fargoth Skrevet 6. mars 2009 Rapporter Del Skrevet 6. mars 2009 (endret) Ønsker du eksempelvis å vite hvor jeg bor og hva mitt telefonnummer er, trenger du bare navnet mitt. Dette kunne man også gjøre med en telefonkatalog før dataens og internettets inntog. Eventuelt kan man spørre noen om navnet/nummeret til noen på gata etter å ha hatt en kort samtale. Ekstremt scary, du... Selvsagt kan man det, men det er bare et bindeledd. Når man har eksakt navn, adresse, og telefonnummer begynner den virkelige morroa. Sjansene er store for at epostadressen er knyttet sammen med denne informasjonen i et eller annet register, det være seg alt fra noe man har registrert seg på digitalt en gang, til offentlige tjenester eller andre instanser IRL. Når man har denne informasjonen kan man begynne å knytte sammen alle ytringer personen har gjort online, eksempelvis tusenvis av poster på diskusjon.no. Jo mer informasjon man har om en person, jo større er sjansene som at man kan hente frem nøkkelinformasjon. Kanskje har personen ulike profiler som nettby, facebook o.l, hva heter foreldrene, vennene, søknene osv? Har de blogger, profiler eller deltar på ulike forum osv? Hva er sikkerhetsspørsmålet til webmailen? Bruker personen samme passord flere plasser? Hva kan passordet være? Alle husker vel det kjekke lille programmet som kryssjekket ulik informasjon som i de fleste tilfeller ligger fritt tilgjengelig, for så å hente ut personnummer og liknende. Alle husker vel da NAV lekket personopplysninger? Eller alle de x antall andre instansene som har havnet i søkelyset fordi de lekket personopplysninger. Vil man noe nok, så får man det også til. Er noen spesielt slarvete med digitalt personvern kan man sitte med fri tilgang til personens Visa i løpet av en kveld. Eller dokumenter, sensitive opplysninger, bilder, passord til andre tjenester, osv. Endret 6. mars 2009 av fargoth Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 6. mars 2009 Rapporter Del Skrevet 6. mars 2009 Det er nok best at du låser deg inn i en bunker med tinnfoliehatt og aldri går ut mere, da. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-D7I5Gr2 Skrevet 6. mars 2009 Rapporter Del Skrevet 6. mars 2009 Spionere du på meg! Lenke til kommentar
Inaktivbruker_101125 Skrevet 6. mars 2009 Rapporter Del Skrevet 6. mars 2009 fargoth, dine poster imponerer stadig. Er så enig jeg kan få blitt. Lenke til kommentar
Nie Skrevet 6. mars 2009 Rapporter Del Skrevet 6. mars 2009 Bør jo nesten nevnes at å spore opp fargoth høres spennende ut, i motsetning til f.x smurfen. Fargoth er mulig, men vanskelig å spore, smurfen trenger man ikke spore engang. Tror nesten det bør tas litt med i betraktningen. Lenke til kommentar
chokke Skrevet 6. mars 2009 Rapporter Del Skrevet 6. mars 2009 Bør jo nesten nevnes at å spore opp fargoth høres spennende ut, i motsetning til f.x smurfen. Fargoth er mulig, men vanskelig å spore, smurfen trenger man ikke spore engang. Tror nesten det bør tas litt med i betraktningen. Du kan sende PM og spørre om kredittinformasjon og legge ved et puppebilde så har du det . Lenke til kommentar
CypheroN Skrevet 6. mars 2009 Rapporter Del Skrevet 6. mars 2009 Bør jo nesten nevnes at å spore opp fargoth høres spennende ut, i motsetning til f.x smurfen. Fargoth er mulig, men vanskelig å spore, smurfen trenger man ikke spore engang. Tror nesten det bør tas litt med i betraktningen. Haha.. han kommer til deg Lenke til kommentar
Bango Skrevet 6. mars 2009 Rapporter Del Skrevet 6. mars 2009 Chevrolet Astrovan, nå også for den gjennomsnittlige amerikaner Lenke til kommentar
Joakim Skurk Skrevet 6. mars 2009 Rapporter Del Skrevet 6. mars 2009 Chevrolet Astrovan, nå også for den gjennomsnittlige amerikaner Stakkar. Håper han får det litt bedre. Må være trist å være så stor. Lenke til kommentar
Wiciwato Skrevet 6. mars 2009 Rapporter Del Skrevet 6. mars 2009 Chevrolet Astrovan, nå også for den gjennomsnittlige amerikaner Stakkar. Håper han får det litt bedre. Må være trist å være så stor. Jeg tror jeg så han på tv for en liten stund tilbake, der han slanka seg helt ned til rundt 100kg og så opp igjen til 300-400. Utrolig kjipt... Lenke til kommentar
fargoth Skrevet 6. mars 2009 Rapporter Del Skrevet 6. mars 2009 Det er nok best at du låser deg inn i en bunker med tinnfoliehatt og aldri går ut mere, da.Jeg har en sunn skrepsis til å legge ut informasjon generelt, men jeg har også grunner til å være ekstra påpasselig, uten at jeg ønsker å utbrodere det i offentlighet. Prinsipielt sett mener jeg derimot at flere burde være mer forsiktige enn de er, da jeg har sett hvor skamløst uforsiktige noen personer er. Som en liten fun fact fulgte jeg angrepet på den kristne datingsiden som ble gjort i regi av /b/, og det satt en støkker i meg når jeg plutselig logget meg inn på en ukjent persons hotmail hvor jeg sto fritt til å foryne meg av alt han hadde. Jeg logget meg ut og endret deretter mitt eget passord da jeg har hatt som uvane å bruke samme passord mange steder, noe som også var opprinnelsen til crackingen av datingtjenesten i utgangspunktet. På samme måte ble spotify anngrepet for kort tid siden, og alle som har brukt samme mailadresse og passord i spotify som de bruker andre steder er direkte rammet dersom crackerne finner på å kjøre et skript som krysssjekker dette opp mot populære offentlige mailtjenester. Lenke til kommentar
Catkin Skrevet 6. mars 2009 Rapporter Del Skrevet 6. mars 2009 Man har valget selv. Det er ikke slik at man må være superparanoid og unngå nettet for en hver pris. Det er bare å tenke litt på hva man skriver. "Vil jeg at folk skal vite dette om meg? Hvis jeg skriver dette, kan folk finne ut at jeg jobber der?" osv. Når jeg skriver hvilken linje jeg går på, og det står hvor jeg bor på nettby (Jeg har jo masse venner herfra som også kan spores opp, sant?) så kan man bare søke opp skoler i nærheten som tilbyr denne linjen osv. Ikke særlig imponerende spør du meg. Lenke til kommentar
CypheroN Skrevet 6. mars 2009 Rapporter Del Skrevet 6. mars 2009 Jeg føler med fargoth og ser skepsisen, men jeg tror ingen gidder å se på alle postene til en person og prøve å finne ut navn, adresse og slikt på den måten. Tror heller de spørr rett ut, eventuelt ber om bilde via msn eller lignende. Nå tenkte jeg mer på pedofile overgripere da, vet ikke helt hvilken gruppe fargoth peker på. Folk som vil stalke oss/meg/deg helt random? Lenke til kommentar
Gjest Slettet-D7I5Gr2 Skrevet 6. mars 2009 Rapporter Del Skrevet 6. mars 2009 superparanoid . Han er jo grei da. En god gammel slager i Liverpool-tråden. Lenke til kommentar
fargoth Skrevet 6. mars 2009 Rapporter Del Skrevet 6. mars 2009 Chevrolet Astrovan, nå også for den gjennomsnittlige amerikaner Stakkar. Håper han får det litt bedre. Må være trist å være så stor. Jeg tror jeg så han på tv for en liten stund tilbake, der han slanka seg helt ned til rundt 100kg og så opp igjen til 300-400. Utrolig kjipt... Jeg lurer på hvorfor han ikke bruker pengene på gastroplastisk kirurgi i stedet? Lenke til kommentar
Joakim Skurk Skrevet 6. mars 2009 Rapporter Del Skrevet 6. mars 2009 Den største trusselen for meg personlig, når det gjelder det fargoth snakker om, må være svindel. Jeg er muligens litt for naiv når det gjelder nettet, selv om jeg tar noen forhåndsregler. Lenke til kommentar
Catkin Skrevet 6. mars 2009 Rapporter Del Skrevet 6. mars 2009 superparanoid . Han er jo grei da. En god gammel slager i Liverpool-tråden. Ikke min greie. Jeg vokste fra det da mamma og pappa skilte seg, høhø. Lenke til kommentar
Stoop kid Skrevet 6. mars 2009 Rapporter Del Skrevet 6. mars 2009 (endret) Det hadde blitt slitsomt om jeg hadde forskjellige passord til alle internettjenestene, men jeg er såpass oppegående at jeg har unike passord til det som betyr noe, som emailen, paypal, bankkontoen osv. Det å advare folk mot å la navnet deres være gjenkjennelig blir som å advare folk mot å gå ut av hjemmet/bilen/lignende fordi døra kan være ulåst. Det eneste Fargoth nevnte at de kunne "ta oss" på var at passordene for ulike tjenester kunne være like, og at viktig informasjon kan ligge i epost-kontoen, noe som er individuelle idiotisker handlinger som ikke er knyttet til navn/tlf/bosted. Men det er fortsatt mange idioter som går på en smell der. Endret 6. mars 2009 av Quicko Lenke til kommentar
Wiciwato Skrevet 6. mars 2009 Rapporter Del Skrevet 6. mars 2009 Chevrolet Astrovan, nå også for den gjennomsnittlige amerikaner Stakkar. Håper han får det litt bedre. Må være trist å være så stor. Jeg tror jeg så han på tv for en liten stund tilbake, der han slanka seg helt ned til rundt 100kg og så opp igjen til 300-400. Utrolig kjipt... Jeg lurer på hvorfor han ikke bruker pengene på gastroplastisk kirurgi i stedet? Han har nok gjort det. Men etter det er det høy sjangs for å legge på seg igjen osv., så de fleste som gjør det har nok ikke så veldig lang tid før de blåses opp igjen. Lenke til kommentar
fargoth Skrevet 6. mars 2009 Rapporter Del Skrevet 6. mars 2009 (endret) Jeg føler med fargoth og ser skepsisen, men jeg tror ingen gidder å se på alle postene til en person og prøve å finne ut navn, adresse og slikt på den måten. Tror heller de spørr rett ut, eventuelt ber om bilde via msn eller lignende. Nå tenkte jeg mer på pedofile overgripere da, vet ikke helt hvilken gruppe fargoth peker på. Folk som vil stalke oss/meg/deg helt random?Hva som er mulig å hva som er sannsynlig at vil skje er to helt forskjellige ting, men selv om det kan virke helt ufarlig å legge ut personopplysninger om seg selv for øyeblikket, kan livet ha forandret seg om 10 år. Det kan virke helt ufarlig å nevne at man har vert til legen for sopp i OT-baren, men plutselig googler den nye flammen brukernavnet ditt for å se hva du gjør på nettet og dermed bryter helvettet løs. Eller sjefen sjekker deg ut før et jobbintervju, den voldelige ektemannen sporer deg opp, kidden til Lars bestemmer seg for å sjekke ut pappa, etc etc Det eneste man trenger å gjøre er å velge et passord som ikke er ens eget brukernavn baklengs, man kan unngå å legge ut ens eget navn, telefonummer o.l, og man kan unngå å få sitt eget ansikt og fulle navn med i det siste offentlige galleriet for sist helgs grisefyll. Endret 6. mars 2009 av fargoth Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg