Zlatzman Skrevet 27. mars 2009 Del Skrevet 27. mars 2009 Fryser-trikset? Putt disken i fryseren. Finn frem isskje. Spis! Lenke til kommentar
L4r5 Skrevet 27. mars 2009 Del Skrevet 27. mars 2009 Fryser-trikset? http://geeksaresexy.blogspot.com/2006/01/f...cover-data.html ^^Ved å legge en kranglete harddisk i fryseren i noen timer så kan du redde verdifulle data. Ikke noen permanent løsning, men det kan kjøpe deg akkurat de minuttene du trenger. Lenke til kommentar
fargoth Skrevet 27. mars 2009 Del Skrevet 27. mars 2009 Fryser-trikset? Eller kanskje ikke.. Lenke til kommentar
Bango Skrevet 27. mars 2009 Del Skrevet 27. mars 2009 Akkuratt det der ville funket om du hadde den inni en pose så den ikke ble våt og med ledningene inni der også, sånn vanlig pose man kjøper hvor somhelst, gjennomsiktig. Lenke til kommentar
Joakim Skurk Skrevet 27. mars 2009 Del Skrevet 27. mars 2009 I og med at HD'n er lukket sånn den er, vil det neppe oppstå fuktighet inni. Lenke til kommentar
L4r5 Skrevet 27. mars 2009 Del Skrevet 27. mars 2009 Nå er jo ikke en harddisk tett da. Det er luftehull i den. Lenke til kommentar
Joakim Skurk Skrevet 27. mars 2009 Del Skrevet 27. mars 2009 Isåfall er ikke mine opplysninger riktige. Jeg har blitt fortalt at den er tett som et romskip, for å holde unna støv og annet man ikke vil ha inn. Lenke til kommentar
fargoth Skrevet 27. mars 2009 Del Skrevet 27. mars 2009 Det stemmer det. Hadde harddisken vert helt tett hadde man ikke trengt en pose rundt den i utgangspunktet, slik som Sir Tojo skisserte. (Kredskortet og kabelfestene måtte nødvendigvis blitt forseglet på et vis.) Lenke til kommentar
Bango Skrevet 27. mars 2009 Del Skrevet 27. mars 2009 (endret) Alle har da slike gjennomsiktige poser man putter ting i, finnes på ruller. Tar en liten slik en, for å unnga mest mulig kondens, fester kablene og henger de ut gjennom det lange løpet på posen. Setter det i en isboks (eller annet og henger kablene utenfor, da kan man jo bare ta boksen ut og koble den til. Edit, man må gjerne gjøre dette trinvis, altså fylle halve boksen og fryse det, også legge hardisken oppi og fylle opp med vann også fryse, ellers synker den jo bare og vil smelte ut av isen rimelig fort. Har en hardisk som funker sånn halveis, lager noen jævlige hakke lyder og låser seg om eg spiller av ting som har lagt der siden før 2008. Kan prøve dette med den når fryseren blir ledig. Endret 27. mars 2009 av Sir Tojo Lenke til kommentar
fargoth Skrevet 27. mars 2009 Del Skrevet 27. mars 2009 Isåfall er ikke mine opplysninger riktige. Jeg har blitt fortalt at den er tett som et romskip, for å holde unna støv og annet man ikke vil ha inn.Hullene i disken har små karbonfiltre som fanger opp partikler og hindrer at noe annet en luft trenger igjennom. Hvorvidt disse slipper igjennom vann vet jeg ikke, men jeg anser det som svært usannsynlig. Vanndamp derimot kan muligens trenge inn og konsendere på innsiden av disken når/hvis luften blir mettet.(?) Lenke til kommentar
fargoth Skrevet 27. mars 2009 Del Skrevet 27. mars 2009 Alle har da slike gjennomsiktige poser man putter ting i, finnes på ruller. Tar en liten slik en, for å unnga mest mulig kondens, fester kablene og henger de ut gjennom det lange løpet på posen. Setter det i en isboks (eller annet og henger kablene utenfor, da kan man jo bare ta boksen ut og koble den til.Husk at plast vil svekke de varmeledende egenskapene og dermed redusere avkjølingseffekten i forhold til filmen av vann som ville oppstått ved direkte kontakt. Har en hardisk som funker sånn halveis, lager noen jævlige hakke lyder og låser seg om eg spiller av ting som har lagt der siden før 2008. Kan prøve dette med den når fryseren blir ledig.Legg heller disken rett i fryseren uten vann. Å bake den inn i en isblokk er mest sansynlig en dårlig ide. Lenke til kommentar
Bango Skrevet 27. mars 2009 Del Skrevet 27. mars 2009 Hva med å bare tette igjen de små karbonfilterne med noe sølvteip? Burde i teorien funket Lenke til kommentar
fargoth Skrevet 27. mars 2009 Del Skrevet 27. mars 2009 Hva med å bare tette igjen de små karbonfilterne med noe sølvteip? Burde i teorien funketDet vil (muligens) ødelegge det svært viktige trykket rundt platene som hindrer lesehodet i å komme i kontakt med platene. Temperaturforandringer vil jo forårsake endret lufttrykk internt i disken og dersom dette ikke kan reguleres med lufteullene vil det kunne gjøre mer skade enn nytte. Spesielt hvis disken har hatt problemer med lesehodet tidligere. Lenke til kommentar
Bango Skrevet 27. mars 2009 Del Skrevet 27. mars 2009 Hva med å teipe fast lufterør fra disse hullene og til overflaten av isblokken? Vil det funke? Lenke til kommentar
fargoth Skrevet 27. mars 2009 Del Skrevet 27. mars 2009 Hva med å teipe fast lufterør fra disse hullene og til overflaten av isblokken? Vil det funke?Det burde vel gå. Man kunne forseglet dem med f.eks silikon. Lenke til kommentar
Bango Skrevet 27. mars 2009 Del Skrevet 27. mars 2009 overklokkere bruker jo flytende nitrogen. Så da burde den tåle litt minus grader, right? Lenke til kommentar
Bonna86 Skrevet 27. mars 2009 Del Skrevet 27. mars 2009 Bah, nå er jeg sliten etter en lang dag med forelesninger og oppgaveskriving etterpå. Lenke til kommentar
fargoth Skrevet 27. mars 2009 Del Skrevet 27. mars 2009 Det blir bare spekulasjon fra min side, jeg aner ikke hvordan en harddisk oppfører seg ved så lave temperaturer. Men jeg innbiller meg at det mest sannsynlig vil føre til problemer. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg