Gå til innhold

mil.no luftforsvaret, krav til jagerflyger?


MK2

Anbefalte innlegg

Hei! Vurderer sterkt å ta del i Norges luftforsvar, og da gjerne som en jagerflypilot.

Jeg har sett rundt på mil.no i håp om å finne noen fysiske krav til skolen (flykrigsskolen), da jeg vil bli jagerflyger.

 

Noen som vet kravene, evnt kan linke til disse? ;)

 

 

MK2 :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Å bli pilot er vanskelig. Du må blant annet ha perfekt syn, og de godtar ikke at du retter dette opp via laser. Det stilles også enkelte krav til de som ønsker å bli militærpoliti. Minimum høyde for gutter er 175 cm og 170 cm for jenter. Det stilles også krav til førerkort førerkort klasse B. Kunne takle stress, multitasking.

 

Gode karakter fra videregående, gjerne med matte og fysikk.

 

Tester i engelsk, norsk, matte, romforståelse.

Lenke til kommentar
Å bli pilot er vanskelig. Du må blant annet ha perfekt syn, og de godtar ikke at du retter dette opp via laser. Det stilles også enkelte krav til de som ønsker å bli militærpoliti. Minimum høyde for gutter er 175 cm og 170 cm for jenter. Det stilles også krav til førerkort førerkort klasse B. Kunne takle stress, multitasking.

 

Gode karakter fra videregående, gjerne med matte og fysikk.

 

Tester i engelsk, norsk, matte, romforståelse.

 

Alt det har jeg allerede. Det jeg lurte på var de fysiske kravene. Altså hvor langt du må springe o.l på opptaksprøvene.

Lenke til kommentar
Hei! Vurderer sterkt å ta del i Norges luftforsvar, og da gjerne som en jagerflypilot.

Jeg har sett rundt på mil.no i håp om å finne noen fysiske krav til skolen (flykrigsskolen), da jeg vil bli jagerflyger.

 

Noen som vet kravene, evnt kan linke til disse? ;)

 

 

MK2 :)

 

Sjekk tråden her. Et av de siste inleggene er link til fysiske krav. Det er karakter 4 eller bedre som er kravet.

Lenke til kommentar

Jeg sendte en mail til forsvaret og spurte om kravene og fikk som svar:

 

Du må løpe 3000 meter under 14 minutter.

du må ta minimum 4 stk. kroppshevinger i bom, 16 stk. push up`s og 20 situp`s.

 

Dette var jo rimelig lett, da jeg klarer dette veldig lett den dag i dag.:) Hva med andre krav? Er det et karakter-krav

fra videregående?

Lenke til kommentar
Såvidt jeg så er det ingen direkte skolekrav men du blir testet i det.

 

Er målet for deg å bare komme såvidt over kravene så ligger du dårlig ann. Bare sats på å være best i alt ;)

 

Mener det var lurt å ha 3MX og 3FY? Eller er jeg helt på villspor?

 

Selvfølgelig skal jeg overstige kravet. Jeg vil jo allerede i dag få toppkarakter på f.eks push-ups og sit-ups. Så den er grei ;)

Lenke til kommentar
Såvidt jeg så er det ingen direkte skolekrav men du blir testet i det.

 

Er målet for deg å bare komme såvidt over kravene så ligger du dårlig ann. Bare sats på å være best i alt ;)

 

Mener det var lurt å ha 3MX og 3FY? Eller er jeg helt på villspor?

Selvfølgelig skal jeg overstige kravet. Jeg vil jo allerede i dag få toppkarakter på f.eks push-ups og sit-ups. Så den er grei ;)

 

 

Ja, det er lurt. At du er flink til å ta til deg informasjon, og er vant med å jobbe hardt med teoretiske fag vil hjelpe deg veldig.

 

Alt jeg kan si er lykke til. :thumbup:

Lenke til kommentar
Jeg sendte en mail til forsvaret og spurte om kravene og fikk som svar:

 

Du må løpe 3000 meter under 14 minutter.

du må ta minimum 4 stk. kroppshevinger i bom, 16 stk. push up`s og 20 situp`s.

 

Dette var jo rimelig lett, da jeg klarer dette veldig lett den dag i dag.:) Hva med andre krav? Er det et karakter-krav

fra videregående?

I tillegg til disse fysiske kravene som er minstemål så må man jo også konkurrere med de andre som søker seg til dette da. Vil tro at det er en ganske populær stilling i forsvaret så LETT er det nok ikke

Lenke til kommentar
Jeg sendte en mail til forsvaret og spurte om kravene og fikk som svar:

 

Du må løpe 3000 meter under 14 minutter.

du må ta minimum 4 stk. kroppshevinger i bom, 16 stk. push up`s og 20 situp`s.

 

Dette tilsvarer vel det samme som karaktèr 4, samme krav som bs, ub osv.

Men vil tro det er trangere nåløye på flyskole enn bs/ub-kurs :)

Lenke til kommentar
Hei! Vurderer sterkt å ta del i Norges luftforsvar, og da gjerne som en jagerflypilot.

 

Ein går ikkje inn i forsvaret for å bli jagarpilot. Ein går inn for å verte militær flygar. Husk at opptaket og flyskulen i Bardufoss er samma opplegget for alle som seinare endar opp på fleirmotor, DA20, heli eller F16. Ein kan søke om å bli tildelt plass på F16, men til sjuande og sist er det sjefane som bestemmer kven som skal fly kva. Kan sikkert vera ein skuffelse for nokon, men slik er det berre.

Lenke til kommentar

Jeg leste litt rundt for litt siden, og fant denne interessante artikkelen:

 

http://www.mil.no/multimedia/archive/00048...uftf_48079a.pdf

 

PRK, den eldste av de 3 teknikkene, er en dokumentert sikker prosedyre, gir gode

synsmessige resultater etter operasjon og erfaringsgrunnlaget er stort. Derfor er denne

metoden valgt som første og eneste laserprosedyre som per i dag kan godkjennes i

Luftforsvaret. Avhengig av resultatene i USAF studien om PRK vurderer FMI å kunne

godkjenne flygere og søkere til flyutdanning etter å ha gjennomgått denne behandlingen.

 

Forutsetninger for godkjenning:

Det finnes flere forutsetninger for å kunne bli godkjent som A3 etter utført laseroperasjon:

1. Det er kun tillatt med operasjon for nærsynthet.

2. Øyets nærsynthet før operasjon må ha vært under -5 Dioptrier. (Må dokumenteres)

3. Astigmatismen må ha vært under -2 Dioptrier. (Må dokumenteres)

4. Stabile brytningsverdier etter operasjon.

5. Undersøkelse og evt. godkjenning foretas kun på FMI først 6 måneder etter operasjon.

6. Det kreves normal kontrastsensitivitet, dvs. evne til å skille kontraster.

7. Syn i henhold til gjeldende regelverk

 

Når dette ble skrevet vet jeg ikke, men hvis det er lenge siden er det jo godt mulig at PRK er godkjent per dags dato.

Endret av T.F.T
Lenke til kommentar
Jeg leste litt rundt for litt siden, og fant denne interessante artikkelen:

 

http://www.mil.no/multimedia/archive/00048...uftf_48079a.pdf

 

PRK, den eldste av de 3 teknikkene, er en dokumentert sikker prosedyre, gir gode

synsmessige resultater etter operasjon og erfaringsgrunnlaget er stort. Derfor er denne

metoden valgt som første og eneste laserprosedyre som per i dag kan godkjennes i

Luftforsvaret. Avhengig av resultatene i USAF studien om PRK vurderer FMI å kunne

godkjenne flygere og søkere til flyutdanning etter å ha gjennomgått denne behandlingen.

 

Forutsetninger for godkjenning:

Det finnes flere forutsetninger for å kunne bli godkjent som A3 etter utført laseroperasjon:

1. Det er kun tillatt med operasjon for nærsynthet.

2. Øyets nærsynthet før operasjon må ha vært under -5 Dioptrier. (Må dokumenteres)

3. Astigmatismen må ha vært under -2 Dioptrier. (Må dokumenteres)

4. Stabile brytningsverdier etter operasjon.

5. Undersøkelse og evt. godkjenning foretas kun på FMI først 6 måneder etter operasjon.

6. Det kreves normal kontrastsensitivitet, dvs. evne til å skille kontraster.

7. Syn i henhold til gjeldende regelverk

 

Når dette ble skrevet vet jeg ikke, men hvis det er lenge siden er det jo godt mulig at PRK er godkjent per dags dato.

 

Kjennelse A3 er kun for andre besetningsmedlemmer som flyr. Piloter har A1 eller A2. A3 er en mindre streng legekjennelse. Derfor er ikke PRK godkjent for de som må ha A1 eller A2 (enda).

Endret av stringfellow
Lenke til kommentar

Jeg håper at du regner med å bli i forsvaret ganske lenge da!

 

Veldig ofte (ikke hele tiden) blir mange i tjenesten i 15 år.

Eller avhengig av tjenestedyktighet selvfølgelig.

 

Jeg skal/ønsker også å bli pilot i forsvaret selv, men er redd for om jeg har god nok hørsel. Har heldigvis perfekt syn.

Det er mange tester som skal gjennomføres allerede etter selve inntaket. Blant annet sykt mange kroppstester og psykiske utsettelser. Det er ikke no Superman must, men jeg kjenner en god del piloter.

(fra famile osv) at det er tøft yrke!! Det er defentlig ikke for folk som redd blir ukonsentret, ja mange ting man nevne.

 

Gidder ikke skrive no mer.. er for sent. :cool::ermm:

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

hei, jeg vil gjerne inn i militæret som pilot..

 

Det er ett problem,,,jeg har ikke perfekt syn, så jeg bruker linser.

Har hørt at det ikke er så strenge krav på hellikopter, så jeg vil inn der.

 

funker det med laser-opperasjon???

 

Jeg har en oppdatert bok fra forsvaret foran meg (fikk den på en yrkesmesse), der står det på kravene;

løpe 3000m på 9,30 min

ta 14 kroppshevinger

45 armhevinger

70 situps

(det er 6 på kravene (1 er dårligs, 6 er best))

 

Burde ikke være så vanskelig (utenom armhevinger), men har fint sjangs til å trene litt :) og jeg har 4,8 i snitt-karakter.

har jeg noen sjangs, eller burde jeg søke på noe annet?

 

 

Ps; går i 9 klasse på ungdomsskolen, så jeg prøver å finne ut hva jeg skal gjøre videre.

Lenke til kommentar

Jeg tror laseroperasjon er diskvalifiserende, men jeg er ikke hundre prosent sikker. Ellers stemmer nok de kravene du har listet opp der (for karakter 6), men minstekravene ligger mye lavere. Hvis du klarer alt det der, har du rimelig bra sjanse til å bestå ihvertfall det fysiske selv om du bare tar 16 armhevinger (som såvidt jeg vet er kravet til karakter 2).

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-p4PIYwb6

Kravet for syn er ganske strengt, men det spørs hvor dårlig synet ditt er.

Det blir diskutert litt rundt emnet her.

Det er mye usikkerhet rundt akkurat det der, så de foreslår at du ringer FMI (Flymedisinsk Institutt) for mer informasjon.

 

Angående de fysiske egenskapene er det jo selvfølgelig lurt å trene litt før, men du trenger ikke å være supermann og få 6 på alle de fysiske testene, men det hjelper jo selvfølgelig. Du bør kunne svømme greit også.

Å trene seg opp er vel en av de minste problemene, og du har fortsatt en del år på deg.

 

Du trenger heller ikke 6 i alle fag, men jo høyere jo bedre. Du må i tillegg ha studiekompetanse, så allmenn-fag på videregående med matte og fysikk kan være en mulig vei å gå.

 

Men det er ikke bare teori og fysisk styrke det går på. Det er i tillegg tester på hvordan du takler stress, romforståelse etc, og du bør kunne lære deg å fly fort. Det er det ikke så lett å trene seg opp til.

Endret av Slettet-p4PIYwb6
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...