MK2 Skrevet 10. desember 2007 Del Skrevet 10. desember 2007 Hei! Vurderer sterkt å ta del i Norges luftforsvar, og da gjerne som en jagerflypilot. Jeg har sett rundt på mil.no i håp om å finne noen fysiske krav til skolen (flykrigsskolen), da jeg vil bli jagerflyger. Noen som vet kravene, evnt kan linke til disse? MK2 Lenke til kommentar
Blåbær Skrevet 11. desember 2007 Del Skrevet 11. desember 2007 Å bli pilot er vanskelig. Du må blant annet ha perfekt syn, og de godtar ikke at du retter dette opp via laser. Det stilles også enkelte krav til de som ønsker å bli militærpoliti. Minimum høyde for gutter er 175 cm og 170 cm for jenter. Det stilles også krav til førerkort førerkort klasse B. Kunne takle stress, multitasking. Gode karakter fra videregående, gjerne med matte og fysikk. Tester i engelsk, norsk, matte, romforståelse. Lenke til kommentar
MK2 Skrevet 11. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 11. desember 2007 Å bli pilot er vanskelig. Du må blant annet ha perfekt syn, og de godtar ikke at du retter dette opp via laser. Det stilles også enkelte krav til de som ønsker å bli militærpoliti. Minimum høyde for gutter er 175 cm og 170 cm for jenter. Det stilles også krav til førerkort førerkort klasse B. Kunne takle stress, multitasking. Gode karakter fra videregående, gjerne med matte og fysikk. Tester i engelsk, norsk, matte, romforståelse. Alt det har jeg allerede. Det jeg lurte på var de fysiske kravene. Altså hvor langt du må springe o.l på opptaksprøvene. Lenke til kommentar
archanios Skrevet 11. desember 2007 Del Skrevet 11. desember 2007 Her kan du lese om luftforsvarets flygeskole. Det står ingenting om dei fysiske krava til pilot, men du kan vel sjekke her for kontaktinformasjon og sende dei en mail. Lenke til kommentar
ChillyWilly Skrevet 11. desember 2007 Del Skrevet 11. desember 2007 Du trenger ikke være supermann! Vanlige fysiske tester, samme kravene som på befalsskolene. Det er på Bardufoss du blir testet skikkelig. Her kan du ikke gjøre mange feil oppe i luften. Uttrolig krevende halvår, men en utrolig opplevelse Lenke til kommentar
Juleniss1 Skrevet 12. desember 2007 Del Skrevet 12. desember 2007 Og man har bare én sjanse. Stryker man kan man ikke prøve igjen. Derfor anbefales det å ha gått befalskole eller UB-kurs først. Lenke til kommentar
stringfellow Skrevet 12. desember 2007 Del Skrevet 12. desember 2007 Hei! Vurderer sterkt å ta del i Norges luftforsvar, og da gjerne som en jagerflypilot. Jeg har sett rundt på mil.no i håp om å finne noen fysiske krav til skolen (flykrigsskolen), da jeg vil bli jagerflyger. Noen som vet kravene, evnt kan linke til disse? MK2 Sjekk tråden her. Et av de siste inleggene er link til fysiske krav. Det er karakter 4 eller bedre som er kravet. Lenke til kommentar
MK2 Skrevet 12. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 12. desember 2007 Jeg sendte en mail til forsvaret og spurte om kravene og fikk som svar: Du må løpe 3000 meter under 14 minutter. du må ta minimum 4 stk. kroppshevinger i bom, 16 stk. push up`s og 20 situp`s. Dette var jo rimelig lett, da jeg klarer dette veldig lett den dag i dag. Hva med andre krav? Er det et karakter-krav fra videregående? Lenke til kommentar
Blåbær Skrevet 12. desember 2007 Del Skrevet 12. desember 2007 Såvidt jeg så er det ingen direkte skolekrav men du blir testet i det. Er målet for deg å bare komme såvidt over kravene så ligger du dårlig ann. Bare sats på å være best i alt Lenke til kommentar
MK2 Skrevet 12. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 12. desember 2007 Såvidt jeg så er det ingen direkte skolekrav men du blir testet i det. Er målet for deg å bare komme såvidt over kravene så ligger du dårlig ann. Bare sats på å være best i alt Mener det var lurt å ha 3MX og 3FY? Eller er jeg helt på villspor? Selvfølgelig skal jeg overstige kravet. Jeg vil jo allerede i dag få toppkarakter på f.eks push-ups og sit-ups. Så den er grei Lenke til kommentar
Q-melk2 Skrevet 13. desember 2007 Del Skrevet 13. desember 2007 Såvidt jeg så er det ingen direkte skolekrav men du blir testet i det. Er målet for deg å bare komme såvidt over kravene så ligger du dårlig ann. Bare sats på å være best i alt Mener det var lurt å ha 3MX og 3FY? Eller er jeg helt på villspor? Selvfølgelig skal jeg overstige kravet. Jeg vil jo allerede i dag få toppkarakter på f.eks push-ups og sit-ups. Så den er grei Ja, det er lurt. At du er flink til å ta til deg informasjon, og er vant med å jobbe hardt med teoretiske fag vil hjelpe deg veldig. Alt jeg kan si er lykke til. Lenke til kommentar
L4r5 Skrevet 13. desember 2007 Del Skrevet 13. desember 2007 Jeg sendte en mail til forsvaret og spurte om kravene og fikk som svar: Du må løpe 3000 meter under 14 minutter. du må ta minimum 4 stk. kroppshevinger i bom, 16 stk. push up`s og 20 situp`s. Dette var jo rimelig lett, da jeg klarer dette veldig lett den dag i dag. Hva med andre krav? Er det et karakter-krav fra videregående? I tillegg til disse fysiske kravene som er minstemål så må man jo også konkurrere med de andre som søker seg til dette da. Vil tro at det er en ganske populær stilling i forsvaret så LETT er det nok ikke Lenke til kommentar
Forumforumforum Skrevet 14. desember 2007 Del Skrevet 14. desember 2007 Jeg sendte en mail til forsvaret og spurte om kravene og fikk som svar: Du må løpe 3000 meter under 14 minutter. du må ta minimum 4 stk. kroppshevinger i bom, 16 stk. push up`s og 20 situp`s. Dette tilsvarer vel det samme som karaktèr 4, samme krav som bs, ub osv. Men vil tro det er trangere nåløye på flyskole enn bs/ub-kurs Lenke til kommentar
Frigata Skrevet 16. desember 2007 Del Skrevet 16. desember 2007 Hei! Vurderer sterkt å ta del i Norges luftforsvar, og da gjerne som en jagerflypilot. Ein går ikkje inn i forsvaret for å bli jagarpilot. Ein går inn for å verte militær flygar. Husk at opptaket og flyskulen i Bardufoss er samma opplegget for alle som seinare endar opp på fleirmotor, DA20, heli eller F16. Ein kan søke om å bli tildelt plass på F16, men til sjuande og sist er det sjefane som bestemmer kven som skal fly kva. Kan sikkert vera ein skuffelse for nokon, men slik er det berre. Lenke til kommentar
T.F.T Skrevet 16. desember 2007 Del Skrevet 16. desember 2007 (endret) Jeg leste litt rundt for litt siden, og fant denne interessante artikkelen: http://www.mil.no/multimedia/archive/00048...uftf_48079a.pdf PRK, den eldste av de 3 teknikkene, er en dokumentert sikker prosedyre, gir godesynsmessige resultater etter operasjon og erfaringsgrunnlaget er stort. Derfor er denne metoden valgt som første og eneste laserprosedyre som per i dag kan godkjennes i Luftforsvaret. Avhengig av resultatene i USAF studien om PRK vurderer FMI å kunne godkjenne flygere og søkere til flyutdanning etter å ha gjennomgått denne behandlingen. Forutsetninger for godkjenning:Det finnes flere forutsetninger for å kunne bli godkjent som A3 etter utført laseroperasjon: 1. Det er kun tillatt med operasjon for nærsynthet. 2. Øyets nærsynthet før operasjon må ha vært under -5 Dioptrier. (Må dokumenteres) 3. Astigmatismen må ha vært under -2 Dioptrier. (Må dokumenteres) 4. Stabile brytningsverdier etter operasjon. 5. Undersøkelse og evt. godkjenning foretas kun på FMI først 6 måneder etter operasjon. 6. Det kreves normal kontrastsensitivitet, dvs. evne til å skille kontraster. 7. Syn i henhold til gjeldende regelverk Når dette ble skrevet vet jeg ikke, men hvis det er lenge siden er det jo godt mulig at PRK er godkjent per dags dato. Endret 16. desember 2007 av T.F.T Lenke til kommentar
stringfellow Skrevet 18. desember 2007 Del Skrevet 18. desember 2007 (endret) Jeg leste litt rundt for litt siden, og fant denne interessante artikkelen: http://www.mil.no/multimedia/archive/00048...uftf_48079a.pdf PRK, den eldste av de 3 teknikkene, er en dokumentert sikker prosedyre, gir godesynsmessige resultater etter operasjon og erfaringsgrunnlaget er stort. Derfor er denne metoden valgt som første og eneste laserprosedyre som per i dag kan godkjennes i Luftforsvaret. Avhengig av resultatene i USAF studien om PRK vurderer FMI å kunne godkjenne flygere og søkere til flyutdanning etter å ha gjennomgått denne behandlingen. Forutsetninger for godkjenning:Det finnes flere forutsetninger for å kunne bli godkjent som A3 etter utført laseroperasjon: 1. Det er kun tillatt med operasjon for nærsynthet. 2. Øyets nærsynthet før operasjon må ha vært under -5 Dioptrier. (Må dokumenteres) 3. Astigmatismen må ha vært under -2 Dioptrier. (Må dokumenteres) 4. Stabile brytningsverdier etter operasjon. 5. Undersøkelse og evt. godkjenning foretas kun på FMI først 6 måneder etter operasjon. 6. Det kreves normal kontrastsensitivitet, dvs. evne til å skille kontraster. 7. Syn i henhold til gjeldende regelverk Når dette ble skrevet vet jeg ikke, men hvis det er lenge siden er det jo godt mulig at PRK er godkjent per dags dato. Kjennelse A3 er kun for andre besetningsmedlemmer som flyr. Piloter har A1 eller A2. A3 er en mindre streng legekjennelse. Derfor er ikke PRK godkjent for de som må ha A1 eller A2 (enda). Endret 18. desember 2007 av stringfellow Lenke til kommentar
zaYa Skrevet 26. desember 2007 Del Skrevet 26. desember 2007 Jeg håper at du regner med å bli i forsvaret ganske lenge da! Veldig ofte (ikke hele tiden) blir mange i tjenesten i 15 år. Eller avhengig av tjenestedyktighet selvfølgelig. Jeg skal/ønsker også å bli pilot i forsvaret selv, men er redd for om jeg har god nok hørsel. Har heldigvis perfekt syn. Det er mange tester som skal gjennomføres allerede etter selve inntaket. Blant annet sykt mange kroppstester og psykiske utsettelser. Det er ikke no Superman must, men jeg kjenner en god del piloter. (fra famile osv) at det er tøft yrke!! Det er defentlig ikke for folk som redd blir ukonsentret, ja mange ting man nevne. Gidder ikke skrive no mer.. er for sent. Lenke til kommentar
meg9907 Skrevet 3. februar 2008 Del Skrevet 3. februar 2008 hei, jeg vil gjerne inn i militæret som pilot.. Det er ett problem,,,jeg har ikke perfekt syn, så jeg bruker linser. Har hørt at det ikke er så strenge krav på hellikopter, så jeg vil inn der. funker det med laser-opperasjon??? Jeg har en oppdatert bok fra forsvaret foran meg (fikk den på en yrkesmesse), der står det på kravene; løpe 3000m på 9,30 min ta 14 kroppshevinger 45 armhevinger 70 situps (det er 6 på kravene (1 er dårligs, 6 er best)) Burde ikke være så vanskelig (utenom armhevinger), men har fint sjangs til å trene litt og jeg har 4,8 i snitt-karakter. har jeg noen sjangs, eller burde jeg søke på noe annet? Ps; går i 9 klasse på ungdomsskolen, så jeg prøver å finne ut hva jeg skal gjøre videre. Lenke til kommentar
srbz Skrevet 3. februar 2008 Del Skrevet 3. februar 2008 Jeg tror laseroperasjon er diskvalifiserende, men jeg er ikke hundre prosent sikker. Ellers stemmer nok de kravene du har listet opp der (for karakter 6), men minstekravene ligger mye lavere. Hvis du klarer alt det der, har du rimelig bra sjanse til å bestå ihvertfall det fysiske selv om du bare tar 16 armhevinger (som såvidt jeg vet er kravet til karakter 2). Lenke til kommentar
Gjest Slettet-p4PIYwb6 Skrevet 3. februar 2008 Del Skrevet 3. februar 2008 (endret) Kravet for syn er ganske strengt, men det spørs hvor dårlig synet ditt er. Det blir diskutert litt rundt emnet her. Det er mye usikkerhet rundt akkurat det der, så de foreslår at du ringer FMI (Flymedisinsk Institutt) for mer informasjon. Angående de fysiske egenskapene er det jo selvfølgelig lurt å trene litt før, men du trenger ikke å være supermann og få 6 på alle de fysiske testene, men det hjelper jo selvfølgelig. Du bør kunne svømme greit også. Å trene seg opp er vel en av de minste problemene, og du har fortsatt en del år på deg. Du trenger heller ikke 6 i alle fag, men jo høyere jo bedre. Du må i tillegg ha studiekompetanse, så allmenn-fag på videregående med matte og fysikk kan være en mulig vei å gå. Men det er ikke bare teori og fysisk styrke det går på. Det er i tillegg tester på hvordan du takler stress, romforståelse etc, og du bør kunne lære deg å fly fort. Det er det ikke så lett å trene seg opp til. Endret 3. februar 2008 av Slettet-p4PIYwb6 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå