L4r5 Skrevet 25. februar 2009 Del Skrevet 25. februar 2009 Hva syns alle om Malin? Tenkte å kalle dattera mi det en dag, men jeg er litt usikker. Malin'er pleier etter min erfaring enten å være veldig sjenerte eller veldig utsvevende. Det er en risk å ta. Lenke til kommentar
Liberalistiske Samebror Skrevet 25. februar 2009 Del Skrevet 25. februar 2009 Og sønnen til Lars er sikkert den søteste ungen i verden.Så klart han er. Besteste tingen i hele denne verden faktisk. ting faktisk Lenke til kommentar
Lemon Skrevet 25. februar 2009 Del Skrevet 25. februar 2009 Natta, DemonFudge! Og ja, når jeg ser bildet av sønnen til Lars er det nesten så jeg blir verpesjuk. Lenke til kommentar
Jethrotulling Skrevet 25. februar 2009 Del Skrevet 25. februar 2009 Sjait! Er klokka halv tolv allerede! Jeg trodde den var åtteish. Lenke til kommentar
L4r5 Skrevet 25. februar 2009 Del Skrevet 25. februar 2009 Yeah, var ganske greit og en god foreleser også. Med tanke på den nye loven om tvang som er kommet så kunne et kurs om tvang i seg selv ha vært meget spennende. Vet at bydelen (Østensjø) og de andre bydelene kjører slike kurs så jeg har vært å snoket litt på nettsidene til oslo kommune og skal hente nede kurs-katalog og printe ut og legge på pauserommet. Er ei real megge til en sjef på den arbeidsplassen men hun går heldigvis av nå til sommeren så det kan vel hende det kan bli noen flere kurs Uff, jeg liker ikke den nye loven. Den gir alt for utstrakte muligheter. Intensjonen er god. Jeg sier ikke noe på det, men den er mulig å tolke veldig vidt og åpner for misbruk. Jeg er redd det kommer til å dukke opp mange saker med overtramp. Nå har jeg ikke finlest den da. Bare fått med meg en del av hovedtrekkene. Håper det vil bli iverksatt gode kontrollmuligheter, men realisten i meg sier at det blir en veldig stor oppgave som fort kan falle mellom to stoler. Lenke til kommentar
b-real Skrevet 25. februar 2009 Del Skrevet 25. februar 2009 (endret) Uff, jeg liker ikke den nye loven. Den gir alt for utstrakte muligheter. Intensjonen er god. Jeg sier ikke noe på det, men den er mulig å tolke veldig vidt og åpner for misbruk. Jeg er redd det kommer til å dukke opp mange saker med overtramp. Nå har jeg ikke finlest den da. Bare fått med meg en del av hovedtrekkene. Håper det vil bli iverksatt gode kontrollmuligheter, men realisten i meg sier at det blir en veldig stor oppgave som fort kan falle mellom to stoler.Det er nok noe som vil/kan falle imellom to stoler ja.En ting jeg eller mine 2 kollegaer som jeg var med er at en som helse-arbeider kan selv fatte vedtakene på brukere,la oss si at en bruker/pasient nekter å stå opp om morgenen og griser med avføring så vedkommende blir liggende der og har det "koselig". Det en da gjør er å fjerne f.eks dyne osv så pasient ikke vil ligge der i senga og fryser så det blir utrivelig for vedkommende å stå opp. Dette er faktisk et overgrep da denne brukeren da ikke har et vedtak/prosedyrer som er nedskrevet av gruppene som er på arbeidsplassen som består av primærkontakt,sekunderkontakt og hjelpeverge..osv. Gjøres et slikt vedtak så sendes det en kopi da til helsetilsynet (mener det var instansen det skulle sendes til, husker ikke helt) og er det noe galt med det så vil en få tilbakemelding på det med en gang.. Annen ting som f.eks som gjøres OFTE i omsorgs-plasser er at personer f.eks får medisin knust på brødskiva med syltetøy for eksempel da vedkommende ikke vil ta pillene pga at de smaker vondt eller lignende ting eller ikke vil rett og slett ta medisinene sine. Det å gjøre dette uten at vedkommende har sagt ja til å gjøre slikt er faktisk et overgrep med mindre du har fått ja ifra brukeren selv eller har et vedtak på akkurat dette da det har blitt diskutert i plenum på arbeidplassen og fattet en bestemmelse og sendt kopi til helsetilsynet elns... Og masse masse maaaasssssse andre ting.. Edit: og det var som hun kursforeholderen sa: "der det blir begått mest overgrep er nok der det blir fattet minst vedtak og rapportert" Endret 25. februar 2009 av b-real Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132 Skrevet 25. februar 2009 Del Skrevet 25. februar 2009 Natta, DemonFudge! Og ja, når jeg ser bildet av sønnen til Lars er det nesten så jeg blir verpesjuk. Det er utrolig søtt ja men jeg skjønner ikke at folk kan bli så verpesjuk av å se skjønne unger. Eller på en måte gjør jeg det, er bare at det bare må være utrolig mye ansvar og stress og jeg vil være ferdig med utdanning & shit først iaf, og klare å ta vare på meg selv (haha). Skal ha maks 2 unger om det blir noe Lenke til kommentar
L4r5 Skrevet 25. februar 2009 Del Skrevet 25. februar 2009 Samtidig som det i utgangspunktet er et overgrep (sett fra pasientens synsvinkel) så gjøres slike ting som regel ut fra et reelt ønske om å hjelpe. Der ligger dilemmaet ... Hvilke og hvor store overgrep skal vi tillate oss å begå? Og når? Jeg er faktisk glad jeg slipper å ta avgjørelsene. Det du forteller er ting jeg kjenner igjen fra historier fra søstra mi. Hu er lærling på et pleiehjem her i fjorden. Og allerede nå så sier hun at hun har krysset grenser hun mente at hun helt sikkert ikke ville være villig til. De har rett og slett verken tid eller mulighet til å ta seg av pasientene slik de skulle ønske. Jeg sier til henne at hun må prøve å ikke få dårlig samvittighet og prøve å distansere seg fra det, men hun kommer med historier gang på gang om ting hun skulle ønske hun hadde hatt tid til med den og den pasienten. Det er ikke rart så mange helsefagsarbeidere blir utbrent. Folk som jobber innen helse og omsorg har min fulle respekt. Det er yrker som krever utrolig mye mer enn mye annet. Men som søstra mi sier; det gir utrolig mye tilbake også. Lenke til kommentar
b-real Skrevet 25. februar 2009 Del Skrevet 25. februar 2009 Samtidig som det i utgangspunktet er et overgrep (sett fra pasientens synsvinkel) så gjøres slike ting som regel ut fra et reelt ønske om å hjelpe. Der ligger dilemmaet ... Hvilke og hvor store overgrep skal vi tillate oss å begå? Og når? Jeg er faktisk glad jeg slipper å ta avgjørelsene. Det du forteller er ting jeg kjenner igjen fra historier fra søstra mi. Hu er lærling på et pleiehjem her i fjorden. Og allerede nå så sier hun at hun har krysset grenser hun mente at hun helt sikkert ikke ville være villig til. De har rett og slett verken tid eller mulighet til å ta seg av pasientene slik de skulle ønske. Jeg sier til henne at hun må prøve å ikke få dårlig samvittighet og prøve å distansere seg fra det, men hun kommer med historier gang på gang om ting hun skulle ønske hun hadde hatt tid til med den og den pasienten. Det er ikke rart så mange helsefagsarbeidere blir utbrent. Folk som jobber innen helse og omsorg har min fulle respekt. Det er yrker som krever utrolig mye mer enn mye annet. Men som søstra mi sier; det gir utrolig mye tilbake også. Selvsagt,det er utifra et ønske om å yte det aller aller aller beste til de en har omsorg for. Sånnsett er jeg ufattelig glad for at jeg ikke sitter på det ansvaret lengre. Tenker bare på den utagerende pasienten som var på gamlehjemmet nordpå..der en faktisk måtte stenge døren til rommet fordi vedkommende var så dement/psykotisk og hele pakka at han gikk løs på de ansatte,slo folk ned, jaget de rundt og de var livredde for han og folk sykemeldte seg fordi at de orket ikke å jobbe under konstant fare for egen liv og helse...til tross for at han hadde en til en følge 24/7 der både kriminalomsorgen var innom for en periode,securitas og til slutt noen ufaglærte mennesker som skulle være livvakter for de som jobbet der (les: MEG). Det at hun krysser grenser har vel kanskje også litt med at en faktisk distansere seg ifra arbeidet på en måte,men det å komme hjem ifra jobb til tider ifra helsevesnet kan være en fin psykisk belastning...tror en del ikke tenker helt over at folk som ikke er laget for det kan det være grunn til at så mange blir utbrendt og da dukker en del andre plager opp samtidig. Selvsagt tunge løft og andre ting som det og manglende opplæring i løfteteknikker osv er også en stor del av det, men nå har kommunene blitt litt flinkere på akkurat det området en de var før. Det artige er f.eks at Sortland kommune utfører en rygg-skole som er obligatorisk, og etter at du har tatt det lille kurset som er ganske mangelfull mener jeg så fraskriver kommunen seg alt ansvar hvis du senere pådrar deg en skade. Tid til pasienter er alltid det som er mangelvaren. Heldigvis er det ganske stor forskjell på sykehjemmet jeg jobbet på og der jeg jobber nå med psykisk utviklingshemmede da en faktisk HAR tid til pasientene og kan gjøre ting med de og ikke må hoppe ifra ting til ting og må hele tiden springe imellom. Gjør det da nå også da men på en helt annen måte. Lenke til kommentar
Lemon Skrevet 25. februar 2009 Del Skrevet 25. februar 2009 Natta, kaféen! Nå skal jeg prøve å legge meg FØR jeg overhører mamma og kjæresten ha sex igjen. Én gang var traumatiserende nok. Sov godt når dere enn legger dere. Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 25. februar 2009 Del Skrevet 25. februar 2009 (endret) Det er UTROLIG hvor tungt et menneske er å løfte på hvis det ikke gjør noenting for å hjelpe til. Mange gamle på eldrehjem er også traumatiserte eller veldig ensomme, kanskje familien bare kommer på besøk en gang i uka eller mindre, og de bare sitter igjen med minnene etter et langt liv med ektemannen som er død. De vil gjerne bare prate og prate med pleierne, da er det nok vondt å bare si "du jeg har ikke tid nå". Lillesøster jobba på eldrehjem i sommerferiene, hun sleit psykisk mange ganger fordi noen av de som bodde der var så triste og ensomme, og hun ville helst bare sitte og prate med dem istedet for å måtte jobbe. En kroater på jobb ble sjokkert når han kom til Norge i 1992 og så hvordan vi behandlet våre eldre. Hos dem er det 100% tradisjon å la de eldre bo hjemme hos familien. "Man skal ta seg av sine foreldre når de blir gamle, sånn er det bare der jeg kom fra. Mens her sender dere dem på gamlehjem og besøker dem en gang i uka". Setter ting litt i perspektiv. Endret 25. februar 2009 av Bytex Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132 Skrevet 25. februar 2009 Del Skrevet 25. februar 2009 Er glad begge bestefedrene mine døde hjemme og slapp å leve slutten av livet alene på et gamlehjem. Han ene så vi hvilken vei det gikk med, er glad han turte å spørre ene tanta mi om han kunne få dø hjemme. Var utrolig tungt å se han ligge slik i en sykeseng hjemme da, følte ikke at jeg fikk tatt skikkelig farvel med han egentlig, men fikk gått i begravelsen heldigvis. Lenke til kommentar
b-real Skrevet 25. februar 2009 Del Skrevet 25. februar 2009 Det er UTROLIG hvor tungt et menneske er å løfte på hvis det ikke gjør noenting for å hjelpe til. Mange gamle på eldrehjem er også traumatiserte eller veldig ensomme, kanskje familien bare kommer på besøk en gang i uka eller mindre, og de bare sitter igjen med minnene etter et langt liv med ektemannen som er død. De vil gjerne bare prate og prate med pleierne, da er det nok vondt å bare si "du jeg har ikke tid nå". Lillesøster jobba på eldrehjem i sommerferiene, hun sleit psykisk mange ganger fordi noen av de som bodde der var så triste og ensomme, og hun ville helst bare sitte og prate med dem istedet for å måtte jobbe. En kroater på jobb ble sjokkert når han kom til Norge i 1992 og så hvordan vi behandlet våre eldre. Hos dem er det 100% tradisjon å la de eldre bo hjemme hos familien. "Man skal ta seg av sine foreldre når de blir gamle, sånn er det bare der jeg kom fra. Mens her sender dere dem på gamlehjem og besøker dem en gang i uka". Setter ting litt i perspektiv. Jah,det er et resultat av "velferdsnorge" at vi stuer folk bort. Men på en annen side så har vi ting veldig bra. F.eks østblokklandene, der er det faktisk legen som eier din journal og ikke du som pasient noe som veldig mange leger som kommer derifra og andre steder problemer med å skjønne ifølge hun jeg var på kurs hos i dag. Det er så ufattelig vondt å ikke ha tid til de eldre, du vet de har så mange historier og ting og tang å fortelle at det er helt fantastisk og bare sette seg ned å høre på. Hadde en pasient som kunne sitte å fortelle så og si fra dag til dag (til tross for at han var dement) da han dro over til sverige (på ski!!!) for å komme seg i militæret og kjempe mot svinmakta som han så fint kalte tyskerne Jeg slet også litt med det men jeg "løste" det med å f.eks stikke en tur innom på stua når jeg viste at folk hadde kommet seg opp så en kunne sitte å skravle litt drit om alt mulig så det ikke var i en arbeidssituasjon der en måtte løpe fra det ene og til det andre. Det hjalp iallefall meg en god del med det at en aldri fikk tid til pasientene. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-D7I5Gr2 Skrevet 25. februar 2009 Del Skrevet 25. februar 2009 Filmpick of the day anyone? Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132 Skrevet 25. februar 2009 Del Skrevet 25. februar 2009 Fargoth. Lenke til kommentar
fargoth Skrevet 25. februar 2009 Del Skrevet 25. februar 2009 Filmpick of the day anyone?Rushmore (1998) Lenke til kommentar
Gjest Slettet-D7I5Gr2 Skrevet 25. februar 2009 Del Skrevet 25. februar 2009 (endret) Den har jeg ikke(nedlasting av film er en fyfy) Noen som vet når (om ikke allerede) max Payne og Punisher War Zone kommer på dvd i Norge? Bra film btw. Bill M! Endret 25. februar 2009 av Slettet-D7I5Gr2 Lenke til kommentar
Sidious Skrevet 25. februar 2009 Del Skrevet 25. februar 2009 Sitter her og koser meg med lakris-iskrem. NOM NOM NOM! Lenke til kommentar
fargoth Skrevet 25. februar 2009 Del Skrevet 25. februar 2009 Den har jeg ikke(nedlasting av film er en fyfy)Da må du spesifisere hvilke du har å velge mellom. Forøvrig kan Rushmore også kjøpes. (Annbefales) Egentlig annbefaler jeg alt av Wes Anderson, han er fantastisk på det visuelle. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg