Gå til innhold

Den nye Forumkaféen


Anbefalte innlegg

Koffer det ?

 

Man lærer jo kordan en dialekt skrives da. :p

 

Det er jo akkurat det som er litt av problemet med å skrive dialekt. Man lærer ikke hvordan en dialekt skrives, men hvordan man selv tolker skrivemåten for sin egen dialekt. Er jo derfor vi har to normaliserte skriftspråk, slik at vi slipper å legge til rette for personlige tolkninger av skrivemåter ;)

Endret av Cinque
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-77do0b

Er bare fordi at dialekta du snakker, er kåret til norges styggeste at du er såpass negativ til å skrive dialekt, Cinque :p

 

Meeen er nå egentlig enig i det du sier.

:ph34r:

Endret av Slettet-77do0b
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-77do0b

Tror ikke folk har så store problemer med å skrive det. Klarer lett å switche over dersom jeg skal gjøre det med vilje. Trasig synes jeg heller at det er østlendinger som nærmest ikke vil forstå hva som blir sagt oralt, dersom noen utenfra hovedstaden snakker, som en slags indirekte påtvinging av østlandsdialekt.

Lenke til kommentar
Er bare fordi at dialekta du snakker, er kåret til norges styggeste at du er såpass negativ til å skrive dialekt, Cinque :p

 

Meeen er nå egentlig enig i det du sier.

:ph34r:

Jærsk? ^^

 

Nope. Kristiansundersk. "Æ e bajllsuinder æ sjø" :p Go Team Elg lissom ;)

Endret av Cinque
Lenke til kommentar
Tror ikke folk har så store problemer med å skrive det. Klarer lett å switche over dersom jeg skal gjøre det med vilje. Trasig synes jeg heller at det er østlendinger som nærmest ikke vil forstå hva som blir sagt oralt, dersom noen utenfra hovedstaden snakker, som en slags indirekte påtvinging av østlandsdialekt.
Det er ikke så lett når folk snakker rart da. Tenk om alle bare hadde prata norsk i steden for!
Lenke til kommentar
Nope. Kristiansundersk. "Æ e bajllsuinder æ sjø" :p Go Team Elg lissom ;)

Haha, ok. Jeg bare gjetta da jeg sa jærsk. Det er kanskje den morsomste dialekten for min del. Til og med de ordene som uttales relativt likt har helt annet tonefall. ^^ Dere skulle hørt nevøen min etter at han hadde vært på Østlandet store deler av sommeren (vanligvis bor han på Jæren) ... Da han dro tilbake hadde visst alle på morssiden begynt å le da han åpna munnen. :p

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-77do0b
Tror ikke folk har så store problemer med å skrive det. Klarer lett å switche over dersom jeg skal gjøre det med vilje. Trasig synes jeg heller at det er østlendinger som nærmest ikke vil forstå hva som blir sagt oralt, dersom noen utenfra hovedstaden snakker, som en slags indirekte påtvinging av østlandsdialekt.
Det er ikke så lett når folk snakker rart da. Tenk om alle bare hadde prata norsk i steden for!

 

Slikt blir vel bare provoserende. At det høres annerledes ut kan man si, men når man påpeker at det er "rart" så virker det som et litt snevert syn på det.

Alle sammen burde vel heller ha snakket engelsk, så slipper vi alt som minner om tilhørlighet. :roll:

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...