Gå til innhold

Den nye Forumkaféen

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Det er utrolig hva en kan pusle sammen dersom en får tak i bare et par fragmenter av nøkkelinformasjon. Nettsikkerhet er viktig som aldri før.

Kan du gi noen eksempler?

Det varierer av graden man ønsker å tilegne seg informasjonen, du kunne eksempelvis puslet sammen både fult navn, bodstedsadresse og telefonnummer for meg ved å lese igjennom alle postene jeg har skrevet her på forumet fra starten, frem til i dag. Det ville dog tatt mye tid og et møysommelig arbeid.

Ønsker du eksempelvis å vite hvor jeg bor og hva mitt telefonnummer er, trenger du bare navnet mitt. Har du bare mitt fornavn eller mitt etternavn, kan du konkretisere ned alternativene ved å vite hvor jeg befinner meg, eksempelvis på østlandet, vestlandet etc. Har jeg gitt uttrykk for å kjenne noen her på forumet noen gang, kan det være disse har vert mindre forsiktige med sin egen nettsikkerhet. Sjansen for at jeg bor i samme del av landet som den/de personene er store, og sjansen for at jeg har gått på skole med dem, bodd i samme nabolag som dem, har felles bekjente osv er relativt stor. Kanskje har jeg en eller flere ganger brukt uttrykk som er spesielle for en bestemt del av landet? Ligger det spor etter min identitet i mailadressen min? Har jeg brukt min mailadresse andre steder på netter hvor den kan være knyttet til mer informasjon? Veien fra å kjenne navnet bak en epostadresse til å faktisk sitte med passordet til den aktuelle adressen er ikke lang om man er slurvete med nettsikkerheten, og derifra er ikke veien lang til paypal, identitetstyveri, og annen svindel.

Edit: Forøvrig har jeg begått en (egentlig flere) tabber selv opp igjennom. Jeg ligger på nett med fult navn, epostadresse og bosted knyttet opp mot hardware.no. Man må derimot finne mitt fulle navn (som er nøkkelen i dette tilfellet) for å knekke min identitet å finne denne sammenhengen. (hvis noen klarer det, ikke legg ut den informasjonen offentlig..)

Endret av fargoth
Lenke til kommentar
Ønsker du eksempelvis å vite hvor jeg bor og hva mitt telefonnummer er, trenger du bare navnet mitt.

Dette kunne man også gjøre med en telefonkatalog før dataens og internettets inntog.

Eventuelt kan man spørre noen om navnet/nummeret til noen på gata etter å ha hatt en kort samtale.

Ekstremt scary, du...

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...