Gå til innhold

Formatering på bærebar datamaskin

zaaztad

Anbefalte innlegg

jeg har en Acer Aspire 5610Z.

jeg ønsker å formatere pcen..

og da lurer jeg på en del ting..

harddisken er delt opp i to deler C: og D:

vis jeg velger å formatere C: mister jeg alt som er på D: også da?

og er det nødvendig med en Windows CD etter formatering ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Trur nåkk ikke at du mister fillene som ligger på D: Har hatt samme tanke en gang i ti på skole pc en , Men en tanke hadde jo vært og ta sikkerhets kopi av det du vil ha før du formaterer tilføre det går galt under formatering.

Vist du har delt harddisken 50/50 og skal formatere kun den ene så må jeg nesten spørre om du skal formatere den harddisken du har partisjonert Windows på eller den du ikke har noen operativsystem på???

Lenke til kommentar

Trur nåkk ikke at du mister fillene som ligger på D: Har hatt samme tanke en gang i ti på skole pc en , Men en tanke hadde jo vært og ta sikkerhets kopi av det du vil ha før du formaterer tilføre det går galt under formatering.

Vist du har delt harddisken 50/50 og skal formatere kun den ene så må jeg nesten spørre om du skal formatere den harddisken du har partisjonert Windows på eller den du ikke har noen operativsystem på???

harddisken er delt 50/50 ja.. skal formatere den delen der wiindows ligger..

pc en er ganske ny men er utrolig treg..

Lenke til kommentar
Nei, men vær forsiktig at du ikke formatterer hele harddisken ved et uhell. Og ta sikkerhetskopi av viktige filer.

Ja, hvis du ikke har en gjennopprettings-cd så må du ha windows-cd. Og så må du ha driverne - det bør du skaffe til veie FØR du formatterer, ellers kan det hende ikke engang nettverkskortet fungerer etter installasjon av windows.
Lenke til kommentar
Nei, men vær forsiktig at du ikke formatterer hele harddisken ved et uhell. Og ta sikkerhetskopi av viktige filer.

Ja, hvis du ikke har en gjennopprettings-cd så må du ha windows-cd. Og så må du ha driverne - det bør du skaffe til veie FØR du formatterer, ellers kan det hende ikke engang nettverkskortet fungerer etter installasjon av windows.

Hmm fant en sånn windows Anytime uppgrade Cd... fulgte med pc da jeg kjøpte den.. aner ikke hva det er :S

Lenke til kommentar
Hmm fant en sånn windows Anytime uppgrade Cd... fulgte med pc da jeg kjøpte den.. aner ikke hva det er :S

Tror ikke det er "upgrade" du er ute etter, nei.

Det du trenger er en normal WinXP installasjons CD. Du bør passe på å IKKE bruke en gjenopprettings CD. De er som regel image baserte og skriver over hele disken, ikke bare partisjon.

Lenke til kommentar
Det du trenger er en normal WinXP installasjons CD. Du bør passe på å IKKE bruke en gjenopprettings CD. De er som regel image baserte og skriver over hele disken, ikke bare partisjon.
Nja, ikke nødvendigvis. Gjennopprettings-CD-en til min gamle travelmate er sånn at man får valget å overskrive hele disken eller bare første partisjonen.
Lenke til kommentar

Tror ikke det er "upgrade" du er ute etter, nei.

ja da var det det da:P hehah..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...