Gå til innhold

Den nye Forumkaféen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Å være nasjonalist er vel og bra. Sjåvinisitsk og patriotisk er en annen måte å si det på.

 

Nynorsk er en del av kulturarven vår. Men det mest forbauende er at dialektene rundt om i landet, sågar på østlandsområdene, ligger veldig nærme nynorsken i talemåte og ordvalg. Det som er fint med nynorsk er at det er et verbalt språk. Verb er viktig for å få fram handlinga. Det skiller seg fra den "bokmålske" dansk-kansellitiske stilen der det (ofte) er mindre handlende subjekt.

 

I tillegg er det det opphavelige norske. Jeg skal ikke romantisere for mye, men det er endatil mye mer poetisk og har "sang i seg" enn bokmål. Før arven videre.

 

En aldri så liten digresjon til nasjonalismen her til lands. Det viktigste er uansett at vi fremmer nasjonale interesser og hjemlig kultur, og ikke lar andre diktere og bestemme premissene for hvordan landet skal være (jamfør hijab-farsen). Skål for Norge.

Lenke til kommentar
jente_12, forstår veldig godt hva du sier, alle land utenom norge kommer det som en naturlig ting for meg å snakke med ekspeditører eller å smile/si hei til den vedsiden av på bussen. Fordi det er det alle gjør til meg der, men her er det bare kalde tryner overalt og får skjeldent ha det tilbake fra ekspeditørene.

 

Ikke sant. Det betyr dog ikke at nordmenn er "dårligere" mennesker, bare at det sosiale nivået på flertallet er noe dårlig utviklet - hvertfal når det gjelder fremmede.

 

 

Nordmenn er et folk som av mange turister og utlendinger blir beskrevet som "kalde" ergo, lite sosialiserende utenfor "sin flokk"

 

I Balkan feks. er det typisk at man lett kan slå av en prat med fyrn bak kassa i butikken, slakteren etc, noe som ikke er så vanlig i Norge. Hvorfor?

 

Vel, finnes sikkert mange grunner til det, men EN ting kan være at vi( :yes: ) nordmenn mangler en fells nasjonalisme- noe som binder oss sammen. I Balkan står kultur sterkt, og du antar i det du starter samtalen med feks slakteren at dere har et likt syn på hvordan en samtale føres da, og på hvilket stadie dere kan prate sammen. På den andre siden, kan du fort bli stempla som crazy hvis du sier hei til personen ved siden av deg på bussen.

 

Gir noe av dette mening:P?

Joda, det gir mening, men jeg vet ikke om det er noe hold i resonnementet. Holdningen kan være kulturelt betingen uten at det har noe med nasjonalisme å gjøre.

 

Og om man skal diskutere de negative sidene ved nasjonalisme kan Balkan trekkes frem der også ...

 

Det er veldig sant, krigene som herjet på 90-tallet er skrekkeksempler på nasjonalisme.

Det kan gå den veien også, men nasjonalisme har som fleste andre ting både gode og dårlige sider.

Og personlig tror jeg at et land som praktiserer en positiv nasjonalisme, er et godt land.

 

Men da må jeg i sengs, mattetentamen imorgen.

 

Natta=)

Lenke til kommentar
Sånn hadde jeg det med Stephen King's Dark Tower-epos.. Etter 7de og siste boka var det litt sånn.. Hva skal jeg nå gjøre med livet mitt?!

Selv om bøkene stort sett bare okkuperte netter og søndager av mitt ellers innholdsrike liv. Da vet man at en bok er god.

Har alle syv stående i bokhyllen, har bare aldri helt kommet i gang. Flere ganger har jeg lest noe slikt som halve førsteboken, før jeg har begynt på noe annet. Kanskje på tide å gi serien en ny sjanse snart.

Å, så absolutt! Du kommer til å elske de lenger uti, når denne verden blandes inn og slikt.. Fantastisk serie!

 

Og generell kommentar; Det finnes ikke negativt i å elske landet sitt, dets kultur og natur. Og nasjonalisme har ingenting med nazisme eller rasisme å gjøre.

Jeg virkelig elsker sørlandet og skjærgården, norsk fjellheim, mange av mennesketrekkene osv. Jeg er så absolutt nasjonalist/patriotisk, og synger norske sanger om natur og slikt så ofte jeg kan.

Det er fullstendig ureatert til andre land, raser, folk eller noe som helst.

Lenke til kommentar
Og generell kommentar; Det finnes ikke negativt i å elske landet sitt, dets kultur og natur. Og nasjonalisme har ingenting med nazisme eller rasisme å gjøre.

Jeg virkelig elsker sørlandet og skjærgården, norsk fjellheim, mange av mennesketrekkene osv. Jeg er så absolutt nasjonalist/patriotisk, og synger norske sanger om natur og slikt så ofte jeg kan.

Det er fullstendig ureatert til andre land, raser, folk eller noe som helst.

Nei, klart det kan være harmløst. Problemer oppstår først når man ser på sin nasjonalkultur som overlegen andres. Det er mye ved norsk kultur jeg liker godt, men jeg vil likevel ikke kalle meg nasjonalistisk, for denne følelsen er ikke noe som for meg begrenser seg til norsk kultur - opphavet spiller ingen rolle.

Lenke til kommentar
Hva skjedde med de kule figurene som pleide å være med i Kinderegg?

Enten det var små statuetter av indianere og cowboyer og riddere, eller skilpadder, flodhester, neshorn eller hva enn, alt er bedre enn det mølet de stapper nedi nå.

Savner puslespillene også.

 

Ja =(

Lenke til kommentar
Hva skjedde med de kule figurene som pleide å være med i Kinderegg?

Enten det var små statuetter av indianere og cowboyer og riddere, eller skilpadder, flodhester, neshorn eller hva enn, alt er bedre enn det mølet de stapper nedi nå.

Savner puslespillene også.

Gi oss 90-tallet tilbake. Det nye årtusenet har startet skuffende dårlig med terrorangrep, krig, konspirasjon, okonomisk krise... og dårlige kinderegg-figurer :hrm:

Lenke til kommentar
Hva skjedde med de kule figurene som pleide å være med i Kinderegg?

Enten det var små statuetter av indianere og cowboyer og riddere, eller skilpadder, flodhester, neshorn eller hva enn, alt er bedre enn det mølet de stapper nedi nå.

Savner puslespillene også.

Gi oss 90-tallet tilbake. Det nye årtusenet har startet skuffende dårlig med terrorangrep, krig, konspirasjon, okonomisk krise... og dårlige kinderegg-figurer :hrm:

Lenke til kommentar
Hva skjedde med de kule figurene som pleide å være med i Kinderegg?

Enten det var små statuetter av indianere og cowboyer og riddere, eller skilpadder, flodhester, neshorn eller hva enn, alt er bedre enn det mølet de stapper nedi nå.

Savner puslespillene også.

Gi oss 90-tallet tilbake. Det nye årtusenet har startet skuffende dårlig med terrorangrep, krig, konspirasjon, okonomisk krise... og dårlige kinderegg-figurer :hrm:

Totally agreed.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...