Jimmy Skrevet 8. februar 2003 Del Skrevet 8. februar 2003 Er det noen som kan si meg hva som er forskjellen på en pentium 4 prossesor og en intel celeron? har hørt at celeron er dårlig. Og hva betyr cache? eks: Celeron prossesor 128mb cache bla bla bla.. takk. Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 8. februar 2003 Del Skrevet 8. februar 2003 Celeron er definitivt ikke dårlig. Du betaler mindre, og får noe mindre ytelse. Busshastighet er lavere. Cache er en type minne som er veldig rask, og dermed også veldig kostbar. Det er en slags mellomlager mellom CPU og det vanlige minnet. Lenke til kommentar
gecho Skrevet 8. februar 2003 Del Skrevet 8. februar 2003 Celleron er veldig mye dårligere, - dersom dårligere i denne sammenheng betyr; "har lavere ytelse". P4 med 512K L2 Cache er altså mye bedre!!! Dette er ikke diskutabelt. Lenke til kommentar
bass_to_the_maxx Skrevet 8. februar 2003 Del Skrevet 8. februar 2003 jeg syns 128MB er vel litt mye for å være cache? heheh bare fleiper litt.. Lenke til kommentar
Gef Skrevet 9. februar 2003 Del Skrevet 9. februar 2003 Celeron er dårligere i spill enn P4, en del også! Lenke til kommentar
MDCCLXXVI Skrevet 9. februar 2003 Del Skrevet 9. februar 2003 Celeron har generelt dårligere ytelse enn vanlig P4. Dog vet jeg ikke om dette gjelder de nye modellene med Northwood kjærne. Lenke til kommentar
Dikky Skrevet 9. februar 2003 Del Skrevet 9. februar 2003 Celeron har generelt dårligere ytelse enn vanlig P4.Dog vet jeg ikke om dette gjelder de nye modellene med Northwood kjærne. ?? Etter det jeg vet er celeron kun tilgjengelig med willamette kjerne og tualatin kjerne ? Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 9. februar 2003 Del Skrevet 9. februar 2003 Det er kanskje litt uenighet om hva Northwood egentlig er? HW.no sier "Celeron Northwood". "Celeron Northwood" gir over 500 treff på Google. Mange mener det er Northwood fordi det er 0.13 micron teknologi, en snakker om forskjellen mellom Celeron og Nortwood (nederst på siden) pga cache størrelse. Lenke til kommentar
gecho Skrevet 9. februar 2003 Del Skrevet 9. februar 2003 Her var det mye rare meninger Slik er det: Dagens Celeron har 128 K L2 Cache P4 Willamette har 256K L2 Cache P4 Northwood har 512K L2 Cache Videre: Noen eldre Celeron hadde nok 256K L2 Cache P4 Willamette gikk ut første kvartal eller halvår 2002 Og et spørsmål: Tualin, - finns det da? Lenke til kommentar
Pingo68 Skrevet 9. februar 2003 Del Skrevet 9. februar 2003 Jeg antar at denne diskusjonene gjelder de nye celeronene basert på socket 478, og ikke gamle socket fcpga/2. Har selv hatt en 1,7GHz versjon, og kan med en gang fortelle at denne yter vesentlig dårligere enn en fullblods Pentium 4. Har også sammenlignet den med en celeron tulatin (fcpga2) 1,3@1,56, og konkluderte med at 1,7GHz var marginalt bedre enn denne. Mulig dette skyldes at 1,7GHz kun har 128kb cache, mens den gamle celeron tulatin har 265kb cache. Mitt råd er, står det på penger, gå heller for en løsning basert på amd. Det er rett og slett bortkasta penger å kjøpe en celeron. Lenke til kommentar
nag-sinn Skrevet 9. februar 2003 Del Skrevet 9. februar 2003 ja du bør gå for en amd om du har en mager lommebok Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå