Gå til innhold

Den nye Forumkaféen


Anbefalte innlegg

Legge seg eller snike seg ut av sin egen leilighet etter frisk luft og en liten gåtur i natten først?

Snike seg ut :D

 

Stopp med fotballpreik plx :hm:

Agreed.

 

Flott! Nasjonalisme er jo en uting uansett.

Agreed, nasjonalromantikk derimot <3

 

Kva godt kjem ut av nasjonalisme, eigentleg?

Heite, men speisa, damer :D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Nasjonalisme er en fin ting det, det er bare det at folk kobler det opp imot så mye negativt.

Kvifor er det fint?

 

Det er jo ikke noe galt i å elske sitt land og dets kultur?

 

Det har jo lenge vært prat om at nordmenn har begynt å miste sine "nasjonale preg", og dette er vel et av grunnlagene for at mange kjemper for å holde nynorsk i live etc.

Lenke til kommentar
Det er jo ikke noe galt i å elske sitt land og dets kultur?

 

Det har jo lenge vært prat om at nordmenn har begynt å miste sine "nasjonale preg", og dette er vel et av grunnlagene for at mange kjemper for å holde nynorsk i live etc.

At det "ikke er noe galt" er ikke et argument for at det er bra.

 

Men det er et argument for at det ikke er en uting.

 

(Eller mer i retning påstand.)

Endret av Quicko
Lenke til kommentar
Det er jo ikke noe galt i å elske sitt land og dets kultur?

 

Det har jo lenge vært prat om at nordmenn har begynt å miste sine "nasjonale preg", og dette er vel et av grunnlagene for at mange kjemper for å holde nynorsk i live etc.

At det "ikke er noe galt" er ikke et argument for at det er bra.

 

Men det er et argument for at det ikke er en uting.

Men når folk elskar landet sitt og landet sin kultur vert det ofte til noko meir og uting-aktig.

Lenke til kommentar
Det er jo ikke noe galt i å elske sitt land og dets kultur?

 

Det har jo lenge vært prat om at nordmenn har begynt å miste sine "nasjonale preg", og dette er vel et av grunnlagene for at mange kjemper for å holde nynorsk i live etc.

At det "ikke er noe galt" er ikke et argument for at det er bra.

 

Hvis du skal pirke såpass, kan jeg vel si at det er bra også.

 

La oss leke litt filosofer...

 

Nordmenn er et folk som av mange turister og utlendinger blir beskrevet som "kalde" ergo, lite sosialiserende utenfor "sin flokk"

 

I Balkan feks. er det typisk at man lett kan slå av en prat med fyrn bak kassa i butikken, slakteren etc, noe som ikke er så vanlig i Norge. Hvorfor?

 

Vel, finnes sikkert mange grunner til det, men EN ting kan være at vi( :yes: ) nordmenn mangler en fells nasjonalisme- noe som binder oss sammen. I Balkan står kultur sterkt, og du antar i det du starter samtalen med feks slakteren at dere har et likt syn på hvordan en samtale føres da, og på hvilket stadie dere kan prate sammen. På den andre siden, kan du fort bli stempla som crazy hvis du sier hei til personen ved siden av deg på bussen.

 

Gir noe av dette mening:P?

Lenke til kommentar

Det blir i alle fall feiltolka sånn av alt for mange :p

 

Jeg hater å bli kalt nasjonalist fordi jeg er glad i Norge, men det er fordi de som kaller meg det, gjør det med negativ kraft, som om jeg var en rasist eller nynazist, jeg hører samme eteren i stemmen når folk kaller meg pedofil, satanist og lignende.

Lenke til kommentar
Det blir i alle fall feiltolka sånn av alt for mange :p

 

Jeg hater å bli kalt nasjonalist fordi jeg er glad i Norge, men det er fordi de som kaller meg det, gjør det med negativ kraft, som om jeg var en rasist eller nynazist, jeg hører samme eteren i stemmen når folk kaller meg pedofil, satanist og lignende.

Din og lignende. :devil:

Lenke til kommentar

jente_12, forstår veldig godt hva du sier, alle land utenom norge kommer det som en naturlig ting for meg å snakke med ekspeditører eller å smile/si hei til den vedsiden av på bussen. Fordi det er det alle gjør til meg der, men her er det bare kalde tryner overalt og får skjeldent ha det tilbake fra ekspeditørene.

Lenke til kommentar
Nordmenn er et folk som av mange turister og utlendinger blir beskrevet som "kalde" ergo, lite sosialiserende utenfor "sin flokk"

 

I Balkan feks. er det typisk at man lett kan slå av en prat med fyrn bak kassa i butikken, slakteren etc, noe som ikke er så vanlig i Norge. Hvorfor?

 

Vel, finnes sikkert mange grunner til det, men EN ting kan være at vi( :yes: ) nordmenn mangler en fells nasjonalisme- noe som binder oss sammen. I Balkan står kultur sterkt, og du antar i det du starter samtalen med feks slakteren at dere har et likt syn på hvordan en samtale føres da, og på hvilket stadie dere kan prate sammen. På den andre siden, kan du fort bli stempla som crazy hvis du sier hei til personen ved siden av deg på bussen.

 

Gir noe av dette mening:P?

Joda, det gir mening, men jeg vet ikke om det er noe hold i resonnementet. Holdningen kan være kulturelt betingen uten at det har noe med nasjonalisme å gjøre.

 

Og om man skal diskutere de negative sidene ved nasjonalisme kan Balkan trekkes frem der også ...

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...