Taap/Gap, Abigor, Abraxas, Adrameleck, Alastor, Aamon, Azazel, Bael, Balan, Behemot, Belial, Beleth, Caim, Leviathan, Mefistofeles, Molech, Nephilim, Ophis, Paimon, Rahab, Rofocale, Wall og Zophiel. Her forklares endel.

Supplement 0.2E De 3 Hierarkiers 9 Ordener goodguys

Obs: Linkene er til sider i 1.Beta-3-Versjon, feil forekommer.

Lenke til kommentar
Engler som har falt, Satan, Lucifer, Asmodeus, Belsebub, Belphegor, Mamon, Astaroth, Leonard, Taap/Gap, Abigor, Abraxas, Adrameleck, Alastor, Aamon, Azazel, Bael, Balan, Behemot, Belial, Beleth, Caim, Leviathan, Mefistofeles, Molech, Nephilim, Ophis, Paimon, Rahab, Rofocale, Wall og Zophiel. Her forklares endel.

Ny-test. her

Obs: Linkene er til sider i 1.Beta-3-Versjon, feil forekommer.

Noen som har sett for mye på Charmed? :lol:

Litt off topic: i Diablo II er Andariel slem. Ble ikke Andariel, i likhet med de fleste andre engler, diktet opp gode?

Lenke til kommentar

En ting vi må huske er Satan en gang ble skapt av gud, og at han var den vakreste av alle englene i himmelen.

Han ble ikke skapt ond av god, men han var sjalu på gud og ville ta hans plass.

Hva forteller det oss, jo at det gud skaper/har skapt har egne valg. og at gud ikke kan vite alt. For hadde han vist det, hadde han også vist at noe kom til å gå galt når han skapte denne perfekte engel..

Men jeg må jo si meg selv i mot også, på den andre side trur jeg gud vet hva som kommer til å skje med menneskeheten og alt annet han har skapt, men ikke om jeg skal spile middag kl 5 eller 6 i morra.

Lenke til kommentar
En ting vi må huske er Satan en gang ble skapt av gud, og at han var den vakreste av alle englene i himmelen.

Han ble ikke skapt ond av god, men han var sjalu på gud og ville ta hans plass.

Hva forteller det oss, jo at det gud skaper/har skapt har egne valg. og at gud ikke kan vite alt. For hadde han vist det, hadde han også vist at noe kom til å gå galt når han skapte denne perfekte engel..

Men jeg må jo si meg selv i mot også, på den andre side trur jeg gud vet hva som kommer til å skje med menneskeheten og alt annet han har skapt, men ikke om jeg skal spile middag kl 5 eller 6 i morra.

Nå virker det på meg som om du nesten setter deg i Guds posisjon og forteller at ting ikke er mulig for Ham.

Vi kjenner ikke englenes opprinnelse eller vesen, og hvor i Bibelen finner du historien om om Lucifers opprør?

Nisje: Jesaja-teksten gir i mitt syn ingen linker til "Lucifer".

Det er her snakk om Kongen i Babel, som ville bygge et tårn som gikk opp til himmelen.

«Til himmelen vil jeg stige opp;

høyt over Guds stjerner reiser jeg min trone.

Jeg tar plass på tingfjellet lengst i nord.

14 Jeg vil stige opp over de høye skyer

og gjøre meg lik Den Høyeste.»

15 Nei, til dødsriket er du støtt ned,

lengst ned i den dype hulen.

Eneste som kan kobles til en ond engel sies i Joh.Åp. kap 2:

"Den som seirer og til det siste holder fast på de gjerninger jeg vil dere skal gjøre, ham vil jeg gi makt over folkene. 27 Med jernstav skal han styre dem, og som leirkar skal de knuses. 28 Den samme makt har jeg fått av min Far. Og jeg vil gi ham morgenstjernen."

Men dette blir også likevel bare spekulasjoner føler jeg.

Det du sier om at Gud burde visst at Satan vill gjøre opprør:

Hvem sier at Han ikke gjorde det?

Alle mennesker har fått en fri vilje, og kan gjøre hva vi vil.

Gud vet likevel HVA vi kommer til å gjøre til tross for dette, uten at dette går utover vår frie vilje.

Om alle engler også har den frie vilje vites ikke, men hvis vi ser for oss at historien om Lucifers frafall er riktig (husk, denne står ikke i Bibelen) så kan det jo virke som om hvert HAN hadde den frie vilje på det tidspunkt.

Men da sier du sikkert: "hvorfor lot han det skje da? Når Han visste det kom til å skje"?

Jeg er ikke Gud, så det kan jeg ikke svare deg på.

Men Gud lar hvertfall den frie vilje være hellig til enhver tid virker det som. Og det er jo akkurat det dere vil? Gjøre hva dere vil til enhver tid?

Er det ikke?

Lenke til kommentar

tenk litt på det du sa om at vi har fri vilje og kan gjøre hva vi vil.... etter og ha tenkt litt over det.... så finner du også fort ut at; man ikke kan gjøre hva man vil... -Di fleste har en fri vilje selvfølgelig, men det er ikke alle som har det engang, og da tenker jeg på f.eks mennesker med tvangstanker o.l

-har di egen fri vilje til og gjøre det di vil?? -Å hva med di funksjonshemmede; kan di gjøre alt det di har lyst til?? fri vilje kan di selvfølgelig ha, men kan di gjøre det di vil?? tar bibelen feil også her? -er jeg inne på noe eller har jeg misforstått noe?

Lenke til kommentar
tenk litt på det du sa om at vi har fri vilje og kan gjøre hva vi vil.... etter og ha tenkt litt over det.... så finner du også fort ut at; man ikke kan gjøre hva man vil... -Di fleste har en fri vilje selvfølgelig, men det er ikke alle som har det engang, og da tenker jeg på f.eks mennesker med tvangstanker o.l

-har di egen fri vilje til og gjøre det di vil?? -Å hva med di funksjonshemmede; kan di gjøre alt det di har lyst til?? fri vilje kan di selvfølgelig ha, men kan di gjøre det di vil?? tar bibelen feil også her? -er jeg inne på noe eller har jeg misforstått noe?

Føler det blir mer kverulering enn et fornuftig spørsmål?

Med at de har fri vilje og kan gjøre hva de vil mener jeg selvagt at det ikke er Gud som står bak og styrer oss som fjernstyrte dukker, og at vi derfor er ansvarlige for våre egne handlinger.

Det betyr selvsagt ikke at fordi vi har den frie vilje,

så kan vi fly ved å flakse med armene, fordi vi vil det.

Folk med tvangstanker og funksjonshemmede har også den frie VILJE. De kan gjøre akkurat det de vil utifra hva som er mulig i deres situasjon, akkurat som alle oss andre.

Bare at deres muligheter til tider kan være mer begrenset.

Lenke til kommentar

Føler det blir mer kverulering enn et fornuftig spørsmål?

Selvfølgelig kverulerer jeg! -Det er fullt lovelig å tenke litt selv, i steden for og være en dum nikkedukke....

Til det andre vil jeg si at: JA selvfølgelig er vi ansvarlige får våre egne handlinger, hvem ellers?

De kan gjøre akkurat det de vil utifra hva som er mulig i deres situasjon, akkurat som alle oss andre.

Da kan di ikke gjøre det di vill da vell!.....Situasjonen du snakker om tilsier at man er redusert som et menneske og kan ikke gjøre det man kunne ønsket man kunne ha gjort....

ut i fra din tro har "gud" skapt disse menneskene også.....

Lenke til kommentar

Da kan di ikke gjøre det di vill da vell!.....Situasjonen du snakker om tilsier at man er redusert som et menneske og kan ikke gjøre det man kunne ønsket man kunne ha gjort....

ut i fra din tro har "gud" skapt disse menneskene også.....

Å hjelp... kan jeg bare spørre om hvor gammel du er?

Både språk, grammatikk og usaklig argumentasjonsføring indikerer at du ikke kan være gamle karen...

Hvordan får du dette til å henge sammen med den frie vilje?

Må jeg virkelig forklare dette for deg enda en gang?

Striden om den frie vilje omhandler hvorvidt alt vi gjør er forutbestemt og kontrollert av Gud eller ikke!

Ikke om lamme er i stand til å gå eller ikke!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...